Gå til innhold

Første Discovery 3


AmbuDisc

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest mange av trådene her inne fikk jeg også lyst til å lage min egen prosjektråd :D Har vært stolt eier av en 2006 modell Discovery 3 i litt over ett år nå og fått puslet litt med denne. Kjøpte min Disco hos en lokal forhandler i Tr.heim med variabelt rykte og generelt lite peiling på Land Rover. Bilen hadde lite kjent servicehistorikk annet enn div. papirer som lå i hanskerommet. Så etter litt grubling så var bilen min, hva kunne vel gå galt med en discovery 3? :lol:

 

Gjennom det siste året har jeg gjort meg en del erfaringer og fått prøve meg litt. Jeg har null mekanisk bakgrunn fra før, men interessen har bare økt etter kjøpet av D3'n. 

 

Litt hva jeg har gjort det siste året med min D3:

- Fikk ganske tidlig feil på luftfjæringa. Byttet lufttank som det var lekkasje på og satte inn ny kompressor da denne tok kvelden. Følgefeil pga. bilen senket seg slet i stykker en løs kabel til ledningsnett for høydesensor. Loddet og fikset denne og fjæringen var god som ny. Byttet i tillegg en høydesensor i dette prosjektet. 

- Nye bremseskiver og bremseklosser foran. 

- Service med oljeskift hver 10.000 km, samt dieselfilter og resterende filter. 

- Byttet begge drivaksler foran

- Bærekuler foran

- Byttet slitasjevarsler for bremseklosser foran

- Skiftet olje på transferkasse og diff. foran og bak

- Blendet EGR

- Byttet reg.reim.

- Montert LED-bar

- Byttet begge hjullager foran

 

Ellers så er det for øyeblikket en større forsendelse fra island4x4 på tur i posten til div. prosjekter :D

- Gassfjærer til panser og bakluke

- Mellomaksling front og bak

- Bremseskiver bak og klosser bak

- Div. stabilisatorstag og 

- Hosekit blue

 

 

 

 

 

Bilder kommer etterhvert :lol:

 

 

 

LR3.jpg

Endret av AmbuDisc
Bilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 95
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

27 minutter siden, lafterolf skrev:

Gratulerer med bil, og velkommen hit.

Nlrk har avdeling på Øysand, med jevnlig kaffedrikking. Og til sommeren er landstreffet på Øysand også, så meld deg inn.:)

Takk for det! :D Allerede medlem i klubben, men har ikke somlet meg til å dra på noe kaffetreff enda selv om jeg bor toppen 10 min unna :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt lyst til å få et litt mer offroad lignende utseende på min D3, og har sett på en dekkdiskusjoner her inne på forumet. Har idag et par 19" svarte sommerfelger, og lurer hva her største dimensjon man får til disse med litt offroad-look? Og hva er største dekkdimmensjon som passer bilen? Noen som vet her inne kanskje :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De største som var innenfor 5% jeg fant var 275/60R18. Mener å ha hørt at du kan få større dekk med originale D4 felger da disse har egen TUV godkjenning. Du må da eventuelt få disse vist og skrevet inn i vognkortet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok :) Har sett litt på disse, GOODYEAR WRANGLER DURATRAC 255/65R19 men disse blir kanskje for store? :huh:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk litt på dekket, jeg kjøpte nye og har aldri hatt dårligere dekk. Slites raskere enn alle andre dekk, bråker, og de slites trappevis på knastene og får tilslutt så mye vibrasjoner at man tror motoren har løsnet, og de er ikke gode å kjøre på. 

 

Mønsteret rensker seg ikke, så de er totalt uegnet på alle underlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg hadde samme plan som deg og gjorde mye research på mange forskjellige forumer over hele verden. Jeg konkluderte med at de største dekkene som passer uten subbing og ruller uten luft i belgene på original inpress 19 toms felg er 255/60r19. Jeg har D4 og mulig man har ørlite mer plass på D3, men tror ikke man kan gå en hel dimensjon større på D3. Er ikke så mange AT dekk i den dimensjonen. General grabber at3 er litt snille ATdekk som ikke bråker mye. Har disse i 255/55r20 på min D4 og har kjørt ca 50k km på disse. Holder en sommer sesong til hos meg. Min onkel har disse i 255/60r19. Disse er lettest å få tak i. Jeg har denne dimensjonen i vinterdekk og ingen av oss har noe subbing og jeg har testet at bilen ruller uten luft i belgene med både sommer og vinterdekkene mine. Toyo open country A/T III har fått veldig gode tilbakemeldinger fra USA og Australia og jeg tror de er litt grovere AT dekk enn GG at3, men har ikke funnet noen butikker som selger de hverken i Norge eller Europa. 255/65r19 er jeg ganske sikker på at subber og vil ikke rulle uten luft i belgene. Skal du ha mer gummi og grovere dekk tror jeg du må ned på 17-18 tommers felger. Neste gang jeg skal kjøpe sommerdekk tror jeg det blir Tuffant 18 toms felg med BF Goodrich ko2 i 265/65r18, eventuelt GG at3 eller toyo open country A/T III i 255/60r19. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om det får bli nye felger her og etterhvert... Ikke mange valgmuligheter i 19" nei ser jeg :( Men da får man vel nøye seg med 255/60/19 i år i såfall vis man finner noe som er aktuelt :) Takk for innspill folkens! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes interessant ut ja Lafterolf. Hvor gamle er dekkene/felgene og hva skal du evt ha for de? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke alder, de er kjørt med maks en kilometer, sto på ny Ford Ranger, men han som kjøpte bilen ny ville ha større hjul.

Dekkene har jeg ikke lagt på felg enda, men skal gjøre det så fort koronaen slipper taket (host,hark). 

 

Pålagt og balansert på brukte felger vil jeg ha 6000kr. Dekkene er helt som nye uten noe synlig slitasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok :) Absolutt interessert! Har du noen bilder av felgene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen hast :) Bare gi en lyd når du får tatt bilder en gang ;) Og god bedring! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo greie ut de der da :) Tenker jeg slår til og tar de jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rolige vaktdøgn gir mulighet for litt TLC til D3'n :D Blendet EGR for en stund tilbake og har lagt merke til at i senere tid at den "svettet" gjennom banking kittet. Viste seg at gjengene i throttlehouse var ferdige slik at blendingen ikke satt helt som det skulle med de originale skruene. Modifisert midlertidig med en stram strips som ser ut til å fungere inntil videre. Fikk også byttet en del i tanklokket så det går an å åpne på folkelig vis uten irritasjon :lol: Renset MAP og MAF med det samme. I tillegg ble det en vask av både D3 og arbeidsbil.

 

Og når jeg hjem etter vakt så er hele arbeidsbenken i garasjen fylt opp med nye deler fra island4x4 :D

IMG_20220309_113619.jpg

IMG_20220310_093712.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da fikk jeg omsider byttet slangene til intercoolern også :D Slanger fra Terrafirm på plass. Hadde en plan om å skifte bremsesko til parkeringsbremsen, men manglet "pins" for å feste de nye... De gamle så jeg meg ikke rå for å bruke om igjen da de var så og si rustet vekk. 

 

Neste på planen er å få skiftet mellomaksling, en del stabilisatorstag og et oljeskift :)

IMG_20220326_183527.jpg

IMG_20220326_102201.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Tid for oppdatering igjen. De siste ukene så har man fått puslet og skrudd litt på disco'n igjen. 

 

Startet med å skulle bytte parkeringsbremsesko, noe som så ut som en relativt grei oppgave. Det ble ikke så enkelt når de nye pinsa var for små og man ikke fikk festet skoene skikkelig :huh: Men nye bremseskiver og klosser bak er kommet på plass. 

 

Siden jeg kjøpte en en discovery med noe ukjent og ymse servicehistorikk, så bestemte jeg meg for å ta unna litt slitedeler fortløpende. Fikk byttet motorolje og filter etter nye 10k, og så selvfølgelig 1t etter oljeskift at tyskeren fra lrtime anbefalte en annen olje :rolleyes: 

 

Ellers fikk jeg byttet et endeledd, både indre og ytre. Samt stabilisatorstag på begge sider foran. Det meste av klunkelyder er borte i humpene nå :D

 

Også har det multireim/viftereim da. Den ble et prosjekt med mye irritasjon for en amatør. Forsøkte det meste for å få løsne viskosevifta, både med forlengede fastnøkler, hjemmelagd verktøy og varme men ikke sjangs. Løsningen ble etter tips fra forumet og YouTube, innkjøp av trykkmeisel som fiksa biffen lett som det. Ny reim og strammere på plass! Også fått byttet mellomakslingen :D

EU'n nærmer seg så har vel litt småpusling igjen før den er klar for det. Og sommerdekkene med AT dekk er straks klare for omlegging.

 

Fikk også laget meg en ny lydisolasjonsmatte til motordekslet. 

 

Har fortsatt ikke AC som virker i bilen. Hadde bilen inne til Svendsen Eksos i fjor på feilsøking og forsøk på å fylle gass, men uten å lykkes med det. Her mente de at jeg måtte bytte trykkbryter til AC for å komme i mål. Noen andre som har gjort det kanskje?

 

Ellers så er prosjektene for våren og sommeren:

- Skifte olje girboks

- Lakkere hele bilen i mattsvart

- Få fikset AC

- Skaffe en takgrind

 

Legger med noen bilder av prosjektene :)

IMG_20220420_151340.jpg

IMG_20220421_103758.jpg

IMG_20220418_113529.jpg

IMG_20220416_123630.jpg

IMG_20220419_122521.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan bruke luft meisel på vifta? 

 

Bra jobbet. Gøy med slikt arbeid 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det! Brukte en lang og tynn meisel med spiss, satte denne forsiktig på kanten av mutteren til vifta og forsøkte med rolig hastighet først. Holdt nesten på å gi opp hele greia, men etter litt justering på fart og noe tolmodighet løsna den fort :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...