Gå til innhold

Martins garasje


valvolainen

Anbefalte innlegg

På 9.4.2022 den 20.40, valvolainen skrev:

Bruker rainX, lett og få tak i. Forsvinner forholdsvis fort på frontruta med spyleveske, men slik er det vel. 
 

bodde på årnes/råde østpå før ja:D

Flyttet hit i 2019...

hehe, du har budd her såpass lenge ja!  Ja har og hørt at rain X forsvinne fort. Kva bruke du på den svarte plasten på skjermbreddere - eg bruker polytrol men den gir eit blåskjær, på bildene dine såg det ordentleg svart ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 84
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Har en spruteflaske med autoglym vinyl and rubber. Blir ikke spesielt mye glans i det, men holder seg lett vaskbart en stund. Polytrol Har jeg ikke prøvd, må bruke opp det jeg har først:lol: Hadde en opprydning etter garasjebyggingen, og det viser seg at det blir endel flasker opp gjennom årene:blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Liten oljerunde på onsdag, byttet på motor og begge akslinger samt transferkasse.


fremdiffen hadde endel styggedom

 

IMG_3506.jpg
 

Bakdiffen var bedre, ingen biter

IMG_3508.JPG

 

transferkassa var fin

IMG_3509.JPG

 

Gjenstår girkassen, men startet istedenfor på bytte av nedre bærearmer

Dette var ganske rett frem, måtte kappe en bolt, resten kom med eller uten velvilje.

 

Monterte tilbake og hadde litt klunk fra venstre foran. Fikk ordnet med hjulstillingstime samme dag, så tok dette først. 
kom hjem og fjernet akslingen, og her var det endel ting løst.

 

IMG_3521.jpg
 

venter på ny aksling med express, håper den ankommer snart. Bærearmene er i alle fall i orden og hjulstillingen riktig

 

IMG_3524.JPG
 

ikke noe mer klunketiklunk på ujevne veier:lol:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter ny stikkaksel kom på plass ble bilen helt fantastisk. Feiret med utvendig vask. Naturligvis ville ikke porten igjen når jeg tok kvelden, ser låsesplinten har glidd ut, og wiren har krøllet seg. Fikk senket porten for hånd igår kveld, får ut og myse på dette etterpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...


Garasjekos! 
endelig tid for glødepluggbytte.

endel demontering, den svarte boksen fra helvete knakk, så der har jeg ingen farbar vei for og sette den inn igjen når ny dukker opp. 
 

image.jpg

 

 

image.jpg

 

Annet enn dette, kjøpte jeg et kit med 10-40nm slagtrekker, dette hadde jeg overhodet ikke bruk for. Satte inn pluggene med rustløser over 4 dager etter demontering, så var det og starte webastoen. Alle plugger løsnet med 10nm etter brenneren hadde gått en time. Pluggen bakerst ved pumpa på førersiden sliter jeg med og få ut, prøvd og slipe litt, men må nok ta mer.

 

image.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Montert Den Svarte Boksen Fra Helvete, og oppdaget at jeg hadde fått feil. Det var ikke langt unna at det kom en tåre.

Fikk omsider subbet inn og saumfart nettbutikker etter en som passet, som selvfølgelig var tre ganger så dyr. Vel, den kom tilslutt den og, så da fikk jeg igjen demontert den som ikke passet, og slengt på den nye som faktisk passer. 
skrudd sammen alt og fyrte opp, juletre i dash og pling plong.

Greit tenker jeg, resette alle feilmeldinger, ut med batteri, på igjen, og oppstart.


meget bedre, men staget på turboen som styrer trykk satt fast, så lav ytelse og feilmelding på boost control.

 

Skrudde av og på bilen fem ganger, så var staget løsnet igjen, og så deilig med en prøvetur. Litt smøring av leddet på rattakselen også, så var alt perfekt igjen. Ikke glad i og stå stille, ble tross alt nesten 25 dager med panseret oppe.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Det går seint med meg. Har en båtmotor som opptar plassen(og tiden) men montering er underveis, så har et håp om og få flyttet jernklumpen idag for testkjøring, og da også få frigjort litt plass så jeg kan starte på 'andre ting'

denne har fått nye ventiler og freste seter, samt nye dysespisser.

 

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Venter på noe pakninger på båtmotoren, så da ble det litt lr tid.

har de siste dagene gått igjennom det elektriske, og fått kyndig hjelp her inne. 
resultatet ble at alt sammen virker:) må bytte en bremselysbryter.

Har ett ødelagt batteri, så må ha meg to nye. Men, det haster ikke så voldsomt. Har tatt kompresjonstest idag, tenkte det var en fin plass og starte. 
vet ikke så mye om verdier, men alle var mellom 9.2 og 10 bar.

Når jeg tar av oljepåfyllingen kommer det godt med luft der, så som ny er den vel ikke. 
 

IMG_4120.jpg
 

Jeg har tre problemer med motoren, det første er at den må kinnes lenge før den starter. Dette regner jeg med at fikses ved og bytte fødepumpe, tipper bensinen siger tilbake til tanken eller noe slikt. 
 

det andre problemet er at den går ikke på tomgang før den er varm, og da går den ujevnt. Tror jeg må få tak i et kit til forgasseren, en zenith, og se om det kan hjelpe og rense og 'planslipe' toppen og bunnen av forgasseren i fall den er skev. 
 

Det tredje problemet er at den ikke går skikkelig med belastning eller høy fart (over 60). Begynner og fuske, men kommer seg igjen hvis jeg går av gassen igjen. Får se på dette etter den går normalt, om problemet fortsatt er der etter bytte av fødepumpe.

 

har også litt rust i begge utriggerene som holder torpedoveggen, håper jeg kan få sveiset dette. 
 

har ellers fått tak i tak og vegger. 
skal det noe pakning over frontvinduet eller mellom vegger og bakkasse når dette monteres? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakningssett til toppen er bestilt, fikser det jeg vet er galt først:lol: pakning mellom tak og fronvindu her jeg mener jeg. 
 

Når jeg kikker under bilen, så drypper det fra begge pokaler, bakdiff, håndbrekkstrommel, bunnpanne til transferkasse, dråper i forkant av motor på bolthodene til bunnpanne, og verst av alt lekker det mye mellom motor og gir. Annen farge på det som kommer ut av transfer og det som mellom motor og gir, så jeg regner med det er tetningen til motoren. Har nå bestilt alt av tetninger der det er fukt, men frykter jeg må ut med girkasse før eu. 
Av med gulv pluss elefantjekk og ut døra eller opp i løftebukken og under med girkassejekk? Jeg skal gjøre dette alene om det har noen praktisk betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut med alle oljer, må få rengjort litt og gjøre klart for tetningsbytte rundt forbi.

 

image.jpg

Det ser forøvrig tørt ut mellom reimhjul foran og bunnpanne, kan jo håpe på at det holder med bytte av bunnpannepakning.

 

image.jpg

 

På fordelingskassa ser det ut som om det lekker gjennom pinneboltene? Eller i alle fall at det kanskje holder og bytte punnpannepakning her også.


image.jpg


bakakselen er i alle fall lekk. 
 

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...