Gå til innhold

Internett/wifi og gps sporing i bilen


Anbefalte innlegg

Noen som har peiling på å få internett i bilen og som kanskje kan brukes som gps sporing til bilen?

Ungene klager over at ikke noe virker på ipad når vi er på langtur,så de må ha internett, og jeg har alltid ønsket meg en sånn sporings enhet.

 

Min gamle ipad 2 har tatt kvelden og den har et sånt data sim kort i seg.

Dette data sim kortet må da kunnes brukes til noe.

 

Gjerne noe som kan enkelt flyttes fra bil til bil og samtidig skjules.

I den ene bilen min ligger det kabler under ene setet fra forsvarets system, med ekstern gps antenne kabel (fakra kontakt) og VSS kabel (Hastighets signal kabel).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant noen sånne på wish og ebay ja. Det var kun gps sporinger jeg fant.

Var utformet som et rele.

 

Må vel ha en egen boks for internett, som kan flyttes fra bil til bil ser det ut til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det primære er å ha internett til ungene, er f.eks. ICEs (eller en annen leverandørs) mobilt bredbånd en løsning. Det kan du ta med deg overalt, og det leveres med 12V sigarettennerstøpsel til bruk i bil (eller båt). Men det kan nok ikke brukes til sporing.

 

Vi har en slik løsning som vi tar med oss til forskjellige sommersteder, og barnebarna var rimelig overrasket over å ha internettforbindelse i bilen - attpå til nesten hele veien fra Oslo til Bodø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mobilt bredbånd jeg skal se etter altså :)

Kommer de med 5G allerede? Eller er det bra nok med 4G der?

 

Da kan det gamle data sim kortet bli brukt til en sånn sporings dings av noe slag.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.2.2022 den 18.27, tiopet skrev:

Fant noen sånne på wish og ebay ja. Det var kun gps sporinger jeg fant.

Var utformet som et rele.

 

Må vel ha en egen boks for internett, som kan flyttes fra bil til bil ser det ut til.

 

Trenger ikke egen boks med internett for disse. Bruker kun GPRS på datasim. F.eks: https://www.amazon.com/zroven-Version-Tracker-Anti-theft-Function/dp/B085W8L9HM 

 

Enkleste er vel å bruke mobiltelefon som trådløs router hvis du har nyere telefon og 4/5G tilkobling i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5G er nok avhengig av leverandør. Mulig Telenor og/eller Telia tilbyr det, men jeg har vel en mistanke om at det vil bli mye switching mellom 5G og 4G (kanskje også 3G) etter hvert som man beveger seg langs veien avhengig av hvor langt utbyggingen er kommet - og det finnes fortsatt "sorte hull" hvor det ikke finnes dekning i det hele tatt. ICE sender parallelt på flere forskjellige frekvenser (i hvert fall med den løsningen vi har) som igjen gir forskjellig hastighet på nettet, men ofte gir høyere frekvens/hastighet dårligere mottak, så i praksis merker vi lite til denne forskjellen, og det fungerer for oss. 

 

Som sagt flytter vi vår boks fra hytte til hytte og også fra bil til bil. (Lurer på hvor mange Serie I som tilbyr Wi-Fi i bilen... :D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Olav Haavardsholm skrev:

Som sagt flytter vi vår boks fra hytte til hytte og også fra bil til bil. (Lurer på hvor mange Serie I som tilbyr Wi-Fi i bilen... :D)

Snart blir det enda en serie 1 som tilbyr wifi :P Kan være smittsomt dette med wifi i bilene.

 

Lurer på om jeg da like godt kan gå for ice.net sin mobile bredbånd og si opp eidsiva's elendige fiberbredbånd, med masse nedetid om nettene og ustabile wifi soner i huset.

Når jeg satte inn mine egne wifi 6 routere fra Asus, ble der full dekning i huset + hagen + verkstedet i hagen. Nå får jeg trusler om stengning fra Eidsiva fordi de ikke lenger har kontroll på hva jeg bruker internettet mitt til.

 

Eneste som er problemet med mobilt bredbånd da, blir når vi tar det med oss på tur og boligalarmen skriker om mistet nett :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker personlig både 4G og 5G i bilen og på hytta via mobil. Guttungen streamer Youtube i HD kvalitet når vi kjører, og opplever heller ikke noen problemer med Netflix på hytta. Har nok mye å si hvor i Norge det er snakk om, men 4G som fint fungerer til å streame i HD er det relativ god dekning på i hele landet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...