Gå til innhold

L322 2002 - så får man se om man gikk på en smell eller ikke....


JEJ

Anbefalte innlegg

  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Da er endelig begge kanalene igjen rustfrie! Jubel i garasjen!

Høyre kanal er malt opp med arcanol, og det lille området som synes over kanalskjørtet er sparklet. Litt puss og lakk nå så ryker kanalskjørtet på igjen.

 

IMG_3130.jpg

IMG_3131.jpg

 

I stedenfor å se på sparkel og maling tørker, tenkte jeg at jeg jo kunne begynne å tusle med dashbordet.

Har bestilt ny LCD-skjerm pga standardproblemet med ulesbare pixler. Pakken er på vei over Nordsjøen og da kan man jo begynne å demontere.

YouTube forklarte fremgangsmåten og etter litt knot fikk jeg løsnet toppdekslet på dashbordet og frigjort instrumenthuset.

 

IMG_3133.jpg

IMG_3134.jpg

 

Har også begynt mental opp-psyking på neste utfordring.

Under her et sted skal det visst være 6 glødeplugger som er moden for utskifting.

Manner meg opp et par dager...

 

IMG_3132.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, JEJ skrev:

Da er endelig begge kanalene igjen rustfrie! Jubel i garasjen!

Høyre kanal er malt opp med arcanol, og det lille området som synes over kanalskjørtet er sparklet. Litt puss og lakk nå så ryker kanalskjørtet på igjen.

 

IMG_3130.jpg

IMG_3131.jpg

 

I stedenfor å se på sparkel og maling tørker, tenkte jeg at jeg jo kunne begynne å tusle med dashbordet.

Har bestilt ny LCD-skjerm pga standardproblemet med ulesbare pixler. Pakken er på vei over Nordsjøen og da kan man jo begynne å demontere.

YouTube forklarte fremgangsmåten og etter litt knot fikk jeg løsnet toppdekslet på dashbordet og frigjort instrumenthuset.

 

IMG_3133.jpg

IMG_3134.jpg

 

Har også begynt mental opp-psyking på neste utfordring.

Under her et sted skal det visst være 6 glødeplugger som er moden for utskifting.

Manner meg opp et par dager...

 

IMG_3132.jpg

Jeg gjorde lcd jobben nylig. Fiklete greier. Vær sykt forsiktig når du demonterer huset, jeg måtte bytte stepper motoren til speedoen på min. 

 

Har lagt noen bilder på instagram storien min av jobben, @skamlun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Å dele selve instrumenthuset og frontglasset gikk greit, men ser at å få av viserne kan være en utfordring...

Vet ikke om det lille settet med spesialverktøy følger med bestillingen, hvis ikke får vi prøve å mekke til noe før demonteringen begynner.

 

JE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JEJ skrev:

Takk for tips! Å dele selve instrumenthuset og frontglasset gikk greit, men ser at å få av viserne kan være en utfordring...

Vet ikke om det lille settet med spesialverktøy følger med bestillingen, hvis ikke får vi prøve å mekke til noe før demonteringen begynner.

 

JE

Jeg smeltet løs festene på den hvite plasten på baksiden med en loddebolt første gangen jeg tok det fra hverandre. Måtte ta det fra hverandre på nytt  da kontakten ble for dårlig bak på ledstripen på første forsøk og da glapp taket og så løsnet en viser og da var den ferdig. Har eventuelt verktøy for å ta av viserne, men det er lett å få det feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakke med ny LCD skjerm ankom sammen med en ganske utførlig bruksanvisning.

Imidlertid virket det ganske brutalt å gå løs på instrumenthuset med batteridrill eller Dremel for å komme til 4 skruer.

Tenkte at de vet hva de driver med og gjorde et forsøk.

Gikk det bra? Nei!

Klarte å ødelegge den hvite/grønne dingsen som holder LCD-panelet. resultatet er at jeg ikke får presset ned nok til at kontaktbåndet for tilstrekkelig kontakt.

Så da leter jeg etter en ny slik, eller et komplett instrumenthus.

 

Slik går dagene :-(

IMG_3140.JPG

IMG_3141.JPG

IMG_3142.jpg

IMG_3143.jpg

 

Trodde også jeg var ferdig med understellet, men oppdaget at staget som justerer spissingen bak var slitent. Bestilte to nye, og klarte ihvertfall å huske på å merke ca hvor de stod på den ene siden. Mens jeg venter på at delene kommer ble de demontert, og de satt greit fast!

 

IMG_3147.jpg

 

Jeg vil etterhvert trenge takstativ til bilen, men finner ikke noe egnet.

Ser det er en variant med 2 skinner som skrus fast i festene.

Noen som har erfaring med disse?

 

JE

Skjermbilde 2022-03-21 kl. 12.22.46.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, JEJ skrev:

Sender deg en pm...


Send meg en og med nøyaktig hva du ødela på den grønne bakskjermen (eventuelt finn meg på facebook messenger) Jeg tror det lar seg løse

Jeg synes skinnesystemet er noe ordentlig dritt. Det finnes plenty med systemer som du skrur ned i de samme hullene som skinnene skal i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytte av LCD-skjermen var jo ikke noen stor suksess, men den som gir seg har tapt.

Fikk gode tips av Marius Morch, og prøvde å montere skjermen på nytt. Og på nytt...

Testet panelet flere ganger uten at noe hjalp. Til slutt ga jeg litt opp og monterte sammen instrumentpanelet og dashbordet igjen.

Pixel-dævelskapet levde fremdeles sitt eget liv.

 

Startet bilen og kjørte noen runder på plassen og lot den stå på tomgang utenfor.

Kom tilbake etter en liten stund og voila!!! Den hadde fikset seg selv!

 

Lykke i garasjen, derimot er den noe treg, virker som den kommer til liv etter at motoren har gått litt og batteriet er fulladet, men det er bedre enn ingenting.

 

Da er det bare noen småting før EU-kontroll.

 

IMG_3160.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! L322 har egentlig overrasket positivt, helt kurant bil å skru på, generøst med plass og deletilgangen er ganske bra og til overkommelige priser.

RR spesifikke ting er det UK som gjelder, men alt av slitedeler finner man jo i BMW-hylla.

Men å investere i en god diagnose er et must.

 

Så vidt jeg kan se funker alt med unntak av høydejusteringen på rattet.

 

Nå gjenstår kun litt kosearbeid på det kosmetiske, og å få tak i ting jeg mangler som plata til bagasjerommet, mellomstykke til hengerfeste og bokstavene til panser og bakluke. Trenger også å få byttet husene/plastkassene til nøklene da de er ganske slitne. På ønske listen står også en ny stereomodul som Marius Morch har montert i sin.

 

Trenger et sett nye dekk da de halvgamle AT-dekkene bråker noe sinnsykt, og det passer dårlig i en slik bil synes jeg.

 

Byttet jo til meg denne i en annen bil så hva den kostet i innkjøp er vanskelig å si, men delelisten min sier at jeg til nå har kostet på den ca 23000,- inkl. diagnosen til 6000,-

Da er det meste av bremser og understell byttet. Så kommer det på et par lapper i oljer.

 

Planen nå er å få kjørt litt med den og se om trivselsfaktoren opprettholdes. I tillegg ønsker jeg å få tak i subframene foran og bak og få sandblåst og lakkert de før de byttes ut med de som står i bilen nå. Men det blir nok et høstprosjekt...

 

Skulle hente skiltene idag da de er bestilt og ankommet trafikkstasjonen. Men der var de stengt pga intern opplæring. Servicebedriften sin det!

 

JE

Skjermbilde 2022-04-05 kl. 13.19.14.png

Endret av JEJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topp, skal se litt mer på det etter påske.

 

Byttet olje og filter på både motor og girkasse. Girkasseoljen som var der så absolutt ikke ille ut, relativt rød og fin.

Men fant en kvittering på at girkassen var byttet i 2014 på 234000 km, så den har ikke gått mer enn 45000 km, men den er 7 år gammel.

Dog har bilen stått i nesten 4 år, så tenker at det er greit å bytte uansett så vet jeg det er gjort.

Giroljen var avsindig dyr, men langt billigere enn en ny girkasse, så det får være en trøst.

 

JE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fullfat har vært på påskeferie. Alltid litt Spennede å legge ut på langtur med en bil som har stått såpass lenge og som man ikke kjenner.

Blir veldig oppmerksom på lyder og oppførsel...

Men den oppførte seg fint i det store og hele.

God og behagelig å kjøre.

En airbaglampe kommer og går hvis passasjeren foran ikke sitter rolig. Diagnosen sa dårlig kontakt i en sensor.

Den vil ikke starte i minusgrader, gløderele anses som en potensiell synder.

Og så er det fremdeles en klunk høyre foran, enten stabstagforing eller topplager på fjørbenet.

 

Forbruket lå på 0,84 i snitt t/r Fredrikstad - Valdres, noe økonomidirektøren fant akseptabelt tatt lastekapasiteten i betrakning.

 

Nå starter jakten på et sett nye sommerdekk/felger, 22 tommerne som fulgte med er ikke helt etter min smak størrelsesmessig.

 

Søndag kveld på vei hjemover lå vi lenge bak en annen mørk, påskepakket L322 nedover langs Randsfjorden/Hov/Brandsbu.

Ikke hver dag 2 stk L322 samkjører vil jeg tro...

 

JE

 

 

 

 

 

 

Endret av JEJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

L322 lever nå et relativt stille liv. Med hjemmekontor og drivstoffpriser og bompenger fra helvete er det stort sett motorsykkelen som er mest i bruk.

Men jeg fikk tak i et hengerfeste som var annonsert her på kjøp/salg sidene, at det var 10 min å kjøre var jo flaks.

 

Ellers er bilen i en litt en "lære seg å stole på den"-fase. Lytter konstant etter rare lyder, og ser mistenktsomt etter rare lamper som måtte dukke opp på dashbordet.

Er alltid sånn med nyanskaffede biler, det tar litt tid å stole på de...

IMG_3209.jpg

Endret av JEJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Motom!

 

Har vært litt på jakt etter de såkalte Stormer-felgene i 20" en liten stund. Når det forleden dukket opp et passende sett, til rett pris og i akseptabel kjøreavstand var det bare å slå til. Fikk med et sett 22" men synes det blir i overkant mye felg og lite gummi, dessuten er en av felgene litt skadet.

En hyggelig handel på Sundvollen og innom Drammen og plukke opp et gløderelé. Det ble en trivelig hente-deler-runde.

 

Etter en vask kom hjulene på, synes de er innafor, og bilen ble mye mer stabil enn med halvslitte og flimsete piggfrie i 235-18.

Sommerdekkene har 275/45-20, og får teste de nå i sommer og se hva det blir til neste år. Felgene kunne sikkert trengt en liten shinings til vinteren.

IMG_3254.JPG

IMG_3261.jpg

Når jeg ser på bildene synes jeg den er litt høy i normalstilling, selvom vi har justert den inn på millimeteren iht. fabrikkmålene.

Tror det kunne lages et par forskjellige presets i diagnoseverktøyet, så kan kanskje prøve med et par cm lavere.

 

IMG_3258.jpg

Tilslutt et lite stemningsbilde....

 

IMG_3260.jpg

Endret av JEJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Alfanatiker skrev:

Hvordan ser 22" dine ut? Er det dekk på dem? :)

 

De ser slik ut, sitter piggfrie på de. En felg har fått seg en smekk på innsiden og er litt skadet, men fullt reparerbar.

IMG_3010.jpg

14 timer siden, Jasswass skrev:

 

Meget kledelig! 

 

Takk for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...