Gå til innhold

Erfaringer swing away reservehjulsholder


Skjegget

Anbefalte innlegg

Jeg vil påstå alle skrangler litt etterhvert.

Tiden er proporsjonal med smøring og annet vedlikehold.

Smeller man mye med døra,står på reservehjulet,fester sykkelstativ osv...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en slik montert på min soft top - https://www.nakatanenga.de/zubehoer-nach-rubrik/anbauteile/reserveradhalter/1999/nakatanenga-reserveradtraeger-defender-sw/ht?c=14 

 

Den er dyr men dønn solid - har sittet på bilen siden 2014 og har ingen slakk. Monteres i bakrammen og belaster ikke andre deler av bilen.

Endret av Sven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Britpart sin, den er meget bra.

Den har holdt seg fast og fin siden 2010. Den gjør fremdeles at bakdøra er treg å åpne og lukke (motstand ved bevegelse).

Selv med mine store tunge 33/12.5-R15 dekk på 10x15 stålfelg.

 

Den er hengslet oppe og nede i ramme, festet i selve døra, så den åpnes sammen med døra.

 

Skulle jeg kjøpt en i dag, så blir det den igjen. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også veldig nysgjerrig på dette. 


britpart sin så jo overkommelig ut :)
 

er det slik at alle burde ha det? Min TD5 viser ingen tegn til å ha fått noen negativ innvirkning på å ikke ha det. Jeg tok av reservehjulet for noen måneder siden, men lurer på om det blir dumt å montere det på igjen uten en reservehjulholder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smelling med dør og dør som ikke går lett igjen uten rennafart gir raskt sprekker og dørfeil.

Men terrengkjøring,les:norske veier, og store og tunge hjul reduserer også levetiden.

Føler du at en eller flere av ovennevnte stemmer med bilen din er swing-away et must.

Hvis døra lukkes med andakt og følelse går det lang tid før det blir problemer.

Men lurt å montere før man må bytte dør i samme slengen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips og erfaringer. De første nevnt ser fine ut, men prisen er for høy synes jeg. Siden Britpart også tydligvis fungerer bra (takk tiopet), så gjør nok Bearmach det også - ser nokså like ut.

Kjøper ny dør og hengsler, så derfor vil jeg ha en swing away også for å fjerne vekta fra døra. Ser hengslene jeg har nå er nokså romslige.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.2.2022 den 7.18, gautes skrev:

Mål 4 ganger og bor 1.;)

Jepp, har tvangstanker på det der så blir gjerne 6... ;) Spurte SP4x4 om de leverer døra med hull - men siden jeg stilte flere spm, så ble visst det for mye å kunne svare på. 

Velvel, ser jo det når døra dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke kjøpe god ARB dobbel luftkompressor (eller tilsvarende) og dekk reparasjonssett i stedet for reservehjul.

Jeg har hatt 3 punkteringer på mine Rovere de siste c.a. 30 år. En var knivstukket (sjalusi? det var 33" BFG allterrain på en flott RR classic 2 dørs ), kunne reparere og kjøre 3-400km før jeg kjøpte nytt. To av dem punkterte med stil, det ene exploderte på 100km i timen det andet eksploderte i innkjørselen hjemme på Is (er i hvert fald over 20år siden). Var tror jeg dårlige batcher 35" BFG mudder, som regelmessig så mindre end 3-4psi i vinterturer. Thats it!

På min 2007 110 i Island, som var på 38" dekk, hadde jeg ikke noen reservehjul men en flaske med CO2 og reparasjonsett. 

Har ikke hatt noen punktering av 4x4 dekk i Norge i over 13 år. Jeg har nu kompressor og rep. sett og overveier at droppe reservehjul og hellere ta med dekk og felgejern hvis jeg skal på tur hvor det er usannsynlig at man får kjøpt tilsvarende dekk.   

I stedet for reservehjul kunne man sette opp en lett kasse med utekjøkken, eller kompressor og rep sett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bruk en AC kompressor som luftpumpe på en 85' Dodge Ramcharger som jeg hadde i en periode. Virkede meget fint. Hadde bronse luft filtre på inntakssiden og ga den lidt wd40 inn i mellom. En bedre smøre metode ville sikkert være at foretrekke, der finnes jo sådanne smørefiduser til trykkluft.

Der var en magnetisk kopling på reimhjulet til kompressoren og med en swich under motorhjelmen så jeg kulle slå den på og av. Mann kunne montere en luft tank under bilen med trykksensor og la motoren holde konstant trykk på denne. Det var mange som gjorde dette på Island på  80 og 90 tallet. Gode kompressorer var meget dyre, men AC kompressorer kunne du oppdrive hos neste bilopphugger.

Alle 38" og større 110 defendere på Island har en pen kasse i stedet for reservehjul på bakdøren.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...