Gå til innhold

Defender TD5


Mrvikan

Anbefalte innlegg

  • Svar 195
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

4 timer siden, gautes skrev:

Det er lov å flytte skiltet sideveis på fangeren.

Sikker på det? Da jeg viste Defendern min for å få godkjent heving fikk jeg beskjed om at skilt skulle sitte midt på fangern. Heldigvis lå rullen med borelås som skiltet bare var festet med i bilen så jeg satte enkelt på en bårelås midt på fangern og festet skilet rett over der vinsjtau kommer ut av fangern. Da ble kontroløren fornøyd og siden har skiltet vært festet der. Bør vel kanskje feste det litt mer permanent før utenlandstur:wacko:

 

Ellers har jeg lagt merke til at noen har skilt på fanger, gjerne plasert på høyre side av fanger, som ser litt mindre ut enn standard. Er de tillat og hvor kjøper man disse? (Må jeg ha et slkt for at skilt skal være lov å plasere sideveis på fangern min?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"så nær kjøretøyets midtlinje som mulig "

Kontrollører som ikke har fått med seg at "som mulig, i særlige tilfelle, til hinder for,osv."

betyr at dispensasjoner kan gis etter litt merarbeid kan være noe irriterende.

Mitt 110er frontskilt er lite og smalt og står på venstre side av fangeren foran og godkjenning notert i vognkort.

Ellers har flere av seriebilene rektangulært skilt på v. forskjerm og en har tilogmed skilt over bakdøra.

Det var nok enklere da kontrollører og biler var litt mindre standardisert.

 

 

 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter forslag fra Lafterolf ble det borret 3 hull ned mot gulvet å 2 større hull med slanger bakover. Du milde for en forbedring det ble. Varme tær og masser av varm luft som blåser bakover:D

Ja den ene slangen er i veien for brekket, men den vippes bare til siden når det brukes.. 

 

Så har de rustne beslagene bak blitt byttet ut med nye. Håper de blir litt mindre "bling" kjapt så de kan passe bedre inn:rolleyes: 

Nå må jeg bare få kjøpt nye cappings i galv mellom vindu å skjerm så er mye av den synlige rusten borte vekk:)

15ED44CD-584A-4B60-989F-529B14A12B6E.png

CDB129C0-641F-492B-B5C0-D736794B39E4.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

En av de mest morsomme tingene med Defender må være alle duppedittene man ikke trenger men som gjør det så gøy lell.. ;) 
 

Klarte ikke slå meg helt til ro med galva fanger.. Denne er nå solgt å skal sendes nordover. 
Jeg har nok en gang gått for fanger å styrebeskytter fra Masai4x4 å syntes kanskje den passet enda bedre siden jeg nå har AC grill. 
 

Ser nå at jeg må få shina opp skiltet mitt litt, tror det er 10% hvit lakk igjen:rolleyes: 

CEA04A25-9C7B-476C-AE2A-3D8E59EDFEC4.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fikk endelig bytta ut de rustne gamle hjulmutterne med tette galvaniserte. 
Ca 1/4 pris i forhold til rustfrie:)

 

Defender å -28 er ikke den beste komboen jeg har vært borti. Den bor nå med motorvarmer tilkoblet døgnet rundt å webastoen brukes konstant under kjøring. Men til gjengjeld er det ok temp inni kupéen;)

Finnes det en måte å få webasto’n til å gå mer enn 1 time i slengen?  
Er en ThermoTop C.. 

130A29D5-117E-4346-99E8-798623779451.png

3BBFAD97-6DDA-46B6-8872-2928BAB475DE.png

92767A08-2CD7-46BF-846A-1EC09468A368.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.1.2023 den 11.51, KethilF skrev:

Hvis du søker på forumet står det endel om det.

her er en av de 

 

 

Mange takk :) 

 

Skrev til Hastadklev ( der jeg kjøpte den nye pumpen ) å de sa at med denne bryteren kunne jeg styre den selv. 

Så da tror jeg at denne blir bestilt å testet ut. 

webasto.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det var en dyr av/på knapp.. du kan jo koble dette selv på en hvilken som helst vanlig av/på bryter. Hva styrer du med nå? Det Ovale uret? Har laget en hjemmemekka GSM modul for styring av Thermotop C, da koblet jeg meg rett på ledningen som egentlig skal gå i uret.. kan grave frem koblingsskjema jeg lagde den gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fantastisk @Skjegget Der sparte jeg noen kr :D 

Pleier å anse meg som relativt god på google men den der fant jeg ikke så tusen takk! 

 

Vet du tilfeldigvis hvor mye batteri disse bruker? Om jeg bruker den hele natta feks, burde jeg ha en booster liggende klar? Har lyst på et ekstra batteri men har ikke helt sett behovet enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele natta?! Da er batteri tomt på morran vil jeg tro... :blink: Normalt kjøres vel Webasto rundt 45min før kjøring? Usikker på eksakt strømforbruk, men den trekker jo noe. Webasto'er har mange batterier på samvittigheten, særlig om den brukes kombinert med mye småkjøring så batt ikke lades opp igjen.

Med dagens dieselpriser vil det jo også koste litt å ha den kjørende hele natta.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hadde planer om å fortsette prosjekt webasto men nå har den sluttet å fungere, igjen.. Feilsøking når det blir levelige temp ute:rolleyes: Merkes godt at den er fraværende med -25 den siste uken.. 

 

De slitne stålfelgene jeg hadde blir nå vinterfelger å får ny lakk ila sommeren, da måtte man ha nye til AT dekkene.
Hadde planer om hvite, men endte på svarte 8x16 Modular felger sammen med +30mm breddere, det ble en pen kombo. Bomma litt når jeg valgte offset på felgene så de havna i grenseland langt ut, meeeeen mønstret er innafor så satser på at det går;)

Måtte jo selvsagt testes på bilen å det var klin umulig å få sentrert de nye felgene med de nye mutterne, har aldri opplevd makan til risting.. Prøvd stramming i kryss, dunking, snurring, banning osv osv.

Har lest litt rundt å flere har visst hatt problemer med akkurat disse mutterne sammen med Modular felgene. Så da får jeg bruke de gode gamle åpne mutterne, må bare få shinet de opp litt. 
 

Har opplevd at motoren "kutter" under belastning å forventet selvsagt det værste. 
Noen runder på Google, heftig bruk av WD40 å trykkluft, Vipps så var problemet borte. Nå går spjeldet lett som bare det å det merkes jammen godt under kjøring:D 

 

42FDE9EC-670E-42A7-985C-6D2D1622363A.png

99C215A7-6D9A-40B2-9CEC-711708C03324.png

ED0FEA7D-92C6-491D-A28D-BF04F726D6B8.png

6052E806-4DAF-4581-9309-D935924FA977.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Vidar S skrev:

En spacer er en stiv aluring med dreid senter, i motsetning til en stålfelg når den ikke er festet til noe. Skru felgen på spaceren og putt den i balansemaskinen. 


Ganske sikker på at dekksjappa som la på dekkene fikk de balansert bra. De har tatt andre store hjul med lavt innpress for meg uten noe problem med balansering. 
Det jeg sliter med er at de ikke blir sentrert på bilen, virker som de nye mutterne ikke vil sentrere felgene mot navet. 
Når jeg sammenligner de nye mutterne mot de gamle ser det ut som det er en annen kon på de. Selvom de skulle være til alt av stålfelger til defender.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, lafterolf skrev:

Det er ikke innpresset som gjør at de er vanskelig å balansere. Det er felgens senterhull som ikke alltid er midt i felgen. 

 

 

Der gikk det opp et lys, takk.. Da er det bare å spore opp en spacer å få de balansert på nytt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der dukket det opp en liten jobb.. 

 

Har googlet litt å dette ser ut til å være en HUB oil seal? 

 

Noen som har andre meninger/tanker? Å når jeg først skal til å demontere, noe annet/ekstra som burde tas i samme slengen? Swivel kit?

Evt ting som ikke lar seg demontere uten at det ryker?

Ved kjøp av et swivel kit, følger da HUB seal med?

 

Bremseklosser skal selvfølgelig byttes :)

test 1.png

test 3.png

test 4.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, lafterolf skrev:

Tyder på simring (4785) ved hjullager ja. Det var veldig mye fett/olje. Sjekk ventilasjon på diff, for om den er tett blir det overtrykk som presser olje ut. Slangen går langs venstre radiusarm og opp.

Ventilasjon skal sjekkes, godt tips.

Noen andre deler som blir berørt å bør/må byttes når jeg plukker ut den? pakninger osv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei egentlig ikke, men alltid greit å stramme, fjerne shims, på kingboltlager (swivel pin). Jeg bruker 2,5kg målt der endeledd festes. Ser det er litt mye svetting på pokalen og etterstramming gjør at simringen tetter bedre mot pokalen.

 

Du kan vurdere å fette opp, ev bytte hjullager samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...