Siggen Skrevet 5. februar 2022 Del Skrevet 5. februar 2022 Hei, Har fått et problem med min Range Rover. Bilen blir ikke varm. Dertil ingen varmluft som er rett og slett er åhelt jævlig.. Jeg har nylig byttet termostat og varmepumpe. Vannpumpen var dårlig, tenkte å bytte termostaten i samme slengen. I tillegg er øvre radiatorslange, med slanger ned til dynamo helt ny, nytt lokk til ekspansjonstank, ny lufteskrue og ny lufteslange til ekspansjonstank. Jeg lufter etter alle kunsten regler, men bilen blir ikke varm. Jeg har prøvd å kjøre den ordentlig, men det blir ikke skikkelig varmt, og varmeapparatet gir null varme. Er det en luftboble, eller har jeg fått en ny dårlig termostat? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MartinM Skrevet 5. februar 2022 Del Skrevet 5. februar 2022 På 21.1.2022 den 15.16, LarsP38 skrev: 03 L322 4.4 V8 bensin. Skal den elektriske kjølepumpen som er montert ved vannventilen på venstre rammevang, sirkulere kjølevæske med tenning på? Slik som det gjør på BMW sine biler. starter denne pumpen å hjelper til med sirkulasjonen når motor går på tomgang? Lurer på om det ikke er en ventil som styrer vannet til varmeapparatet på 4.4…. Sett denne tråden? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 6. februar 2022 Del Skrevet 6. februar 2022 M62 kan være vanskelig å lufte, men står du i bakke med snuten opp burde det gå greit. Men jeg går ut ifra at motoren blir varm og at du kun mangler varme i varmeapparatet? Disse motorene blir jo glovarme etter 2 min på tomgang... Som Martin skriver er det solenoider både inn og ut av varmeapparatet som styrer vanngjennomstrømningen og på denne måten styrer varmen i bilen. L322 har ikke blendmotorer som styrer luften gjennom varmeapparatregisteret slik andre moderne eller gamle LR har. Temperaturen blir styrt at hvorvidt det er vann i varmeapparatetregisteret. Stengt sirkulasjon = kald bil. Et diagnoseapparat med live data viser godt temperaturen på motoren og i registeret og gir en god pekepinn om det er feil i noen av ventilene. Jeg byttet begge ventilene på min gamle på denne tiden i fjor. Før rep hadde jeg kun 25 grader i registeret. Normalt sett skal du har opp mot 100 grader... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Siggen Skrevet 6. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2022 Bilen blir ikke varm.. i det hele tatt. Jeg tenker jo at hvis jeg hadde hatt luft noe sted, ville vel bilen varm, for varm? Hvis jeg tar av viften, og lar den stå på tomgang blir den etter hvert varm. Men det er også da kun kald luft fra varmeapparatet. Normal til hard kjøring hjelper ikke. Nåla beveger seg så vidt over det blå feltet når jeg bruker bilen som normalt. Sinnsykt kjipt etter å fikset relativt mye, for å sitte i en isboks Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elchund Skrevet 6. februar 2022 Del Skrevet 6. februar 2022 Virker nesten åpenbart at du har feil på termostaten i kjøleanlegget? Mvh Tron Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Siggen Skrevet 6. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2022 Ja. Men hva er sannsynligheten for at et helt nytt produkt er ødelagt? Svært liten. Men jeg begynner jo å tro at termostaten er dårlig Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 6. februar 2022 Del Skrevet 6. februar 2022 Er ikke svaret fra Martin fasiten, I kjølesystemet på 4.4 L322 sitter det auxiliary coolant pump, heater valves, changeover valves og coolant manifoil. Du bør sjekke heater valves komponenten og Changeover valves komponenten. Mvh Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Siggen Skrevet 6. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2022 Takk for tips, Brage. Men, alt fungerte slik som det skal. Så det er etter bytte av noen slanger, vannpumpe og termostat at ting har skjært seg. Vannpumpen var dårlig, det var årsaken til at jeg har endt opp her. Så det virker jo lite sannsynlig at noe skulle feile samtidig? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MartinM Skrevet 6. februar 2022 Del Skrevet 6. februar 2022 For et kjølesystem! Kan du bytte til den gamle termostaten uten alt for mye styr. Hvis ikke motoren blir varm vil jeg tippe at feilen ligger der. Synsing fra min side altså. Martin Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Siggen Skrevet 7. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2022 Den er spiker nå Men hadde en veldig hyggelig prat med William på skøyen. Så han tar en titt i morgen. Skal skrive hva fasit blir her når vi kommer dit Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Siggen Skrevet 11. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2022 Da blir det bytte av aux coolant pump. Altså den mindre elektriske pumpen. Men, det blir en jobb for verkstedet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.