Gå til innhold

Defender TD5


Mrvikan

Anbefalte innlegg

23 timer siden, lafterolf skrev:

Jeg lurte kabler inn fra motorrommet bak speedometerpanelet.

Du kommer til å fryse på føttene i vinter.:lol:

Du er så heldig å ha utgaven der de glamte å montere kanal til føttene.

Takk, da skal det forskes litt på det.. 

 

Jeg henta bilen i vinter å reagerte faktisk på at denne var kaldere på gulvet enn forrige. Men har ikke tenkt tanken på at det manglet ventiler der.. Hmm.. 
Strålende.. :rolleyes:

Finnes det noen "enkel" måte å få kanaler dit? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 195
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Bore hull og lag kanal selv. Eller riv ut ac-anlegget, det stjeler fotplass for passasjeren, og kaldluften treffer bare knærne.

Men jeg må bare bli imponert. En bilfabrikk som glemmer å lage kanaler for varmluft til føttene. Det er fantastisk.:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, lafterolf skrev:

Bore hull og lag kanal selv. Eller riv ut ac-anlegget, det stjeler fotplass for passasjeren, og kaldluften treffer bare knærne.

Men jeg må bare bli imponert. En bilfabrikk som glemmer å lage kanaler for varmluft til føttene. Det er fantastisk.:lol:

Ja det er ganske godt gjort:lol: Gir eier en unik mulighet til å finne løsninger på problemer man aldri trodde man skulle ha da.. 
Har faktisk vært inne på tanken med å ta vekk ac’n da den ikke blåser kaldt uansett! Å jeg tviler sterkt på at det kun mangler gass, så enkelt er ikke livet.. 
Men er anlegget virkelig så dårlig at man like gjerne kan ta det ut? 

 

7 timer siden, smedenDY skrev:

Ikke noe problem. Det er bare å ta vekk høyttaleren på høyre side så blåser lufta ut der, for de tetta jo ikke hullet der den vanligvis sitter når de monterte AC.

Er gjennomtenkte biler dette her :lol:

Kjørte faktisk uten høytalere et par dager i sommer mens jeg venta på nye, fikk ca 1.5 bjørk servert inn i bilen første turen:lol: Ja det virker som om det er gjennomtenkte helligdager over alt her.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, JokerS30 skrev:

 Mitt fungerte upåklagelig i 37 varmegrader. Hadde neppe kjørt 5700km på sommerferie gjennom Europa uten AC...IMAG0884.jpg

I sånne temperaturer er det sikkert kjekt å ha ja..

Hadde du identisk AC boks? Men med ventiler pekende ned for varme? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, JokerS30 skrev:

 Mitt fungerte upåklagelig i 37 varmegrader. Hadde neppe kjørt 5700km på sommerferie gjennom Europa uten AC...IMAG0884.jpg

AC'en fungerer godt når den fungerer - har testet den i 49 varme i Sahara i vår 110 Td5...  Men kjørte også godt over 8.000 km i Portugal, Spania, Frankrike +++ i sommer med Hercules (Defender 6x6) uten AC .. det gikk også helt fint ;-) . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar… Lar alt stå inntil videre mens jeg grubler litt til. Mulig raggsokker er enkleste veien:lol: 

 

Men et dumt spørsmål(?) Hva skjer når jeg drar hendelen ned? Merker at det fortsatt blåser opp, men vil det si at jeg i teorien mangler mer enn kun ventiler nedover? 
 

Ellers har jeg fått montert klarglass lykter. Nå kan høsten komme :)

 

Hadde en plan om å strekke opp fangeren min, men der var det så mye rust på undersiden at denne må nok byttes. Ny fanger ser jeg koster fra ca 1 høvding, er det ok lakk/kvalitet eller bør man koste på seg dyrere? 

 

8EE2C3AD-809B-4174-98E9-E044ACF2D23D.png

32C3C2B1-8B92-42CE-9448-E303C901053C.png

35CE8E36-6B3F-41C0-A43D-BFFE541813A9.png

E032B031-60A8-4CD5-8E07-901376E7BB04.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.island-4x4.co.uk/front-bumper-90110-military-galvanised-dpb000270galv-p-27441.html

 

Den galvaniserte millitærstøtfangeren har veldig solid feste for tauing i midten. Loddrett bolt igjennom.

Når du trekker ned hendelen for at det skal blåse ned åpnes klaffene i kanalen, om det er hull ned i ac-kanalen vet jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, lafterolf skrev:

https://www.island-4x4.co.uk/front-bumper-90110-military-galvanised-dpb000270galv-p-27441.html

 

Den galvaniserte millitærstøtfangeren har veldig solid feste for tauing i midten. Loddrett bolt igjennom.

Når du trekker ned hendelen for at det skal blåse ned åpnes klaffene i kanalen, om det er hull ned i ac-kanalen vet jeg ikke. 


Den var ikke dum, men hva er alle de andre hullene til? Å hvor godt biter maling på galvanisert? 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Mrvikan skrev:


Å hvor godt biter maling på galvanisert? 
 

Gjør du prosessen korrekt, må du sandblåse bort både galvanisering og lakk for å få det løs. Maling skal brukes på husveggen og ikke på bilkomponenter uansett.

Stikkord: Avfetting, rubbing, ny avfetting, syregrunning eventuelt primer,  mellomstrøk og toppstrøk. Gjør du det skikkelig får du det aldri løs uten å samtidig fjerne galvaniseringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, lafterolf skrev:

Jeg har denne hjemmelagde støtfangeren i aluminium liggende. Brukt på ett landstreff i 2010 tror jeg det var. Kan vurdere salg om du er intresert.

 

image.png


Morsomt bilde og jeg husker den fronten når jeg seg den igjen. Svært så moderne du var den gang, Rolf :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 1.9.2022 den 14.43, smedenDY skrev:

Eller bare la den være galvanisert og ferdig med det ;)

Det er litt bling i starten, men galvaniseringen blir mørk grå etterhvert.

IMG_20220805_173606833.jpg

Kledelig når de får litt patina ja.. Flott bil du har;)


 

På 1.9.2022 den 16.23, gautes skrev:

KISS. Keep It Simle Stu...  ;)

+1 

 

På 1.9.2022 den 17.26, lafterolf skrev:

Jeg har denne hjemmelagde støtfangeren i aluminium liggende. Brukt på ett landstreff i 2010 tror jeg det var. Kan vurdere salg om du er intresert.

 

image.png

Kul fanger men ikke helt det jeg har i hodet, men takker for tilbudet :) 

 

Har demontert alt av dørkeplater som var raw alu å kommer til å bestille nye som er svarte. Tror det kan bli kult sammen med hvite felger.. Det hvite taket fortjener hvite felger har jeg bestemt.. 
 

Hadde en ettermiddag til overs så fikk koblet opp alle bryterne mine, rimelig fornøyd med å endelig få lys og funksjon  i de. ;) 
Alu platene som jeg monterte i siderutene bak er byttet tilbake til sotet glass, ble litt penere når alt annet er blankt.. Ny bakdør står nå ganske høyt på ønskelisten! ( å høyere inngang på garasjen :rolleyes: )

Ellers har vi tatt en kosetur fra Sokna til Nes i Ådalen, fantastisk vakker tur som virkelig kan anbefales om man er i området. Mange plasser å campe å man er langt fra folk å fe.. 
 

1E0502BE-323A-415A-B525-273C84056985.png

D76CB838-DF24-48B3-88B3-B6514F0E1E38.png

A78D23B0-D7AF-4872-96FF-352F8A9FD192.png

D3CAAEF5-B9AB-4FF8-BF12-A4797A71E64D.png

39460DB9-D9DB-4FDB-A99E-7A2ED1A062B4.png

04371020-670A-4C30-95CE-758D45966B31.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kom det endelig en liten pakke med snacks på døra. 
Klargjøring for den kalde fine tida som kom fortere enn i fjor:rolleyes: 

MTF94 gir olje husker jeg at jeg kun fant hos EWS sist, men kan den bestilles på nett noe sted? Får aldri tid til å dra innom liertoppen å han svarer aldri på telefonen.. Kan Motorpool ha den oljen uten at de lopper lommeboka? 

0A8B43B7-3925-47E8-B99E-2D68948E6898.png

01A38455-DEA9-4F37-9DBA-F6CD17B84CB9.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MTF94 er nok noe helt for seg selv: Although this fluid has the performance level API GL-4, the demands of passenger car and heavy duty transmissions are not exactly the same and it is recommended that a dedicated heavy duty gear oil such as Geartex EP-A or Multigear is used in heavy duty synchronized manual transmissions requiring an API GL-4 fluid. MTF 94 should not be used in automotive transmissions, transaxles or differentials that require an API GL-5 gear lubricant.    Sjekk:www.cepsa.com/stfls/CepsaCom/Lubricantes/PRODUCTOS/TEXACO/Ficheros/MTF%2094.pdf . Ikke helt rett frem - mrn MTF94 er ikke vanskelig å få tak i, jeg har bestilt hos det lokale MECA verkstedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

5997555831.jpg

 

Den er fortsatt en GL4 , og at den ikke kan brukes på differensialer der spesifikasjonen er en annen godtar jeg, og der bruker jeg heller ikke denne oljen. 

 

Jeg har selv brukt Castrol GL4. 

 

Tidligere ble det brukt motorolje eller automatolje, for girkassens oljepumpe må ha olje som er tynn nok på vinteren. Når GL4 kom som syntetisk olje fikk den egenskaper som overtok for de nevnte andre oljer.

 

Godt mulig de har lagt til noe lurium, men fram til det blir avklart er jeg ikke redd for å bruke annen olje med samme spesifikasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...