Gå til innhold

Kjørekomfort: 16" vs 18" hjul med BFG AT KO2


Jarl E.L Sæter

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Som ny med LR blir det mye nytt å finne ut av om dagen, så beklager mange poster.

 

Da jeg har behov for nye hjul til en 2002 Defender 90, vurderer jeg foreløpig å kjøpe originale Boost felger og sette på BFG AT KO2. Bilen brukes 95% på asfalt og 5% på skogsveier med mulighet for steiner i veien.

 

Spørsmålet er bare om jeg skal gå for 16" eller 18". Estetisk ser det bedre ut med 18", men jeg vet ikke hvor mye dette har å si på verken kjørekomfort eller lettere kjøring i terreng. Sistnevnte er ikke av så stor betydning da jeg har et eget 16" hjulsett med BFG MT for det.

Kanskje 16" for sommerhjul og 18" for vinterhjul?

 

Jeg antar det er flere representanter på dette forumet for begge varianter og jeg setter pris på tilbakemeldinger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs jo litt hva du mener med lettere kjøring i terreng. Er det de siste meterne fram til hytta går sikkert 18 bra men skal du ta med bilen til f.eks. til Elvedalen der mange av oss liker å teste bilene våre litt vil jeg påstå at 18 er direkte uegnet. Ved kjøring i terreng er det og vanlig å slippe ut luft og kanskje kjøre med bare halvparten av det luftrykket man bruker på vei. Uten at jeg har greie på vil jeg tro at mengden luft du kan slippe ut med 18 er betydelig mindre. Her på forumet tror jeg det er flest tilhengere av 16 da de fleste av oss her liker å utfordre både bilen og oss selv en gang iblant. (Folk får bare arrestere meg om jeg tar feil). Hva som er estetisk best er det nokk og delte meninger om. For meg er Defender en terrengbil hadde jeg ønsket meg en «børstraktor» ville jeg heller heler godt for en Geländewagen.(Folk får arrestere meg igjen).

 

Når dette er sagt utvalget av piggfrie vinterdekk om du skulle vurdere det er heller begrenset i 16, her vil du nokk finne bedre utvalg i 18

 

Smaken er som baken, man velger det man selv synes er best både ut ifra en praktisk betraktning og ut ifra utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg er stort sett ganske enig med deg - men som du sier, bruken av bilene er veldig individuelle og varierer nok noe. Men for fremtidig bruk i Elvedalen har jeg allerede et sett med BFG MT på 16" stålfelger. Ellers brukes bilen i all hovedsak på asfaltveier i Oslo-området, med noe bruk på skogsveier med noe stein. 

 

For vinterhjul er planen piggdekk grunnet noe kjøring til det til tider isbefengte nordvestlandet. Så her får jeg sikkert se an beste kombinasjon av pris/tilgjengelighet mht 16" vs 18".

Men for sommerhjulene som hovedsakelig skal brukes på asfalt, er jeg veldig usikker på hvor stor forskjell det er i kjørekomfort. Dersom 18" vil føles veldig "hardt" eller det vil være merkbar forskjell i kjørekomforten i forhold til 16", vil nok 16" være å foretrekke. Lokalt betyr dette minimalt, men med familie på Nordmøre så kan det bli lange kjøreturer der komforten får større betydning. Det eneste sikre for sommerhjulene er typen dekk - BFG AT KO2.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med stive akslinger må du være forberedt på sporing om du går for 18" lavprofildekk. 

Bilen er laget for høyprofildekk.

 

Og det estetiske ser ut til å være individuelt. For min del må jeg innrømme å ha kastet 18" felger for å slippe å se dem brukt på klassiske biler.

 

Men så er det jo sånn at bilen er din, og du gjør akkurat som du vil, så ønsker du lavprofildekk, så gå for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, lafterolf skrev:

Med stive akslinger må du være forberedt på sporing om du går for 18" lavprofildekk. 

Bilen er laget for høyprofildekk.

 

Og det estetiske ser ut til å være individuelt. For min del må jeg innrømme å ha kastet 18" felger for å slippe å se dem brukt på klassiske biler.

 

Men så er det jo sånn at bilen er din, og du gjør akkurat som du vil, så ønsker du lavprofildekk, så gå for det.

 

Litt usikker på om du likestiller lavprofildekk i denne sammenhengen som den typen man bruker på ordinære biler - den "glatte" typen, og ikke terrengdekk som BFG AT KO2? Personlig kunne jeg bare valgt annet enn terrengdekk til en Defender dersom det var snakk om rene vinterdekk.

 

Jeg ser at BFG AT KO2 selges i både 16" og 18", eksempelvis hadde jeg gått for enten 265x65 til 18" eller 235x70 til 16". Slik høydeprofilene fremstår, så skulle man jo ikke tro at det er store forskjellen mellom dekkene mht kjørekomfort, men jeg har hørt enkelte påstå at 18"gir dårligere kjørekomfort.

 

16" dekk: https://www.lrparts.net/lrc5000s-bf-goodrich-tyre-235-x-70-r-16-atko2-104s-all-terrain.html

18" dekk: https://www.lrparts.net/lrc5036-bf-goodrich-atko2-all-terrain-tyre-265-x-65r-18-perfect-for-18-defender-alloy-wheels.html

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem å kjøre på 18" om du ønsker det, jeg har selv vært i Elvedalen med 18" felger og all terrain dekk 285X60R18 på min RR, det skal være rimelig ekstremt før de dekkene stopper deg. Som du selv sier, har du jo 16" fra før for de mest ekstreme turene.

Når det er sagt vil jeg påstå at 2002 Def 90 vil se best ut med 16 dim felger uansett om du er i Oslo by eller prøver å krysse Darien Gap. Proporsjonene blir bare estetisk riktig med 16 felger og godt med dekk, trenger ikke være breie, men de må ha litt høyde.

Fordelen er jo at med 16" kan du også velge trappa ned fra slottsplassen uten nevneverdig bekymring. Og det er jo bra:).

 

I dag sverger jeg jo til 16" og MudTerrain på min RR, men ville nok tenkt litt annerledes med RR anno 2020. For Defender derimot er det 16 all the way på det gode klassiske karosseriet.

 

Mvh Brage 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, har tenkt tanken på 18" felg, men utvalet i "smale, høge" dekk er ikkje så stort. 255x70 på 18" felg har omtrent akkurat same rullediameter som standard dekk på Defender. Utvalet av slike dekk og det å få tak i dei gjer at standard dekkdimensjon er enklare og billigare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode innspill her. Kjekt å få sammenlignet dekkdimensjonene også slik at nye hjul ikke fraviker originalen i nevneverdig grad - verken +/-. Det blir uansett et nyttig verktøy når dekk skal bestilles.

Men angående kjørekomforten er det ingen som nevner den spesifikt, så det er kanskje ikke særlig forskjellig mellom 16" og 18" dersom du uansett kjører A/T på hjulene? Bruken er som sagt i hovedsak på asfaltvei med disse hjulene, og med enkelte lengre turer tur/retur Oslo-Nordmøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle forundre meg om det blir noen voldsom bedring eller forverring av "kjørekomfort" med samme dekkmodell og med et slik bytte mellom dimensjoner. 

 

Jeg synes min er best å kjøre på asfalt med samme dekk i 235/85-16. Ingen sporing og stabil og fin. Nå har jeg 265/75 på 16" felg på sommerhjula og det er også knall, men begrenser svingradius en ørliten tanke. Blir 235/85 ved neste bytte. 

 

Det hjulsettet jeg har som er mest behagelig og mykt over asfaltkanter, ruglete vei etc. er Nokian vinterdekka i 265/70-16. Myk vintergummi og lavere lasteindeks enn BFG i LT-dimensjon (altså litt mykere dekksider) er det som gjør forskjellen her. 

 

Syns du det er kult med 18" felger, så er det ikke noe galt med det. Det kommer til å funke helt fint til bruken du beskriver :-)

Endret av Jasswass
Skriveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Jasswass sier, styr unna LT dekk. LT står for Light Truck og passer best på tunge biler som har egenvekt på 3 tonn og mer.

LT passer forøvrig godt på Lokomotivet mitt med egenvekt på 2995kg. På Trolljegeren ble de for harde og bråkete å kjøre med.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et supert valg. Dekkene er et bra kompromiss mellom terreng- og veiegenskaper. De fungerer også brukbart på vinterføre, mye bedre enn forrige utgaven av dekket. Har kjørt på det året rundt med mine tre siste biler. For tiden 315 70 R17 med ekstra seiping for bedre grep om vinteren. 

Endret av Peik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...