Gå til innhold

Kjølevannslanger til xtra varmeapparat


hahaug

Anbefalte innlegg

Det begynner å bli noen år siden jeg tukla med dette, men jeg mener at jeg koblet meg inn mellom varmeapparatet i motorrommet og motoren slik at de ble stående i serie. Da sirkulerer vannet først gjennom originalapparatet også videre til det bak. Det fungerte uten sirkulasjonspumpe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg gjort akkurat omvendt - og koblet meg på med T stykker i motorrommet slik at både det nye og gamle registreret er i paralell.

Dette har også fungert helt flott - så konklusjonen må være at begge deler fungerer ganske så bra. (jeg var redd for at registeret på ekstraapparatet var for lite, og ville strupe gjennomstrømningen - derfor ble det paralellkobling.

 

Jeg hadde forventet noe problemer med luft etc - men dette har i praksis ikke vist seg å være et problem, heldigvis.

 

På min TD5 så går begge kjølevannsslagene mellom motor og torpedovegg (på toppen av clutchhuset) - dette ble det punktet hvor jeg kappet slangene og satt inn T-stykker - slik at varmeapparatslangene kan ligge rett bakover fra det punktet, og bakover i karosseriet i tunellen. (mine varmeapparater er gjemt under cubbybox)

 

-C 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Camarogeddon skrev:

Her har jeg gjort akkurat omvendt - og koblet meg på med T stykker i motorrommet slik at både det nye og gamle registreret er i paralell.

Dette har også fungert helt flott - så konklusjonen må være at begge deler fungerer ganske så bra. (jeg var redd for at registeret på ekstraapparatet var for lite, og ville strupe gjennomstrømningen - derfor ble det paralellkobling.

 

Jeg hadde forventet noe problemer med luft etc - men dette har i praksis ikke vist seg å være et problem, heldigvis.

 

På min TD5 så går begge kjølevannsslagene mellom motor og torpedovegg (på toppen av clutchhuset) - dette ble det punktet hvor jeg kappet slangene og satt inn T-stykker - slik at varmeapparatslangene kan ligge rett bakover fra det punktet, og bakover i karosseriet i tunellen. (mine varmeapparater er gjemt under cubbybox)

 

-C 

Interessant! Jeg mener jeg først prøvde med T-stykke og paralell men fikk da ikke sirkulasjon bak til det bakerste apparatet (som hos meg lå under baksetet). Kan selvsagt være at det skyldes hvor jeg koblet meg inn, luft i systemet (selv om jeg luftet nøye), osv, men tyder på at det ihvertfall ikke er skrevet i stein hva som virker og ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer på er hva slags varmeapparat dere har installert? Helst billig gjerne noe som kan plukkes ut av en donorbil hos høgern. Det er jo ikke akkurat varmt for de som sitter i baksetet så om jeg får tak i et varmeapparat så er dette sikkert noe jeg burde installere jeg og:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har montert 2 stk båtvarmere, tilsvarende https://www.maritim.no/eberspacher-defroster-12-vdc-4-2-kw.

 

De står rygg mot rygg under cubby, minuset er at de suger bare kupeluft og sirkulerer denne igjennom.

Når det er sagt så har dette fungert veldig bra for å få opp temperaturen både i for og bakseter..

 

-C

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en Webasto airtop 2000 luft til luft varmer montert under andre seterad.

Det var ikke lagt opp til at den hentet frisk luft, men jeg hadde aldri problemer med dugg eller lignende. Det var optimalt.

 

Med Webasto Thermo top C i motorrommet, ble det en veldig god bil temperaturmessig.

 

Airtop 2000 sirkulerer også luft om sommeren, som en vifte.

Det var deilig, da AC ikke er supereffektiv

 

110 Td5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...