Gå til innhold

Defender TD5


Mrvikan

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Jasswass skrev:

Prøv denne.

Makan til isoleringsprosjekt...

Tusen takk! 
Kan dette stemme? 
 

Ja det prosjektet var ikke spesielt heldig.. Må ta en ekstra runde å saumfare for mer isolasjon.. 

1BC8EE6B-0A0A-4E89-9303-EAB48ADF8678.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 195
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Prøvde den VIN decoderen på min bil, "paint code - Currently unknown" :lol:

20220307_114446.jpg

 

Godt jeg har fått nye papirer tilsendt fra Land Rover i England :P

"Paint code - Cobar blue/624"

20220307_114713.jpg

 

Hva med deg @Jasswass, har du samme farge code som min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

3 timer siden, tiopet skrev:

Prøvde den VIN decoderen på min bil, "paint code - Currently unknown" :lol:

 

 

Hva med deg @Jasswass, har du samme farge code som min?

 

Ut fra chassisnr så får jeg også bare opp ukjent  - samme melding som deg. Skal sjekke plata i dash, men forventer å finne samme fargekode som deg. Er vel for rar (for fin) farge vi har da :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.3.2022 den 15.37, Jasswass skrev:

 

 

Ut fra chassisnr så får jeg også bare opp ukjent  - samme melding som deg. Skal sjekke plata i dash, men forventer å finne samme fargekode som deg. Er vel for rar (for fin) farge vi har da :-)

 

Det er en millennium edition farge vi har B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*såååååå høye var drivstoffprisene* 

 

Kunne valgt å kjøre Berlingoen til å fra jobb, men gleden Defenderen gir veier faktisk tyngre enn prisene:lol:

Dessuten elsker mini å bli hentet med "store bilen" i barnehagen.. 
 

 

C6BD13D8-635A-43CD-A971-085C850D2568.png

4A8E069B-00CA-4C16-B83D-3A47C3329F5C.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg trenger input å erfaringer når det kommer til valg av nye dempere å fjører! 
Bilen gynger som en gammel sjark å det er null motstand i demperne så de må byttes.. 

Ønsker i hovedsak å holde bilen i "orginal" høyde (ellers passer den ikke inn i garasjen:rolleyes:

Har ikke budsjett til å kjøpe top of the line men en gyllen middelvei kanskje.. 

 

I daglig bruk, ofte med henger, ofte 6 personer + hund på 60kg, takgrind osv osv… 

 

Orginale fjører? Medium bak? Leser meg litt blind på alle mulige valg så litt erfaringer hadde kommet godt med. 
 

 

 

E2F061F6-A608-43B3-AD19-FC356195A4AA.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du bytte fjærer da? Trolig kommer du bra i mål med nye dempere. Def 110 fjærer er robuste greier...

 

Jeg kjører med Monroe Adventure nå på standard oppsett, og de oppfører seg veldig fint og kostet lite. Alt er myye bedre enn utslitte dempere.

Betaler du litt mer får kanskje noe bedre, og kanskje fin farge også... Betaler du en god del kan det være merkbart bedre, muligens justerbart og som kanskje varer det noe lenger. 

 

Jeg snuser på koni rød ved neste korsvei. Hadde de på en pajero og de var veldig bra der. 

Endret av Jasswass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært fornøyd med standard til gjennomsnittsbruk av bilen fortsetter du bare med det.

Husk også ar grunnen til skift er utslitte deler så enhver sammenlikning bør skje på eldre erfaring. 
Selv  kikker jeg  på pris , legger meg litt over laveste og tilpasser kjøring etter bilens oppførsel. 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp standard fjærer og dempere du, de passer ganske bra til bilen ;)

Har du lyst på litt mere høyde over havet senere kan du bare legge på noen heveklosser.

Har kjørt på standard oppsett + 40 mm heveklosser i mange år og det går helt fint.

Bilen veier nærmere 3 tonn halve året med takgrind, taktelt +++

Det siste jeg har gjort er å montere stabstag foran og bak.

Det er helt utrolig hvilken forskjell det gjør, nå er det helt gocart i svingene.

Eller, så nærme gocart en defender kan bli da :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode svar;)
 

@Jasswass Føler bilen står veldig lavt med nesa, mer enn en Defender skal kanskje.. Av det jeg har sett å den jeg hadde tidligere. Men om de må byttes eller ikke er jeg usikker på. 

Heveklosser å stabstag var en god tanke å legge bak øret.. Godt tips @smedenDY :D 

Må ut å sjekke om det faktisk er noen stag der.. Kan godt bli litt mer gocart uten at det skader, å mindre sjøsyk:lol:

 

Fikk et tilbud på "standar" fjører å dempere fra Vestfold ships, da var det Allmakes rund baut til den nette sum av 5800kr levert på døra. 
Evt Terrafirma til 7100kr fra samme firma. 
 

Sjekka litt over fjorden å fant komplett sett fra OME til 6200kr ferdig på døra. 
 

OME er vell noe av det i øvre sjiktet? Som Koni, Fox og Bilstein? 
 


 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, gautes skrev:

Men gokarter er kun til bruk på slett bane.

Skulle det dukke opp kupert underlag blir det ille.

Ser den, så stab stag er kanskje noe å ikke vurdere? Blir den så stiv altså? 
 

5 minutter siden, lafterolf skrev:

OME er veldig bra, men orginalt er jaggu ikke mye dårligere. Og det koster mye mindre også.

Men når jeg ringte Vestfold S å ba om orginalt så fikk jeg beskjed om at deler fra Allmakes var å sammenligne med orginalt. Å om OME koster kun noen hundrelapper mer må vell det være en bedre deal? Eller er orginalt enda billigere hos noen andre? 
 

Prøvde å nå EWS i hele dag for å høre hva han hadde på lager men kom aldri gjennom.. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare fra siden : OEM - Original Equipment Manufacturer : Dette er produkter som skal være identisk med original deler - ofte produsert av samme leverandør som leverer originaldeler (men uten mellomledd). "Aftermarket" er pr definisjon kopier - i ulik kvalitet, noe bra og noe er bare billig. Der er også leverandører som har oppgraderte produkter. (LOF, Ashcroft og i det minste tidligere Terrafirma.. før de ble solgt - og andre) . Ikke helt lett å navigere i dette ;-) .  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lafterolf skrev:

Allmakes er på mange deler på nivå med Britpart. Fjører vet jeg ikke hvilken kvalitet de har, de har jo ingen egen fabrikk.

 

Jeg unngår allmakes så fremt det er mulig.

Jeg er dessverre enig - blir for mye billige kopier "Aftermarket" . Etter at Allmakes tok over Terrafirma så har jeg sett eksempler på at kvaliteten har er blitt dårligere (men fortsatt er der gode Terrafirma produkter).  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, haakonbs skrev:

Jeg har Terrafirma og har egentlig vært fornøyd. Hatt OME + 2» en gang

og det var -1» etter 6mnd

Har også mye som er originalt Terrafirma - og veldig fornøyd med det. Men etter at Allmakes tok over så har jeg fått "Terrafirmaprodukter" som helt klart er Allmakes sine og de har ikke vært bra.  Og igjen oEm - OEM ;-).  Dette skal være enten originaldeler eller tilsvarende originaldeler - men det er sikkert noen som jukser. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Atle G skrev:

Har også mye som er originalt Terrafirma - og veldig fornøyd med det. Men etter at Allmakes tok over så har jeg fått "Terrafirmaprodukter" som helt klart er Allmakes sine og de har ikke vært bra.  Og igjen oEm - OEM ;-).  Dette skal være enten originaldeler eller tilsvarende originaldeler - men det er sikkert noen som jukser. 

 

Forskjell på OME og oEm ja 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av merkene produseres ikke på egen fabrikk som Lafterolf også skriver.

Div. fabrikker produserer etter avtalte spesifikasjoner og pris bestilt av merkeeier/grossist eller hva det nå heter.

Et sted underveis ordner noen med passende stempel eller klistremerker,

av og til over Made in China merket med f.eks. Usa product/assembly,eller annet opphavsland.

Ønsker vi å sikre kvaliteten bør vi kanskje kjøpe kjøpe merkevare fra merkeprodusent.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt Old Man Emu (OME) komplett sett på to forskjellige andre biler før og vært veldig happy med dem - også over tid. De bilene hadde godt av et ørlite løft, men personlig mener jeg en Defender er høy nok i massevis om man ikke driver med seriøs offroadkjøring og må ha veldig store hjul. De har også forskjellige hardheter på fjærer så en kan tilpasse bilens matchvekt. Dette er viktig for å hindre sagging over tid - for alle merker. 

Endret av Jasswass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...