Gå til innhold

D2: Merkelig lyd og motorstopp


vanilla_ninja

Anbefalte innlegg

Min D2 TD5 lagde en rar lyd da jeg startet den i ettermiddag. Tidligere på dagen gikk den helt fint uten noen spesielle lyder, men etter at den hadde stått i ro en stund kom denne lyden. 

Etter at jeg hadde kjørt ca 10 minutter stoppet motoren uten forvarsel, og både batteri- og oljelampa kom på. Jeg peilet oljen, og det er olje på motoren. Den har også strøm. 

Det er en mulighet for at dieselmåleren viser feil, og at det jeg trodde er en tank som bør fylles egentlig er en tank som er helt tom. Det skal jeg sjekke i morgen. 

Noen som vet hva denne lyden kan være for noe?

 

Jeg får ikke til å legge til videoen i tråden, så her er lenke: Vææææææ!

Endret av vanilla_ninja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turbo var det jeg fryktet også, men diesel er egentlig mer sannsynlig. Måleren kan ha lurt meg fordi bilen sto parkert skikkelig skjevt like før jeg startet den. Det opptaket er fra da den fremdeles sto på skeiva. Nåla lå en cm over tomt, men måleren står sikkert slik at den fikk diesel, mens inntaket lå akkurat i overflata.

Tar med ei kanne og går tur med bikkja, så får vi se om det hjelper å fylle på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk fylt på 20 liter der den stod, kjørte lufteprosedyre og alt det der, og vred nøkkelen et hakk videre. Dashbordet lyste opp som et juletre,  varsellyder dinga, og etter en del harking og små innslag kom den endelig i gang. Jeg er glad jeg har et friskt batteri, for den fila sikkert i bortimot et halvt minutt før den endelig starta.

Jeg får holde litt mer manuelt øye med forbruket framover i tilfelle måleren er litt for optimistisk.

Det gikk på 90,67 liter diesel, forresten.

Endret av vanilla_ninja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knusk tørr altså. Blir alltid endel igjen i bånn. Og godt er det for pumpa.

Min blir tregstartet med lite på tanken. Webastoen fusker og ryker.

Og dette er litt før lampa lyser.

Skråparkering gjør at problemene inntreffer tidligere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var liksom alt i ett der: nesten tom tank, skråparkert sånn at måleren ikke slo ut, litt fusking ved start, men gikk greit etterpå, og så første par km utforbakke så jeg ikke merket noe tap av drivkraft da.

En grunn til at jeg ikke tenkte på at den fusket ved start, var at nøkkelen plutselig ikke ville gå rundt i tenningslåsen i går ettermiddag. Jeg googlet, og fant ut at det sannsynligvis skyldes en pinne som sitter litt fast. Noen slag bakpå nøkkelen løser det, men den var ikke helt god da heller. I befippelsen glemte jeg å gløde, så den startet med kun restvarmen etter turen ut noen timer tidligere. Jeg tenkte hostingen sikkert kom av det.

 

Helt knusktørt, ja. Tok som sagt tid å få starta i dag, men det kom seg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
11 timer siden, vanilla_ninja skrev:

Oppdatering angående tenningslåsen: jeg ga den en liten sprut låsolje og ristet litt på nøkkelen, og det har ikke vært noen problemer siden. Ser ut som den pinnen som kranglet har løsnet og funker som den skal.

Neste gang den krangler så bør du ta den fra hverandre og vaske delene skikkelig. Husk bare å ha orden og system for å få det tilbake på riktig plass.

IMG_20180116_204844.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...