Gå til innhold

Kløtsj som lugger og skriker


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har tre problemstillinger jeg ønsker svar på / tips til å løse:

1. Hvorfor høres det ut som at noen slakter en gris under bilen når jeg kløtsjer (spesielt igangkjøring om morran).

2. Det er som om kløtsjen "lugger" ved igangkjøring når bilen er kald, skjer nødvendigs ikke når bilen er varm.

 

På forhånd takk

Dag

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Skrikelyden kan godt være svinghjulsforing (ei kobberforinga som egentlig sitter i selve veivakslingen og som inngående aksels på girkassa går i ved frikobling av kløsj). Kan bli mye lyd og normalt lite fare, men om det er ille så er det god grunn til å gjøre et dypdykk. 

 

2. kan være alt fra slitent svinghjul (disse har origianlt "dual mass" type svinghjul - dvs. to deler med fjærer inni svinghjulet for å ta opp vibrasjoner) til slitt eller oljekontaminert kløtsjplate. Også indikasjoner på at det kan være lurt å vurdere et dypdykk.  

Endret av Jasswass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, og du benytter da også anledningen til å bytte oljetetting i bakkant av motor (koster ikke noe og er enkelt når man først er der inne). 

Tenker du å gjøre det selv?

 

Jeg gjorde dette selv for litt tid tilbake - står litt om det i prosjekttråden min. 

(side 11 tror jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med lugging tror jeg er olje. Jeg byttet jo på 300TDi riktignok, av den grunn. Clutch var lite slitt foruten om olje. Hadde ikke knirk dog. Men byttet både tetting og bronseforing. 
Var min første gang ut med girkasse, noensinne, og det gikk helt greit med elefantjekk innenfra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...