Jarl E.L Sæter Skrevet 1. februar 2022 Del Skrevet 1. februar 2022 Heisann, Som ny med LR blir det mye nytt å finne ut av om dagen, så beklager mange poster. Da jeg har behov for nye hjul til en 2002 Defender 90, vurderer jeg foreløpig å kjøpe originale Boost felger og sette på BFG AT KO2. Bilen brukes 95% på asfalt og 5% på skogsveier med mulighet for steiner i veien. Spørsmålet er bare om jeg skal gå for 16" eller 18". Estetisk ser det bedre ut med 18", men jeg vet ikke hvor mye dette har å si på verken kjørekomfort eller lettere kjøring i terreng. Sistnevnte er ikke av så stor betydning da jeg har et eget 16" hjulsett med BFG MT for det. Kanskje 16" for sommerhjul og 18" for vinterhjul? Jeg antar det er flere representanter på dette forumet for begge varianter og jeg setter pris på tilbakemeldinger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr. Croft Skrevet 1. februar 2022 Del Skrevet 1. februar 2022 Spørs jo litt hva du mener med lettere kjøring i terreng. Er det de siste meterne fram til hytta går sikkert 18 bra men skal du ta med bilen til f.eks. til Elvedalen der mange av oss liker å teste bilene våre litt vil jeg påstå at 18 er direkte uegnet. Ved kjøring i terreng er det og vanlig å slippe ut luft og kanskje kjøre med bare halvparten av det luftrykket man bruker på vei. Uten at jeg har greie på vil jeg tro at mengden luft du kan slippe ut med 18 er betydelig mindre. Her på forumet tror jeg det er flest tilhengere av 16 da de fleste av oss her liker å utfordre både bilen og oss selv en gang iblant. (Folk får bare arrestere meg om jeg tar feil). Hva som er estetisk best er det nokk og delte meninger om. For meg er Defender en terrengbil hadde jeg ønsket meg en «børstraktor» ville jeg heller heler godt for en Geländewagen.(Folk får arrestere meg igjen). Når dette er sagt utvalget av piggfrie vinterdekk om du skulle vurdere det er heller begrenset i 16, her vil du nokk finne bedre utvalg i 18 Smaken er som baken, man velger det man selv synes er best både ut ifra en praktisk betraktning og ut ifra utseende. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jarl E.L Sæter Skrevet 1. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2022 Joda, jeg er stort sett ganske enig med deg - men som du sier, bruken av bilene er veldig individuelle og varierer nok noe. Men for fremtidig bruk i Elvedalen har jeg allerede et sett med BFG MT på 16" stålfelger. Ellers brukes bilen i all hovedsak på asfaltveier i Oslo-området, med noe bruk på skogsveier med noe stein. For vinterhjul er planen piggdekk grunnet noe kjøring til det til tider isbefengte nordvestlandet. Så her får jeg sikkert se an beste kombinasjon av pris/tilgjengelighet mht 16" vs 18". Men for sommerhjulene som hovedsakelig skal brukes på asfalt, er jeg veldig usikker på hvor stor forskjell det er i kjørekomfort. Dersom 18" vil føles veldig "hardt" eller det vil være merkbar forskjell i kjørekomforten i forhold til 16", vil nok 16" være å foretrekke. Lokalt betyr dette minimalt, men med familie på Nordmøre så kan det bli lange kjøreturer der komforten får større betydning. Det eneste sikre for sommerhjulene er typen dekk - BFG AT KO2. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 1. februar 2022 Del Skrevet 1. februar 2022 Med stive akslinger må du være forberedt på sporing om du går for 18" lavprofildekk. Bilen er laget for høyprofildekk. Og det estetiske ser ut til å være individuelt. For min del må jeg innrømme å ha kastet 18" felger for å slippe å se dem brukt på klassiske biler. Men så er det jo sånn at bilen er din, og du gjør akkurat som du vil, så ønsker du lavprofildekk, så gå for det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jarl E.L Sæter Skrevet 1. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2022 19 minutter siden, lafterolf skrev: Med stive akslinger må du være forberedt på sporing om du går for 18" lavprofildekk. Bilen er laget for høyprofildekk. Og det estetiske ser ut til å være individuelt. For min del må jeg innrømme å ha kastet 18" felger for å slippe å se dem brukt på klassiske biler. Men så er det jo sånn at bilen er din, og du gjør akkurat som du vil, så ønsker du lavprofildekk, så gå for det. Litt usikker på om du likestiller lavprofildekk i denne sammenhengen som den typen man bruker på ordinære biler - den "glatte" typen, og ikke terrengdekk som BFG AT KO2? Personlig kunne jeg bare valgt annet enn terrengdekk til en Defender dersom det var snakk om rene vinterdekk. Jeg ser at BFG AT KO2 selges i både 16" og 18", eksempelvis hadde jeg gått for enten 265x65 til 18" eller 235x70 til 16". Slik høydeprofilene fremstår, så skulle man jo ikke tro at det er store forskjellen mellom dekkene mht kjørekomfort, men jeg har hørt enkelte påstå at 18"gir dårligere kjørekomfort. 16" dekk: https://www.lrparts.net/lrc5000s-bf-goodrich-tyre-235-x-70-r-16-atko2-104s-all-terrain.html 18" dekk: https://www.lrparts.net/lrc5036-bf-goodrich-atko2-all-terrain-tyre-265-x-65r-18-perfect-for-18-defender-alloy-wheels.html Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr. Croft Skrevet 1. februar 2022 Del Skrevet 1. februar 2022 Standard dekk størelse for Defender er vel 235 85 r16 så 18 hjulene du tenker på er faktisk mindre i omkrets en orginalt: 235 70 r16 er vel egentlig for små: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 1. februar 2022 Del Skrevet 1. februar 2022 Det er ikke noe problem å kjøre på 18" om du ønsker det, jeg har selv vært i Elvedalen med 18" felger og all terrain dekk 285X60R18 på min RR, det skal være rimelig ekstremt før de dekkene stopper deg. Som du selv sier, har du jo 16" fra før for de mest ekstreme turene. Når det er sagt vil jeg påstå at 2002 Def 90 vil se best ut med 16 dim felger uansett om du er i Oslo by eller prøver å krysse Darien Gap. Proporsjonene blir bare estetisk riktig med 16 felger og godt med dekk, trenger ikke være breie, men de må ha litt høyde. Fordelen er jo at med 16" kan du også velge trappa ned fra slottsplassen uten nevneverdig bekymring. Og det er jo bra. I dag sverger jeg jo til 16" og MudTerrain på min RR, men ville nok tenkt litt annerledes med RR anno 2020. For Defender derimot er det 16 all the way på det gode klassiske karosseriet. Mvh Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peik Skrevet 1. februar 2022 Del Skrevet 1. februar 2022 Estetisk best på Defender er 15" eller 16" felger. Større sjanser for å punktere i terrenget med lavere profil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Himat Skrevet 1. februar 2022 Del Skrevet 1. februar 2022 Tja, har tenkt tanken på 18" felg, men utvalet i "smale, høge" dekk er ikkje så stort. 255x70 på 18" felg har omtrent akkurat same rullediameter som standard dekk på Defender. Utvalet av slike dekk og det å få tak i dei gjer at standard dekkdimensjon er enklare og billigare. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jarl E.L Sæter Skrevet 2. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2022 Mange gode innspill her. Kjekt å få sammenlignet dekkdimensjonene også slik at nye hjul ikke fraviker originalen i nevneverdig grad - verken +/-. Det blir uansett et nyttig verktøy når dekk skal bestilles. Men angående kjørekomforten er det ingen som nevner den spesifikt, så det er kanskje ikke særlig forskjellig mellom 16" og 18" dersom du uansett kjører A/T på hjulene? Bruken er som sagt i hovedsak på asfaltvei med disse hjulene, og med enkelte lengre turer tur/retur Oslo-Nordmøre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sven Skrevet 2. februar 2022 Del Skrevet 2. februar 2022 Jeg gikk fra 265/70x16 General AT til 235/85x16 BFG AT K02 på sommerhjulene og synes det ble bedre bedre å kjøre på. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 2. februar 2022 Del Skrevet 2. februar 2022 (endret) Skulle forundre meg om det blir noen voldsom bedring eller forverring av "kjørekomfort" med samme dekkmodell og med et slik bytte mellom dimensjoner. Jeg synes min er best å kjøre på asfalt med samme dekk i 235/85-16. Ingen sporing og stabil og fin. Nå har jeg 265/75 på 16" felg på sommerhjula og det er også knall, men begrenser svingradius en ørliten tanke. Blir 235/85 ved neste bytte. Det hjulsettet jeg har som er mest behagelig og mykt over asfaltkanter, ruglete vei etc. er Nokian vinterdekka i 265/70-16. Myk vintergummi og lavere lasteindeks enn BFG i LT-dimensjon (altså litt mykere dekksider) er det som gjør forskjellen her. Syns du det er kult med 18" felger, så er det ikke noe galt med det. Det kommer til å funke helt fint til bruken du beskriver :-) Endret 2. februar 2022 av Jasswass Skriveleif Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiopet Skrevet 2. februar 2022 Del Skrevet 2. februar 2022 Som Jasswass sier, styr unna LT dekk. LT står for Light Truck og passer best på tunge biler som har egenvekt på 3 tonn og mer. LT passer forøvrig godt på Lokomotivet mitt med egenvekt på 2995kg. På Trolljegeren ble de for harde og bråkete å kjøre med. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jarl E.L Sæter Skrevet 2. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2022 Hehe, må innrømme at jeg heller mer mot " og 235x85 R16 nå. Dekkalkulatoren ga et bedre inntrykk enn å bare stirre på felger og dekk. Så da blir det sannsynligvis Boost felger og BFG AT KO2. Kan legge ved et bilde i tråden når alt omsider blir klart Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peik Skrevet 4. februar 2022 Del Skrevet 4. februar 2022 (endret) Det er et supert valg. Dekkene er et bra kompromiss mellom terreng- og veiegenskaper. De fungerer også brukbart på vinterføre, mye bedre enn forrige utgaven av dekket. Har kjørt på det året rundt med mine tre siste biler. For tiden 315 70 R17 med ekstra seiping for bedre grep om vinteren. Endret 4. februar 2022 av Peik Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alb Skrevet 5. desember 2023 Del Skrevet 5. desember 2023 Hva med 17" felger, finner jeg det til defender? 265/70-R17 vinterdekk f.eks. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 6. desember 2023 Del Skrevet 6. desember 2023 Mulig det finnes, men hvorfor bytte? Det blir jo bare marginalt forskjell fra 16 og ekstra utgift til ev. felger... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 6. desember 2023 Del Skrevet 6. desember 2023 Det finnes 17" felger om du leter i England. Godt utvalg av dekk i den felgdimensjonen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alb Skrevet 6. desember 2023 Del Skrevet 6. desember 2023 Det var for å ha bedre utvalg av vinterdekk. Men finner gode i 265/70-16. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sven Skrevet 6. desember 2023 Del Skrevet 6. desember 2023 (endret) Jeg kjører med 265/70-16 på vinterhjullene min Defender 90 - Nokian suv 5; veldig bra og støysvake Endret 6. desember 2023 av Sven Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alb Skrevet 6. desember 2023 Del Skrevet 6. desember 2023 (endret) Mener du R5 suv (piggfrie)? Endret 6. desember 2023 av Alb Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 6. desember 2023 Del Skrevet 6. desember 2023 Du får faktisk veldig gode myke piggfrie friksjonsdekk. I 235/86-16 som er helt riktig dimensjon. Antares mener jeg å huske de heter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 6. desember 2023 Del Skrevet 6. desember 2023 https://felgverden.no/ant6959585822337.html?gad_source=1&gclid=CjwKCAiA1MCrBhAoEiwAC2d64e4ifOhtqXxWBpfsZwhdmXYl3POoRfeFOQdj_Wwya2YXvuszUSI-qRoCZ5gQAvD_BwE Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.