Gå til innhold

HJELP: klakk-klakk-klakk lyd i 200TDI


kairoer

Anbefalte innlegg

btw - jada, finnes flere selskaper i norge som driver med slikt - sjekket blant annet Oslo Sylinderservice - de skulle ha ca 10-15 000 for å slipe blokk, hone sylindere og slipe veiv. Men de måtte se den før de kunne gi fastpris.

Pris her er for demontert blokk...

Og før deler...

 

Ikke så veldig rart kanskje, at jeg har bestemt å kjøpe stripped engine.

 

Pris (ca): 1295 for motor, 500 for ikke å returnere gammel motor, pluss ca 150 i frakt. Moms også, selvsagt. Og endel annet "stasj" man må ha når man er i gang.

Priser er i pund sterling...

 

Der røk ferie-budsjettet...

 

Mvh,

 

Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at en reparasjon av dyktige norske "sylinderkarer" er billigere i lengden enn byttemotor fra UK.

Har fått mye dritt derfra,og det tar jo litt tid, er vanskelig å klage etc.

..og Rover SD 1 V8,MGB 1950cc og Jag. 4,2 er jo ikke "Rocket science" det heller...

Hør med Kjell Kirkebakken i Gladengveien....da er i allefall alt prima..om enn ikke billigst..kanskje rolleyes.gif

Ski Motorverksted: Tom Herskedal er også svært dyktig...

...eller Sylinderservice motor i Stålfjæra....ved nærmere ettertanke gjorde de en slett jobb med en veiv jeg skulle balansere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pris (ca): 1295 for motor, 500 for ikke å returnere gammel motor, pluss ca 150 i frakt. Moms også, selvsagt. Og endel annet "stasj" man må ha når man er i gang.

Priser er i pund sterling...

 

Der røk ferie-budsjettet...

 

Mvh,

 

Kai

97668[/snapback]

 

Har du kjentfolk i sverige?

Allier deg med de og send motoren dit, da betaler du VAT istedenfor moms. da sparer du 7,5% Da har du kanskje råd til en teltur i femundsmarka... biggrin.giftongue.gif

 

Du sparer jo noen tusenlapper...

 

 

(Har du noen formening om hva du skal ha for den gamle "nye" toppen?)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er nå i gang med å demontere motor...tar av bunnpanne og sjekker status på rådene.

 

Toppen betalte jeg 8 500,-... smile.gif

 

Mvh,

 

Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er nå i gang med  å demontere motor...tar av bunnpanne og sjekker status på rådene.

 

Du må sannsynligvis av med ramma som bunnpanna er boltet i for å komme til rådene, men det har du nok oppdaget alt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, ser slik ut, gitt.

 

møkkajobb når man ligger under bilen... ph34r.gif

 

noen som vet om det er bare å dytte en 300TDI rett inn i en Disco? Eller må det byttes gearkasse etc?

Også hørt at det er forskjell på 200TDI for Disco og for Defender - noen som kan bekrefte/avkrefte?

 

Mvh,

 

k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

300tdi fra RR og D1 passer inn - men viss du tar inn en motor med elektrisk styring (sensorer etc) så må du få med deg det elektriske...

 

300tdi fra Defender passer inn - men du må da ha manifold fra en RR/D1 - mener huske at turbo etc er det samme.

 

Ergo: Gå for en 300tdi uten elektrisk styring fra en RR/D1.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, da er bunnpanne, den ramme-saken (??) ute.

Har demontert råde-lagrene, og det er ingen tvil om hva som har laget lyd. Syllinder 3s lager er ødelagt - nedre delen er full av hakk som minner om gravrust, og øvre delen bærer tydelig preg av at den har slått i noen partikler eller lignende. (bilder kommer etterhvert).

 

Nå må jeg finne ut om veiv må slipes (les må ut). Jeg regner nok med det, men håper selvsagt at jeg kan komme unna bare med å sette inn nye lagre wink.gif

 

Oppdateringer kommer smile.gif

 

k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok ut med motoren, ja.

Få en dyktig "motormann" til å slipe veiven,og rette/balansere den samtidig.

Bare tull å kun skifte lager når det har gått så langt inn i lagerbanene,og spesiellt én.

Ta en titt i sylinderene,kanskje du kommer unna med en honing og nye stempelringer?

Du bør absolutt "shoppe"priser,men egen erfaring tilsier at en 500dring ekstra hos Kirkebakken eller Ski Motorverksted(Tom),er vel verdt det,i forhold til de "store".

Sylinderservice Motor fikk ikke veiva rett engang sist jeg var der....så den måtte til Kirkebakken likevel,selv om han ikke egentlig hadde tid....det var derfor "de andre"ble valgt...."in the first place"....... unsure.gifrolleyes.gif ....hmm...noe spesiell formulering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min dyktige motormann mener at å begynne å fikse på slikt stort sett ikke får det 100%, og at det er bedre å skaffe en short-block...

Selv er jeg helt amøbe på område, så jeg er avhengig av hva andre mener...

 

Mvh,

 

k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt enig....og er IKKE faglært så det kan jo være mange oppfatninger som er mer kvalifisert enn mine.

Men sist jeg hadde befattning med shortblokk fra UK,ble den pillet i biter for å skjekke klaringer,balanse på veiv,vekt på råder og stempler osv....og den motoren ble totaloverhalt,før montering i bil.OK, den skulle brukes som "Blueprinted"i en løpsbil,så "siste dråpe mulig effekt" skulle utnyttes,på den annen side,er jo en blueprinted motor helt standard...så da lar fabrikkene motorene slippe ut på markedet noe "slarkete".

Om jeg har forstått riktig,er din motor noe trimmet,og da er det jo viktig at de roterende delene er i balanse og klaringer riktige,for ved større belastninger,blir jo lett noen gram til mange kilo,og "performancemessig","en bøtte perler for svin"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok - men da er jo spørsmålet - de referansene du nevner - sender jeg dem hele short-blocka?

Eller tar jeg ut veiv og sender kun den? (da slipper jeg å splitte motor....).

Har du evnt. noen tanker rundt pris?

 

Jeg har selvsagt to store utfordringer - penger, og tid...eller mangel på dette wink.gif Derfor er jeg på utkikk etter en enkel, rask og rimelig løsning som kan holde en periode. Da kan jeg sette av tid og penger til å gjøre en skikkelig jobb til vinteren...håper jeg biggrin.gif

 

Men - jeg har jo ikke noen anelse om mine forhåpninger har noe for seg biggrin.gif

 

Om alt går bra, så kommer vi oss til Landstreffet... cool.gif

 

Mvh,

 

k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min dyktige motormann mener at å begynne å fikse på slikt stort sett ikke får det 100%, og at det er bedre å skaffe en short-block...

98285[/snapback]

Har han sagt det etter å ha sett på motordelene og skaden ?

Der finnes selvfølgelig grenser for hvos store skader som kan repareres, og jeg har stor respekt for fagfolk som innser sine begrensninger og ikke påtar seg arbeid som er utenfor deres kompentanseområde, men jeg kan ikke helt se at det skal være nødvendig med ny (short) motor dersom det er veiven som er skadet...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta ut hele motoren,det er synd å bruke penger på veiv/råder,og det viser seg at en proff honing,kunne gitt deg 60000km ekstra før totalrenovering...

Det kan også være at rammelagrene trenger en oppretting(linjeborring),det ser en god motormann med én gang.

Mitt forslag er:Ta med deg blokk,veiv og stempel/råder til feks.Kjell Kirkebakken,be ham ta en titt på det,forklar ditt bruk,og trimmingsgrad og pris på en shortblokk fra UK,og se hva dere finner ut av..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da er nye lagre på plass.

Men - jeg aner ikke hvilke moment disse (og andre bolter jeg har tatt ut) skal dras til med...noen tips?

Evnt. til side med info?

 

k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og da er alt annet på plass, og bilen har startet smile.gif

 

Har latt den bli varm, ingen ulyder, og ingen lekasjer. Kjøler nå ned, og så skal jeg etterfylle olje, samt ta en prøvetur...

 

fortsettelse følger biggrin.gif

 

Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm...jeg har vært opptatt...

som de fleste vel antok, fungerte fiksen i ca 15 minutter. Midt under en kort prøvtur kom det en ny lyd.

Etter å ha gjort noen tester, tok jeg avgjørelsen jeg har utsatt i uker nå - motor ut.

 

Motoren står nå på pall i garasjen (takk Kai og Jonas), og jeg skal i gang med å ta ut veiv. Siden den allerede har vært slipt en gang, kjøper jeg ny. Samt nye lagre og bolter til råde og hovedlagre. Og regreim når den likevel er ute.

 

Men først - en kveld eller to med motorvask biggrin.gif

 

Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som de fleste vel antok, fungerte fiksen i ca 15 minutter. Midt under en kort prøvtur kom det en ny lyd.

 

Men først - en kveld eller to med motorvask

 

99268[/snapback]

 

Vel, synd det gikk slik egentlig, men du ante det jo selv, så overraskelsen var vel ikke så stor.

 

Angående motorvask, så kan jeg anbefale en steamer dersom du kan få tak i en slik. Det blir skikkelig rent i en fei. Forskjellen i forhold til bruk av høytrykkspyler er enorm. Man trenger nesten ikke å bruke avfetting heller. Uansett husk å tette alle åpne hull/slangeender.

 

Skifte av bolter i rådelagrene er ikke helt enkelt. Jeg kjøpte nye slike til vår 200 Tdi da vi skiftet stempelringer. De nye boltene må presses på plass i en presse, i alle fall de jeg fikk. De virket i det hele tatt litt for tykke. Vi droppet å skifte boltene, og får håpe dette ikke skaper problemer senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny statusrapport:

 

En lang mandagskveld medførte at stort sett alt er demontert, og det er klart for å ta ut selve veiva. Det blir nok ikke gjort før til helgen grunnet tid, men ut skal den.

Ihht til Haynes manualen trenger jeg et par stooooore fastnøkler for å løfte ut det bakerste feste-punktet til veiva - blir spennende å se hvordan det går. Jeg kan jo håpe at det kommer like lett av som alt annet har gjort det til nå!

 

Takker for støtte og gode råd! Det hjelper en stakkar i nøden!

 

Om alt går som jeg håper er bilen på Landstreffet... rolleyes.gif

 

k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at du behøver ny veiv,hvis den bare er én underdimensjon tynnere....og en balansering,bør du koste på deg,selv med en bytteveiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med prisen på ny veiv, og utseende på den gamle, gidder jeg ikke bruke tid på det.

Ny er bestilt - 200 pund pluss frakt overlever jeg.

 

Men - jeg har funnet et merke på motoren - der det står

"Genuine Land Rover - Service Exchange"

 

Kan dette tyde på at motor faktisk er byttet tidligere? Finnes det noen oversikt over hvilke motor / motornummer som har sittet i bilen originalt?

 

k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siste oppdatering:

Deler blir sendt i dag. (det har jeg hørt noen dager nå) - men denne gangen _skulle_ de gå. Så vi får se om en ukes tid.

 

Hva har jeg bestilt:

 

- veiv (inkl. alle lagre)

- div pakninger og slanger

- register m/strammer

- ny clutch (ikke faan om jeg gidder å ta ut dette igjen før jeg må)

 

Og - lagt til i dag - en stk råde (stempel #3). Takket være en nabo med mikrometer (ja, de finnes...) - fant vi ut at råden på stempel 3 var ovalt. I tillegg har boltene endret farge (fin, blå farge), og det samme har deler av åpningen.

Ting tyder på at det har vært dårlig smøring, gått varmt, og så har ting blitt ødelagt.

 

Siden toppen også måtte av, har jeg akkurat vært hos EWS og hentet 18 stk nye bolter til toppen, samt ny topppakning etc. Livet er herlig, lommeboka tom og jeg er glad jeg ikke for gjort noe mer før om en uke, slik at jeg kan nyte solen smile.gif

 

k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuh er deler ankommet toll-lageret, og venter på avhenting smile.gif Jeg får dem utlevert i morgen!!

 

Det betyr vel at denne helgen, samt deler av neste uke går med på å bli svart på fingrene igjen smile.gif

 

Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...