Gå til innhold

Hva burde man få for en teknisk god, men kosmetisk stygg P38?


Alfanatiker

Anbefalte innlegg

Jeg er i prosessen med å bytte ut min P38, men føler meg veldig usikker på hva jeg kan/burde få for den. Og om et salg i det hele tatt er verdt det med tanke på bilens bruksverdi.

Den ble EU ok på nytt i sommer og fikk ifbm med det ny frontrute, alt nytt av bremser bak inkludert bytte av kalippere, samt alle ledd i forstillingen nytt sammen med en hjulstillingskontroll. Bilen er veldig god å kjøre pga et understell og bremser i god stand.

 

Fra før har den i løpet av de siste 2-3 årene fått:

nye Dunlop belger og kompressor,

nye dempere,

nytt batteri,

nye pakninger på dieselpumpe,

en ny temperatursensor som kranglet på kalde dager,

ny startmotor,

ny turbo oppgradert og balansert med et smidd/billett kompressorhjul for tidligere ladetrykk og en mer effektiv motor,

Nytt reimhjul da vulkingen på det gamle var dårlig,

ombygget til elektrisk kjølevifte for mer effekt samt bli kvitt den irriterende "volvosusen" av motoren.

 

Fra før er bilen Chippet på skikkelig vis med god gammaldags chip som er loddet inn i den originale hjernen istedenfor slike powerbokser. Bilen går både bra (12,5 sek 0-100) og "rimelig". Langkjøring på 0,9 går fint. Og selv nå på vinteren over Haukeli går den på 0,95 målt på skikkelig vis med liter fylt på tanken mot avstand målt på GPS uten å ha vurdert å kjøre økonomisk.

Endret av Alfanatiker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er en litt vanskelig problemstilling.  Det handler mye om hva kjøper ønsker seg.  Hva kjøper tåler av kosmetiske feil.  Å få en kosmetisk stygg bil pen kan være veldig kostbart.  De som ønsker seg en strøken bil kjøper nok heller en bil med tekniske feil enn en med kosmetiske feil.  Selv om tekniske feil også kan blir dyre nok...

Er kjøper ute etter en bruksbil høres bilen veldig grei ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, MariusMorch skrev:

Bilder og kilometerstand vil antagelig hjelpe deg en god del i forhold til verdisetting

 

Kmstand har aldri virket de årene jeg har hatt den, så jeg har ingen idé faktisk.

 

Bilder droppet jeg i første omgang fordi den overhodet ikke ville vunnet noen skjønnhetskonkurranse, men heller er et arbeidsjern som er godt å kjøre og alltid starter.

IMAG4265.jpg

IMAG2368.jpg

IMAG2374.jpg

IMAG2372.jpg

IMG_20210412_095255.jpg

IMG_20211102_130804.jpg

IMAG2412.jpg

IMG_20210623_164806.jpg

IMG_20210623_164755.jpg

IMG_20210623_164821.jpg

IMG_20210623_164806__01.jpg

IMG_20220127_142254.jpg

IMG_20211029_171639.jpg

IMG_20210821_211448.jpg

IMAG2448.jpg

IMAG2300.jpg

IMG_20211117_091501.jpg

Jeg har forøvrig aldri opplevd forbruk av hverken kjølevæske eller olje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke helt krise hvis du har de delene som mangler. Det er jo ingen bulker på kritiske paneler ( som rear quarter og stolper ). Ser mest ut som en påbegynt lakkjobb som aldri kom i mål. Er nok best å fullføre den om du ønsker gode penger for bilen.

Vedlikeholdet du referer til ovenfor synes kun å ligge innenfor grensen til absolutt minimum for å holde bilen operativ ( unntatt chip trimming ).

Hvis alt teknisk innvendig også er i toppstand så er det absolutt ett bra prosjekt.

Dvs. el speil, el seter virker, speilvarme og setevarme ok,  ingen feil lys i instrument. Ikke bok i Hevac display, varmetråder i rutene foran og bak ok. Alle vindusheiser og dørlåser fullt fungerende.

Air condition i orden. Ikke innvendig lekkasje. 

Selvfølgelig må ramme og understell tåle en god inspeksjon for rust / lekkasje. Høy / lav shifter motor i orden osv.

Tikker du av disse boksene er bilen i god teknisk stand og du vil ha rett i at det bare er kosmetiske feil, er det mye mangler på det kosmetiske innvendig også, så vil det også trekke i feil retning.

Chip trimmingen synes jo å være positiv i følge tilbakemeldingen på prestasjon og forbruk, men kan også oppfattes negativt siden den ikke er enkel reverserbar.

Pris som den står nå er litt avhengig av det overnevnte tekniske, men med brukt tid på det kosmetiske så har jeg tro på at gode eksemplarer av disse bilene vil stige i verdi i nær fremtid.

Oppsummert så er oppfattelsen av god teknisk stand meget forskjellig. God brukstand og god teknisk stand iht spesifikasjoner som ny er vidt forskjellig. 

 

Mvh Brage   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Speilvarme har jeg aldri hatt, så vet ikke om det ikke virker, eller om det mangler på generelt grunnlag som en funksjon i speilene. Varme i frontruta fungerer selvfølgelig ettersom ruta er ny, bak og mener jeg. Lyktespylere og viskere virker (den i bakruta går og på viss de framme er aktive og jeg setter bilen i revers). All justering av seter inkludert nakkestøtte, kompressoren/korsrygg samt varme på begge sider fungerer som det skal. Alle vinduer og takluke fungerer alle veier og automatikken ifbm åpning og lukking fungerer. HVAC har en bok nå og da (mest nå), ABS og TCS lyser ettersom jeg aldri har klart å justere avstand på høyre abs-sensor etter jeg satte i en ny ifbm bytte av hjullager, så jeg har nappet ut kontakten for at pedalen ikke skal hindre meg i å bremse (lampene slukker når jeg plugger i sensoren igjen). Aircon fungerte og fikk ny gass for et par år siden. Men reima har falt av og jeg har latt den være av fordi det var noe der som laget skranglelyd når den gikk (og nå er det vinter). Vet ikke om det var clutchen på pumpa eller hva det var.

Høy og lav fungerer og har aldri skapet seg, men det hender en sjelden gang at jeg får en error på en sensor i girkassen på noe jeg tror er en hastighetssensor på inngående eller utgående aksel. Denne var vært der i flere år men kommer så sjeldent at jeg har ikke brydd meg med det. Dog må bilen stoppes og startes igjen for at den ikke skal gå i en slags nødmodus på girkassen der det virker som om den kun er låst i 3. gir

 

Sparkel og lakkjobben var det en eier før meg som startet på, og til mitt bruk har jeg aldri brydd meg med det. Sånt koster for mye å utbedre på en bil jeg i utgangspunktet håpet å kunne selge i området rundt 20k, og det er ikke verdt det for meg å bruke tid på da jeg som regel jobber på andre siden av landet fra der jeg bor. Kjørbarhet og noe som alltid starter, er mye viktigere for meg enn det kosmetiske. Samt generell bruksverdi. Men lister og diverse som ikke sitter på bilen har jeg i all hovedsak liggende.

 

Ellers har den på et tidspunkt fått nytt taktrekk, samt alle lister på stolper har en glatt beige overflate. Etter hva jeg har forstått, er dette ikke standard?

IMG_20220130_201129.jpg

IMG_20220130_201141.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Alfanatiker skrev:

ABS og TCS lyser ettersom jeg aldri har klart å justere avstand på høyre abs-sensor etter jeg satte i en ny ifbm bytte av hjullager

Vedlikeholds tips: Det er ikke justering ved montering av ABS sensor. De skal bare settes inn med litt fett i en ny kobber bushing og dyttes helt inn. Så her kan det hende at den sensoren har blitt skadet ved demontering, eller noe.  

Det var kanskje å ta i litt, når du kaller den god teknisk, spesielt med tanke på girkasse problemet og de andre nokså vesentlige tingene du nevner. Er ikke stor fan av å trekke ut kontakt eller fjerne pære for å feil til " å bli borte ", i dag er det jo også slik at er en bil utstyrt med ABS, ja så skal den virke for å passere PKK. Før var det ikke slik. 

Ser det ligger en tilsvarende bil for salg til 15K, heller ikke den topp teknisk, men kanskje med litt mindre kosmetisk arbeide som må til.

Dermed vet jeg ikke hva du egentlig kan forvente deg i betaling for ditt eksemplar, hvis du ikke vil utbedre noe tror jeg ikke du skal være så veldig optimistisk.

Dog var det mye som var bra også.

 

Så er det også slik at skal du ha en tipp topp RRp38, så må du nok som kjøper betale litt og gjerne leite lenge for de begynner å bli sjeldne nå.

 

Mvh Brage   

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABS sensoren ble ikke skadet når jeg tok den ut. Den er ny skrev jeg... Det var den nye jeg dyttet inn. Og jeg får den ikke til. ABS fungerer på de andre hjulene. Men ikke høyre fremme. At du ikke er fan av det hjelper meg veldig lite når ingen andre fant ut av problemet, og at jeg må ha bil å kjøre med. Da blir det 3 hjuls abs istedenfor 4. Bilen er direkte farlig å kjøre dersom sensoren er koblet i da den ikke tillater full bremsevirkning før pedalen begynner å klage (selvom de da på EU smiler og sier at bilen er ok siden lampene ikke lyser og at den har gjevn bremsevirkning). Men er den nappet ut merker man ingen ting galt overhode, og man kan faktisk klare å bremse hardt med bilen dersom man trenger det.
"GIrkasseproblemet" er en shaft speed-sensor. Så her og overså du det jeg skrev. Det er ikke noe galt med girkassen som sådan. Så å skrive det er vel å dramatisere litt syntes jeg.

Det sagt; Er 20k optimistisk for en bil som er eu ok i 1,5 år til og brukes som bruksbil absolutt hver eneste dag? Viss så er jeg redd den må vrakes når jeg snart bytter den ut. Og det syntes jeg er litt synd. For det er mye bruksverdi der. "Always broken, but never broken down" er ikke et ordtak som gjelder her inne? Her inne blir en dårlig sensor et alvorlig "girkasseproblem", og en ny abs sensor som krangler på et signal er en gammel sensor som ble ødelagt ved demontering? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott bil du har, om den er god å kjøre (uten sporing) med de store hjulene har du gjort en fantastisk jobb!

Desverre er det nok mange som oppfatter disse bilene som kompliserte og upålitelige og så er det en mindre gruppe som kjenner bilene.

Som med mange biler er det nok ikke sikkert man får igjen det man har investert i den, og den beste til å svare på det er Finn ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, LØyvind skrev:

Flott bil du har, om den er god å kjøre (uten sporing) med de store hjulene har du gjort en fantastisk jobb!

Desverre er det nok mange som oppfatter disse bilene som kompliserte og upålitelige og så er det en mindre gruppe som kjenner bilene.

Som med mange biler er det nok ikke sikkert man får igjen det man har investert i den, og den beste til å svare på det er Finn ;-)

Jo takk. 

 

Forøvrig har jeg som nevnt ingen håp om å få igjen det jeg har investert. Det har jeg aldri. Men det jeg håpet på var at en EU ok RR med det meste relevant av slitasjedeler i understellet nytt (rart at en over her ser på det som et absolutt minimum å alltid ha helt nye understellsdeler forøvrig), var mulig å selge for mer enn absolutt billigste EU ok bil på finn. Men om selv folk her inne ser på det som søppel, så får det heller bli delebil. Det er nok det mest fornuftige. Da det blir indikert at bilen kanskje er verdt i området mellom vrakpant og kanskje 10k?

Endret av Alfanatiker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Alfanatiker skrev:

rart at en over her ser på det som et absolutt minimum å alltid ha helt nye understellsdeler forøvrig

Hei Alfa.

Du mistolker / dramatiserer nok litt det jeg skrev innledningsvis. Husker jeg prøvde å hjelpe deg med denne bilen når den stod på Maura med immobiliser problem tilbake i 2019.

Det jeg velger å reagere litt på er bruken av uttrykket - Teknisk God - når.

1. ABS og Traction control ikke fungerer, dvs du kan faktisk bli stående å spinne på ett hjul, det begrenser jo 4WD bruks gleden betraktelig.

Skal heller ikke gå gjennom PKK med slik feil.

2. Tilbakevendende auto Girkasse feil, som av og til ( men svært sjelden som du sier ) setter kassen i nødmodus.

3. Bok i hevac display

4. Aner ikke KM. stand? fordi km teller ikke virker, men KM stand må da ha blitt notert på siste PKK nokså kort tilbake i tid.(340 000-400 000km, kanskje )

Det er PKK krav om at Km teller virker med hensyn til pålagt forsikring 

5. Ødelagt Air Cond Compressor Klutsj ( eller noe som skrangler ), så du velger å kjøre uten drivreim til denne.

 

Med disse feilene kan du bare ikke kalle bilen - Teknisk god -, det er villedende. Den vil jo ikke kunne gå gjennom noe kontroll per idag. 

Hvis alt dette er bagateller som er enkelt å fikse, så bør du kanskje legge litt innsats i å få det gjort slik at du kan bruke begrepet -Teknisk God - med rette.

 

Å ja bremse skiver/ klosser , en kaliper nå og da, samt understells foringer, luftbelger, kompressor og ende kuler er å betrakte som slitedeler på disse tunge Landroverene. Betyr ikke at alt må være nytt, men må være innenfor toleransekravene på Kjøretøy kontroll, så er det kjekt om det føles Thight da.

Jeg kaller ikke bilen din for søppel, tvert imot, jeg sier at om kort tid vil gode / gjenlevende )eksemplarer av disse nok stige betraktelig i pris.

Og karosseri arbeidet som er påbegynt hos deg ser jo svært overkommelig ut å fullføre. 

 

Personlig synes jeg prisantydning på disse hos Finn.no er alt for lav, men det er jo det norske kunder synes disse er verdt per dato. I utlandet er det helt andre tall for fine eksemplarer av denne kommende klassikern.

Jeg forstår at du reagerte litt, men helt ærlig da.... 

 

Mvh Brage    

  

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen på de 2 siste EU har reagert på at Kmstand ikke virker. Hvorfor ikke det vet jeg ikke. Men de har bare spurt hva de skal skrive. En kar ut mot Fetsund trodde det var en can kabel som ikke synket med dashbordet. For i ECU stod det faktisk 0km (han leste den ut når han fjernet immobiliser). Er du sikker på at Kmstand faktisk er EU krav? Viss så var tilfelle, hadde det vel ikke vært så mange avvik på km frem og tilbake der kontrollanter har avlest feil? Og flere forsikringsselskaper har faktisk ikke krav til avlesning av Kmstand på veteranbil/veteranforsikring. At Kmstand ikke virker har ingen ting med sikkerhet å gjøre, og det er dette en pkk er ment å ha fokus på. De eneste som har interesse av en Kmstand, er forsikringsselskap fordi de da kan avgjøre hvor mye du skal betale dem.

 

Vedrørende bremser og diverse forstillingsdeler på bilen, så har jeg selvsagt ikke kjøpt alt nytt fordi alt var dårlig. Men fordi jeg vil at alt skal være nytt da jeg ikke liker tanken på å bytte f.eks bare et ledd på en side av en bil. Nytt er nytt. Bytter man bare det som slarker, vil resten være halvveis da det er flere år gammelt.

Det samme gjelder bremser. Man kjøper ikke nye kalippere fordi man har slitte bremser, men man gjør det fordi ting alltid er bedre som nytt.

Samme med luftbelger. Hvor ofte blåser alle 4 samtidig? Er det noen som kjenner til noe sånt? Men alle nye er bedre enn 1 ny, og så kjører man å venter på at neste skal ryke et par år senere... Eldre biler har en tendens til å ha en rekke med feil som kommer etter hverandre i serie fordi alt er gammelt. Derfor er det beste å bytte "hele systemet" når først det svakeste leddet ryker. Så blir alt innenfor det nevnte "nullstilt" og man slipper å tenke på det på en del år igjen.

 

Forøvrig går bilen gjennom EU dersom jeg plugger i kontakten til høyre abs sensor fremme... Jeg fikk det som feil sist. Plugget den i (samt fikset et par andre ting) og bilen gikk rett igjennom på etterkontroll og bremsetester. Men JEG nekter å kjøre bilen med overnervøs abs. Strengt tatt misliker jeg abs på generell basis. Det er farlig dersom det er glatt og (særlig på sørpe).

Forøvrig virker det ikke som om den kan finne på å spinne på 1 hjul. Man kan faktisk fint ligge sidelengs med bilen på vinterstid ved å gi gass så den spinner seg ut sidelengs. I motsetning til f.eks haldexsystemene på diverse vag. Som sagt fungerer faktisk og abs på de 3 hjulene som har sensorer koblet i. Du skal ikke vekk i fra at det faktum at lampene lyser, ikke nødvendigvis betyr at ting ikke er aktivisert I en eller annen form. Men at det indikerer et avvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig setter jeg veldig pris på viljen til å prøve å hjelpe på Maura den gangen. Da som nå, var jeg vel og på jobb på andre siden av landet (men nå har jeg bilen med meg). Det viste seg den gangen at feilen med bilen i utgangspunktet var en gammel starter som trakk utrolig mye strøm (nå ny), i samsvar med at temperatursensoren som går til ECU hadde avvik når jeg ohmet den. Og dette medførte at det var forferdelig vanskelig å starte bilen når det var kaldt. Så vanskelig at det som du vet, endte i umulig. Men med ny sensor og starter fyret den umiddelbart. I forkant av bytte av sensoren, måtte jeg ha motorvarmer for å få start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Espen N skrev:

Hva med å legge den på finn for det du selv synes den er verdt? Har vel ikke noe å tape på det? 

Jeg må bruke den selv en måned eller 2 først. Tenkte høre her først for å få en indikasjon på hva den burde legges ut til. Og så vurdere det derfra om jeg skulle plukket den i deler eller ikke. For dersom prisen blir for lav, stjeler jeg felgene, lakker dem og setter dem på L322 jeg er i gang med å fikse ettersom dekkene kun har gått en sesong og at de på den nye er utslitt. Samt selger Nanocom utenom (har kode både til sport og disco i tillegg til P38 på den) og piggdekk og resten i deler. Kanskje en eller annen BMW entusiast ville hatt motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, MariusMorch skrev:

tror ikke p38 felger passer på l322...

Ikke testet selv. Men de jeg har til P38 satt opprinnelig på en disco 3. Kjøpte dem fordi jeg trengte et ekstra sett selv akkurat da, og tok sjansen siden de hadde samme boltsirkel. I følge siden "boltsirkel.no" er det samme boltmønster og innpress på alle 3 bilene. Jeg har lest at originale P38 felger ikke passer, og det er pga størrelsen på bremsene/posisjon av kalippere, men ved ettermarkeds så burde det vel gå dersom klaringen til bremser er ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anslår rundt 20k basert på det du skriver, jeg solgte min uten nevnte feil for 40k. (Lå lenge ute, i to omganger)

Når det gjelder felgene er nav-åpningen begrensning. Den er mindre på p38 enn l322 og D3.

Så du kan bruke nye felger på gammel bil, men ikke gamle felger på ny bil om du skjønner. 

Endret av iknutis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Alfanatiker skrev:

Ikke testet selv. Men de jeg har til P38 satt opprinnelig på en disco 3. Kjøpte dem fordi jeg trengte et ekstra sett selv akkurat da, og tok sjansen siden de hadde samme boltsirkel. I følge siden "boltsirkel.no" er det samme boltmønster og innpress på alle 3 bilene. Jeg har lest at originale P38 felger ikke passer, og det er pga størrelsen på bremsene/posisjon av kalippere, men ved ettermarkeds så burde det vel gå dersom klaringen til bremser er ok?

L322 må minimum ha 18 tommer iallefall 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MariusMorch skrev:

L322 må minimum ha 18 tommer iallefall 

Tror de felgene jeg har til sommerhjula på P38 er smidde/billett Sinister dagger chrome I 20x9 tommer. Jeg hater Chrome, men fikk de billig. Setter jeg dem på L322 blir det nok gjort et forsøk på å slipe og lakke dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg tolker det og leser mellom linjene så er tilstanden på bilen din ca midt på treet, som de fleste andre P38'ene. Disse bilene begynner jo å bli veeeeldig gamle og "teknisk god" kan bli snudd på hodet på flekken. Derfor er kjøperne av bilene i større grad forberedt til å skru litt nå og da. Kosmetiske ting er det nok færre som føler de mestrer å fikse selv, så du vil miste det markedet av finn som ser etter en kommende klassisker, meg inkludert, skru kan jeg - har hatt 2 stk i både god og mindre god stand, men tar ikke på meg lakk. :)

Om noen er ute etter å bygge en offroadbil vil lakk være mindre viktig, så du kan treffe eventuelle kjøpere der. 

 

Legg den ut på finn! :)

Rett pris er viktig, men ser og mange med tilsynelatende rett pris ligge ute i 3-6 mnd allikevel. Så markedet for disse er ikke helt enkelt heller. 

Lykke til :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...