Gå til innhold

-74 Range Rover TD40


jermundpr

Anbefalte innlegg

Utover høsten/vinteren har jeg gradvis funnet ut at det er for mye prosjekter her og at noe helst burde gå videre.. Det er under vurdering å omplassere denne "perlen" her så jeg kan korte ned arbeidslista en del. Korte fakta er at bilen er import fra Sverige, Reg som -74 modell, godkjent i vognkort med 33x12,5" hjul, vinsjfanger foran og bak, bøyle foran, breddere, og Volvo TD40 motor. Rust på typiske plasser til RRC og være, men ramme og baktravers er dønn solid. Behandlet med tynn fluidfilm i høst, byttet olje på motor og drivverk i høst. Motor lekker olje, og noen ganger lekker det diesel også. Manuell girkasse som etter min smak er litt høyt giret med tanke på at det egentlig er en turtallsglad motor. Planen min var å sveise opp kanaler og innerskjermer, og vurdert bytte til 300tdi. Men motorbytte sitter litt inne siden den er artig og gromt å kjøre med TD40 også ( 3,6L rekkesekser turbo).. Hjula er ikke balansert så det er en god del risting , dette blir ordnet til våren om den ikke blir solgt før det.. 

 

Det er styrestagbeskytter, diffbeskyttere og skliplate under tanken. Stor alu-radiator med to elektriske kjølevifter. Det er montert målere for spenning, ampere, oljetemp, vanntemp, eksostemp og turbotrykk. LT77 girkasse og Borg Warner transferkasse med viskosediff. Detroit Truetrack diff i bakaksel. 

 

 

Bilen må sees og oppleves, på godt og vondt.  Prisen er ikke lett å sette da dette er så spesielt, håper på litt forslag der egentlig.. Forventer ingen fantasipriser men vil ha litt betalt for et såpass bra vognkort og stort potensiale 

 

IMG_20211015_181946156.jpgIMG_20211223_152014942_HDR.jpgIMG_20211007_163811012_HDR.jpgIMG_20211015_181936897.jpgIMG_20211106_111050216.jpgIMG_20211106_132559051.jpgIMG_20211023_154704719_HDR.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hadde en interessert som bodde langt unna, så jeg tok en mer nøye sjekk av rust i skjermer, gulv og kanaler. Dessverre er gulv og innerskjermer verre enn det så ut som. Venstre karroserifeste/gulv/kanal/dørstolpe består av rust og byggskum.. Så hvis noen vil gi bud på et prosjekt så er det muligheter nå. Ellers blir det nok leketøy og kanskje prosjekt etterhvert om jeg kjenner suget :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før noen i gjengen kunne sveise fylte vi kanalene på en Mini via toppen på B-stolpen. Pent hull i taket.

Fikk plass til mye syntes vi og fant etterhvert  ut at lommene på siden av bakseteputa ikke var tette mot kanal og stolpe.

Pusset og malte men ble underkjent fordi bilen plutselig var blitt så lav at den ikke krøp opp på utebukken hos Sakkyndige på Adamstuen.

Antall kilo vet jeg ikke men totalvekta var definitivt overskredet av egenvekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint du gir beskjed til eventuelle kjøpere.

 

Dessverre er eldre Range Rover, og Discovery, laget med mange rustfeller. Bildene du har lagt ut er ganske lik det man har sett før. Rust er regelen, ikke unntaket.

 

Samtidig, bilene vi jobber med er ofte 30-50 år. Hvor mange biler som er like gamle blir tatt vare på? Veiene saltes, bilene ruster.

 

Det er ikke rust som er problemet, for mæ e det mangel på tid til å fikse alt æ «synes æ må ha». Ja, så trenger æ å kjenne en som er flink til å sveise -_-.

 

Ønske aill ein fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Om noen skulle kjenne suget på å handle bil så har jeg selv satt minstepris på 40.000kr. Dette er på sommerhjul/helårs fullseipa 33x12,5-15. Prøver ikke voldsomt på å selge egentlig for det er denne jeg stort sett bruker nå om dagen. Dieselpumpa har holdt tett siden etter jul :rolleyes: Siden diesel koster gull om dagen måtte jeg få litt valuta for pengene. Så da røyk lyddemperne på eksosen og loffgrillen ble montert bak. Magisk lyd i maskinisten :wub:

Slenger med noen bilder fra i dag, en møkkete bil som har gått mye rundt på turer i helgen B)

IMG_20220321_175419643_HDR.jpg

 

IMG_20220321_175404566_HDR.jpg

 

IMG_20220321_175355568_HDR.jpg

 

IMG_20220321_175324395_HDR.jpg

 

IMG_20220321_175336057_HDR.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...