Gå til innhold

FL1 04 k 1.8l bensin startproblemer


robl

Anbefalte innlegg

Hei igjen.. lenge siden

 

Jeg har en 1.8l 04 fl1 jeg sliter med.. før jul røyk clutchutløserlageret.. løste seg opp i sine enkelte benstanddeler.. var vel bare igjen 4 eller 5 skiver..  

 

Så når jeg først skulle ha ut den byttet jeg toppakningen også. den gamle hadde 330k på nakken og den drakk en del kjøleveske. 

 

Etter skifte så var det ut og kjøre. måtte hente ett kjøleskap så den dro ca 80km før den bare ble slappere og slappere og døde helt.   nå sliter den med få start i det heletatt.

 

Har byttet innsugsmanifold og pakning. beholdt selve fuelrailen men dysene ble byttet.  alt med ingen endring

 

Så testet jeg kompresjon.  den er på 9.5-10nm 

gaute tenkte den ikke fikk bensin.. ok shortet relekontaktene..  de riktige med en sikring mellom. heller ingen effekt.  

 

Har byttet coiler foresten da den ene knakk.   og testet om den fikk tenning.. da opplevde jeg noe rart..   den fyrer og går med en plugg ute.. stabilt til jeg stopper den.(dog surt. på 3 plugger) .  med pluggen i..  går den et par sekunder og dør, eller den får liksom ikke noe fart i seg.

Dette gjelder ALLE pluggene, så lenge en er ute vilken somhelst, så starter den. prøvde på alle 4.. på 1'ern så gikk den litt tyngre, men starta da og til jeg slo av tenninga igjen.

 

 Testet kompresjon i det hullet som var åpent mens den gikk.  det var på 12nm..  noen som har peil på hva som er galt her?

Har flytta på landet og føler meg rimelig isolert uten bil og 3 busser om dagen.

 

 

Edit: kan det være så enkelt som at oljefilter er tett? .. har ikke bytta det etter at jeg bytta toppakning, kan vel alltids ha kommet noe rusk nedi og byttet topplokk etter å måtte sette helicoil i plugg 2 for den røyk..  om noe er tett så vil den da gå når den får ut trykket ett sted som en åpen plugg?

 

Endret av robl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde samme problem, men kom og gikk. fant tilslutt feilen: utslitte lager i bensinpumpen. det vil si at noen ggr gikk den ekte rundt og motoren gikk, men uten kraft.

tilslutt stoppet den.

håper du finner feile.

mvh

torem

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.2.2022 den 23.06, jonaf skrev:

Vann i bensinfilteret? Hvis det hjelper når du spruter startgass i innsuget, tyder det på at den får for lite bensin. 

høytrykkspumpe så bensinfilteret sitter i bunnen av pumpa som er en diger klædd som står ned i tanken..  med tankmåler.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 11.2.2022 den 11.31, robl skrev:

høytrykkspumpe så bensinfilteret sitter i bunnen av pumpa som er en diger klædd som står ned i tanken..  med tankmåler.. 

Hvis det er vann i dette filteret, vil det ikke komme bensin til injektorene i riktig mengde.  Oljefilteret har uansett ikke noe med startproblemer å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.2.2022 den 22.48, jonaf skrev:

Hvis det er vann i dette filteret, vil det ikke komme bensin til injektorene i riktig mengde.  Oljefilteret har uansett ikke noe med startproblemer å gjøre.

tja.. nå har jeg ca halvfull tank.... og den har stått en stund..  må vel tømme tanken og helle på ny bensin skal jeg få testa det? .

har bytta bensinpumpe.  uten effekt. 

 

skal vi se.. jeg byttet som sagt topppakning og clutch/utløser lager. 

og kjørte 100km ca. før den bare stoppet opp.. 

har til nå byttet , innsugsmanifold, coiler(det ene kontakt inn knakk så byttet begge) plugger, bensinpumpe. 

har sjekket at den får gnist. og den går på 3 sylindre, ikke 4 ..... 

noen flere ideer? 

hvordan kan jeg sjekke kvalitet på bensin uten å tømme ut og bytte med ny? 

 

 

Endret av robl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

OK.. da har jeg bytta toppakning igjen.. så at eksos pakningen nok lakk.. merket at den eksosmanifolden jeg har ikke har noen innmat... skal det ikke være en katalysator der?.. sånn kjeramikk honneycomb mesh greie?... 

 

tror jeg begynner å lukte hvorfor den har oppført seg så rart.. ..... 

 

skal starte den uten resten av eksosen på.... og se om det bekrefter det jeg tror.... 

 

at restene av den første katalysatoren har gjort den andre pottetett... og derfor fungerer bilen når den får pusta ut igjennom oljelufte hullet. eller en åpen sylinder uten tennpluggen i.. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg ser jeg er flinkest til å svare megselv her.. :D 

 

Men fra spøk til revolver.. 

 

Da har jeg vel byttet det meste.. 

 

På Hawkeye pro'en ser jeg den missfire en del på sylinder 1 og 4.. har byttet det meste mellom bensinpumpe og eksosannlegg nå.. også sensorer. siste var kamaksel sensor. 

 

da startet den å gå gjevnere..  men når den slo over til Lean.. eller mager mix dvs når den har blitt varm så dør den helt.. 

Er dette noe man kan justere ett eller annet sted.. eller må jeg bytte\justere spjeldhus.. 

Jeg ser det gamle spjeldhuset er i aluminium, som er utrolig irret.. det nye er i plastikk.  jeg måtte stramme på gassvaieren for å få inn slakk på den etter montering. noe annet som bør justeres på denne? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...