Gå til innhold

L322 4.4 m62 trøbbel med kjølevæske


Siggen

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har fått et problem med min Range Rover.

Bilen blir ikke varm. Dertil ingen varmluft som er rett og slett er åhelt jævlig..

 

Jeg har nylig byttet termostat og varmepumpe. Vannpumpen var dårlig, tenkte å bytte termostaten i samme slengen.

 

I tillegg er øvre radiatorslange, med slanger ned til dynamo helt ny, nytt lokk til ekspansjonstank, ny lufteskrue og ny lufteslange til ekspansjonstank.


Jeg lufter etter alle kunsten regler, men bilen blir ikke varm.

Jeg har prøvd å kjøre den ordentlig, men det blir ikke skikkelig varmt, og varmeapparatet gir null varme.

 

Er det en luftboble, eller har jeg fått en ny dårlig termostat?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.1.2022 den 15.16, LarsP38 skrev:

03 L322 4.4 V8 bensin. Skal den elektriske kjølepumpen som er montert ved vannventilen på venstre rammevang, sirkulere kjølevæske med tenning på? Slik som det gjør på BMW sine biler.

starter denne pumpen å hjelper til med sirkulasjonen når motor går på tomgang?

Lurer på om det ikke er en ventil som styrer vannet til varmeapparatet på 4.4…. Sett denne tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M62 kan være vanskelig å lufte, men står du i bakke med snuten opp burde det gå greit. 

Men jeg går ut ifra at motoren blir varm og at du kun mangler varme i varmeapparatet? Disse motorene blir jo glovarme etter 2 min på tomgang... 

Som Martin skriver er det solenoider både inn og ut av varmeapparatet som styrer vanngjennomstrømningen og på denne måten styrer varmen i bilen. L322 har ikke blendmotorer som styrer luften gjennom varmeapparatregisteret slik andre moderne eller gamle LR har. Temperaturen blir styrt at hvorvidt det er vann i varmeapparatetregisteret. Stengt sirkulasjon = kald bil.

Et diagnoseapparat med live data viser godt temperaturen på motoren og i registeret og gir en god pekepinn om det er feil i noen av ventilene. 

Jeg byttet begge ventilene på min gamle på denne tiden i fjor. Før rep hadde jeg kun 25 grader i registeret. Normalt sett skal du har opp mot 100 grader... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen blir ikke varm.. i det hele tatt.

Jeg tenker jo at hvis jeg hadde hatt luft noe sted, ville vel bilen varm, for varm?

 

Hvis jeg tar av viften, og lar den stå på tomgang blir den etter hvert varm.

Men det er også da kun kald luft fra varmeapparatet.

 

Normal til hard kjøring hjelper ikke.

Nåla beveger seg så vidt over det blå feltet når jeg bruker bilen som normalt.

 

Sinnsykt kjipt etter å fikset relativt mye, for å sitte i en isboks :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke svaret fra Martin fasiten, I kjølesystemet på 4.4 L322 sitter det auxiliary coolant pump, heater valves, changeover valves og coolant manifoil.

Du bør sjekke  heater valves komponenten og Changeover valves komponenten.[IMG]

 

 

 

Mvh Brage 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, Brage.

 

Men, alt fungerte slik som det skal. Så det er etter bytte av noen slanger, vannpumpe og termostat at ting har skjært seg.

 

Vannpumpen var dårlig, det var årsaken til at jeg har endt opp her.

 

Så det virker jo lite sannsynlig at noe skulle feile samtidig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...