Gå til innhold

L322 2002 - så får man se om man gikk på en smell eller ikke....


JEJ

Anbefalte innlegg

Legger ut litt om L322 prosjektet man bruker litt tid og energi på om dagen.

Det hele begynte egentlig med at min D2 ble parkert i påvente av litt TLC. Den har tjent meg trofast i 5-6 år, fra 180.000 km til ca 320.000.

Når jeg begynte så smått på den ble det raskt tydelig at eneste mulige vei er rammeløft og skikkelig oppussing av hele understellet.

 

Borti kroken har det i et par år stått en kompis sin litt slitne L322, og tanken om at den var et enklere prosjekt formet seg.

Så måtte jeg ta en realitetsvurdering i min egen bilpark og se om det var noe jeg hadde som kompisen hadde lyst på.

 

Byttehandel ble inngått og jeg var brått eier av en 2002 L322 3.0 TD.

IMG_2992.jpg

Bilen er altså en 2002, eller mest sannsynlig 2003 registrert høsten 2002.

3.0 TD i den nydelige fargen Epsom Green Micametallic. Denne fargen skal skille seg fra Epsom Green metallic ved at metallicflakene er i gull istedenfor sølv, og det gir fargen en litt varmere glød.

Interiøret er i lyst beige skinn og den har vel det den skal ha av utstyr, bla dvd spiller og skjermer i nakkestøttene (Vi har 4 voksne barn som har flyttet hjemmefra for lengst) så de kommer sikkert aldri til å bli brukt. Grønne tepper, litt sært men jeg begynner å like de :-)

IMG_2988-1.jpg

IMG_2989.jpg

IMG_2994.jpg

IMG_2990-1.jpg

Endret av JEJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Vet ikke så mye om bilen, da kompisen ikke har eid den så veldig lenge.

Den har gått ca 270.000, og har gått med heldekkende folie i flere år, derfor har den klart seg ganske bra lakkmessig.

For ca 30000 siden ble det installert en overhalt GM-kasse med større/forsterket converter.

Den skal være justert/chippet til ca 230 hester.

IMG_2991.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, ja det er utrolig hva et par dager med vask, rens og polering gjør. Ikke minst for motivasjonen :-)

Første på to-do lista var å lage seg en oversikt over hva som måtte gjøres, og hva som måtte bestilles.

I tillegg lest side opp og ned for å skaffe seg litt kunnskap og oversikt.

 

• Luftfjæring, den lå på buken og ville ikke opp, "airsuspension inaktive"

• Bremseskiver og klosser må byttes

• Lekkasje fra et bremserør omtrent ved B-stolpen

• Bytte glødeplugger da den kan være tungstartet når det blir litt kaldt

• Høyre baklykt knust

• Sprekk i høyre blinklys foran

• Litt rustangrep i bakre hjulbuer

• Pixelfeil i dashbordet

• Generell service med oljeskift etc.

 

• I tillegg kommer den usikre delen av lista - de tingene som dukker opp etterhvert...

 

Endret av JEJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte jo kjapt at uten et skikkelig diagnoseverktøy kommer man ikke langt.

En kompis prøvde med sin IIDtool som jo hadde begrenset tilgang til min bil, men vi fikk litt liv i luftfjæringen.

Bestilte IIDtool og fikk det installert på telefon, og må jo si at det er et ganske genialt verktøy.

 

Etter litt fikling våknet luftfjæringen skikkelig til liv, men fikk ikke slettet feilkoden , mest sannsynlig fordi den er tom for bremsevæske og gir en canbus-feil.

Men da vet man at belger, kompressor etc er i orden og bilen kom seg opp på normal høyde igjen.

66516386374__A6ACD285-46BF-4512-9016-5648E477EF9D.jpg

Første batch med deler ankom etter noen dager, uvant å kjøpe Landroverdeler på Skruvat :-) Tradisjonelle, vanlige delepushere har jo det meste til BMW...

 

Bestemte meg for å ta en side av gangen og plukket av innerskjermer og kanalskjørt på førersiden.

Foran så det ganske ok ut, i bakre hjulkasse var det litt gravrust som ble pusset og behandlet.

Bakre del av kanalen trengte litt utbedring...

 

Det bakre jekkfestet og forsterkningene inne i kanalen hadde klart seg, men det manglet litt både foran og bak jekkfestet.

Dette ble renset og nye biter sveiset inn etter beste evne. Hele undersiden av kanalen ble pusset og behandlet.

IMG_3044.jpg

IMG_3046.jpg

Endret av JEJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hvorfor bremseskiver blir levert med lys grå "grunning".

De må jo lakkes før montering...

 

Bak ble det byttet alle delene til håndbrekket før ny skive og nye klosser kom på plass.

66558469056__F2377AD2-F1C4-499A-AE88-A8BE9D1B292D.jpg

IMG_3023.JPG

IMG_3038.jpg

Bremserørene som går bakover ligger oppe i et hulrom sammen med dieselrørene.

to stk, et til hvert bakhjul. De er riktignok et beskyttelsesdeksel, men det er altfor smalt så sand og skitt kommer enkelt forbi. Når rørene er i stål så går det som det må gå.

 

Nye ble laget i 3/16 tommer kobberrør, de er skjøtet fremme ved forhjulet så der var det bare å montere de i de gamle skjøtehylsene, bak ble det kappet oppi hulrommet rett under bakdøra, og nye skjøtehylser ble montert.

IMG_3039.jpg

IMG_3042.jpg

Endret av JEJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foran viste seg å bli litt mer omfattende.

Planen var å bytte skiver, klosser og droplinks til stabstaget.

Etter litt om og men fikk jeg tilslutt riktige klosser også.

IMG_3037.jpg

Tok en ekstra sjekk på caliperen og det viste seg at stempelet hadde sett bedre dager. Den har stått noen år med slitte klosser og stemplet langt ute, og gummimansjetten sto ikke helt der den skulle, så fukt har kommet inn og angrepet stemplet.

Så mens man venter så fikk caliperen en liten touch opp.

 

Sandblåseutstyret ville ikke være med, så jeg prøvde en annen variant. Kjøpte Ferro Bet rustfjerner av den kraftige typen (Det finnes visst 2 varianter).

Pusset rent det meste først, og behandlet den med Ferro Bet. Lot det tørke et par dager før den fikk et strøk Caliperlakk i sølv.

Så får vi se hvordan det holder seg.

 

IMG_3067.jpg

IMG_3063.jpg

Endret av JEJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens man surrer rundt med forstillinga på førersiden dukker det jo opp noe.

Nedre bærekule på det fremre staget var ferdig. Der kjøper man tydligvis en komplett ny arm med den indre foringen.

Den bakre armen hadde dårlig indre foring, men bærekula virket ok, men den er en løs del.

Så ta ble ny fremre arm bestilt, samt indre foring og nedre bærekule på den bakre armen bestilt sammen med repsett til caliperen.

 

Ingeting tilsier at den andre siden er noe bedre så alle tilsvarende deler til høyresiden ble også bestilt.

 

Mens man venter får bærearmer og litt annet få seg litt puss og maling.

IMG_3048.jpg

Endret av JEJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Espen N skrev:

Holder på med kanal på L322 selv, på min var bakre jekkfeste kaputt. 

 

Lykke til videre! 

 

Takk, blir kjapt litt ekstra jobb når forsterkningen inne i kanalen er angrepet, lykke til!

Jeg håper høyresiden er bedre på min men gruer meg litt til å sjekke :-)

 

JE

12 timer siden, Jasswass skrev:

God innsats! Må jo bli bra resultater av dette!

 

Takk, håper sluttresultatet blir akseptabelt bra. Uansett skal det ikke bli noen utstillingsbil, men trivelig at det ser bra ut på en meters avstand.

Også er det noe med den følelsen av at man VET at ting under der er i god stand...

 

JE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på om du fremdeles har like lyst på en L322 :-)

 

Begynte å plukke på høyresiden...

IMG_3072.jpg

IMG_3074.jpg

Begynte med hjulkassen bak, var litt gravrust, men ingen hull.

Pusset rent, behandlet med Ferro Bet og et strøk Arcanol. Litt lakk på toppen så får det holde...

IMG_3071.jpg

IMG_3083.jpg

IMG_3084.jpg

 

Mens vi venter på litt nye foringer får bærearmer samme behandling..

 

 

IMG_3069.jpg

IMG_3070.jpg

IMG_3082.jpg

Har oppdaget at jeg mangler en del til hengerfestet. Har selve kroken, men delen den skal inn i mangler. Hvis noen har en slik, eller vet om noen som har, er jeg interessert i en slik..

 

IMG_3076.jpg

s-l1600.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakte men sikkert går det fremover i garasjen.

Oppdaget at begge demperne bak nærmet seg tid for utskifting, og det ene styreleddet var ferdig med jobben sin.

Da er det vel kun kort tid igjen til det andre også takker for seg, så begge ble bestilt sammen med dempere og noe annet småtteri.

Mens vi venter overhales caliperne foran og alle bærearmer får et lag ekstra med maling.

IMG_3088.jpg

IMG_3089.jpg

IMG_3090.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt pusling med bremseskjoldene foran. Mekka sammen en løsning som forhåpentlig holder en stund og andre med samme problem kanskje har nytte av.

Skjoldene er jo av aluminium og når de blir liggende mot stål tærer de greit opp rundt festepunktene. På høyre siden hadde de tæret så mye at skjoldet bare hang og slang, og subbet bort i det meste det kunne subbe bort i.

 

Modifiserte de kjapt med en blekksaks slik at de lettere kunne tas av og på.

Filte hullene så de ble ca 22 mm i diameter og tredde på plass en slik gummiforing til gjennomføringer av ledninger.

Ny skrue med stor skive som dekker godt gummipakningene.

 

På den måten blir skjoldene isolert fra stålet i navet, skruer og skiver, og galvanisk tæring er eliminert.

Som en mental bonus så er de og lydisolert og slipper å skrangle.

IMG_3099.jpg

IMG_3101.jpg

IMG_3102.jpg

IMG_3103.jpg

Ny baklykt og nytt blinklys foran på plass, da er lysbiten fikset.

IMG_3105.jpg

IMG_3106.jpg

 

Byttet begge demperne bak. Brukte 2 timer på den ene siden, et kvarter på den andre.

Var litt uheldig å fikk dratt ut den øvre gummiforingen på den ene siden og det var et lite h... å få presset den på plass igjen.

 

 

IMG_3104.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Montert sammen forstilling, luftet bremser, fått bilen ned på hjulene igjen for å få snudd den slik at man kan begynne på sveising av den siste kanalen.

Mens den var en snartur ute av verkstedet ble det en etterlengtet kattevask for å få av et etterhvert tykt støvlag.

 

 

IMG_3107.jpg

IMG_3108.jpg

Var innom den lokale bilextra-sjappa på jakt etter McGuiars skinnpleie som jeg har hørt mye pent om.

Unggutten i butikken hadde tydligvis litt peiling på temaet og anbefalt italienske Fenice i steden, billligere og bedre mente han.

Som Alfa og Fiatmann velger man jo noe italiensk når man må velge...

 

Skal bli spennende å se hvordan de funker.

 

 

IMG_3098.jpg

Endret av JEJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.2.2022 den 10.01, JEJ skrev:

 

Montert sammen forstilling, luftet bremser, fått bilen ned på hjulene igjen for å få snudd den slik at man kan begynne på sveising av den siste kanalen.

Mens den var en snartur ute av verkstedet ble det en etterlengtet kattevask for å få av et etterhvert tykt støvlag.

 

 

IMG_3107.jpg

IMG_3108.jpg

Var innom den lokale bilextra-sjappa på jakt etter McGuiars skinnpleie som jeg har hørt mye pent om.

Unggutten i butikken hadde tydligvis litt peiling på temaet og anbefalt italienske Fenice i steden, billligere og bedre mente han.

Som Alfa og Fiatmann velger man jo noe italiensk når man må velge...

 

Skal bli spennende å se hvordan de funker.

 

 

IMG_3098.jpg

Mye bra oppdateringer! 

Kan ellers anbefale colourlock strong leather cleaner, den tar temmelig mye (ser eksempler på stories på min instagram @skamlun) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ting går sakte fremover. Det begynner å nærme seg mål for rustsveising av høyre kanal, har gått med noen timer til prøving/feiling.

Skal på ingen måte påberope meg særlig store kunnskaper innen feltet, men synes det er moro å prøve og lage ting, og har et ønske om å lære meg å sveise.

Sveiseapparat ble innkjøpt for litt siden og da er det greit å prøve seg på steder som ikke kommer til å synes så mye :-)

 

Var litt knot å lage det bakre hjørnet, men med litt flikking tror jeg det skal bli akseptabelt og rustfritt baki der.IMG_3127.jpg

IMG_3114.JPG

IMG_3119.jpg

IMG_3120.jpg

IMG_3125.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobba, har nettopp fullført bakre hjørner selv. Mye gøy med skillevegger og skum inni kanalene.

 

Jeg tenkte "men det er jo sikkert brannhemmende materiale", og tok ut litt for test. Brant som en fakkel. :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...