Gå til innhold

Vinsj på hengeren - lade batteriet?


JEJ

Anbefalte innlegg

Hei, skal montere vinsj og batteri på hengeren, men litt usikker...

Ønsker at batteriet lades når bilen går, er det da 10 og 13 på skjemaet under jeg skal koble batteriet til?

Koblingsskjema hengerkontakt.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du skal koble batt direkte til bilen, da vil jo batt ta den lade strømmen det trenger, og det er nok mer enn kabel og plugg er dimensjonert for. 

 

Du må inn med en DC/DC converter som vil begrense strømmen og holde spenningen konstant... 

 

Ihvertfall slik eg har forstått det må gjøres rent praktisk 

 

 

https://www.bilforumet.no/topic/301953-lade-batteri-fra-13-polet-tilhengerkontakt/

Screenshot_20220304_182753_com.android.chrome.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket ut slikt for noen årtier siden og endte opp med fastmontert 220v lader til batteriet/ene på biltrallene.

Laderne korroderte dessverre opp over tid.

Det finnes sikkert bedre løsninger og kvaliteter nå.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står lading av fritidsbatteri på pinne 9 og pinne 13.

Jeg ville brukt et rele som switcher fra pinne 10, bare så det ikke står spenning på når henger er tilkoblet og motor av.

 

Men er ledninger på pinne 9 og 13 tykke nok til den belastningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100% løsningen er nok en DC/DC lader, den tar den spenningen den får inn, innen rimelighetens grenser, og omformer til et standard ladeprogram for det tilkoblede batteri. En DC/DC lader kan ofte justeres til å redusere ladestømmen slik at en ikke får varmekabler i ledningsnettet...

 

Pin 9 og 13 som tilførsel til DC/DC og pin 10 for å starte DC/DC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gjenta meg selv. 

 

Kobler man batteri direkte, drar det så mye strøm at sikringer ryker, skal batteri lades igjennom tilhenger kontakt med 1,5 - 2,5 mm ledning, må strømmen begrenses.... 

 

Søk på løsninger div tilhenger forum. 

 

Skulle ha samme løsning på camping vognsy, men det ble panel på taket istedenfor. 

 

Man kan bruke solcelle lader med flere innganger, og kjøre spenning fra bilen via den og. Ikke optimalt men fungerer greit nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...