Gå til innhold

Martins garasje


valvolainen

Anbefalte innlegg

Vel, etter og ha hatt flere garasjer, og etpar landrovere tidligere med hver sin tråd, tenkte jeg kanskje det var enklest og ha en garasjetråd.

Skulle aldri tenkt på og lage en slik tråd, for etter 29 dagers feilfri drift i mitt eie, la idag min 'nye' D3 seg ned på bump stops foran, med div 'height sensor front' feil. Fikk stablet meg hjem til garasjen, og resatte feilmeldingene.

Startet opp igjen og prøvde og justere høyden. Spratt opp bak som vanlig, men da den skulle prøve og løfte foran hører jeg litt hvesing fra førersiden, og den løfter seg litt, men stopper igjen. På den andre siden er det ingen lyder. Kan virke som om det er en lekkasje i f.eks en belg, hvis den lekker i belg venstre foran, vil høyre side la være og reise seg av respekt for manglende lyst på venstre side?

 

Siden jeg er så heldig og ha løftebukk i garasjen, så tenker jeg naturlig alltid på hvordan en kan fikse dette i bukken. Men det er kanskje ikke så enkelt?

Planen var følgende:

1. få bilen ned i access height/bump stops

2. mens døren er 'åpen', heis opp bilen på bukk og demonter dekk

3. spraye fjær og luftkobling på v. side med zalovann

3. start bilen, lukk døren? Da vil vel bilen tro den er stuck på noe og entre extended height mode? Vil det da komme luft til belgene?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 84
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Svaret er at den lekker på den ene siden og kompenserer på den andre.

Belgen hveser som fy fra førersiden, såpebobler var ikke noe vits i og se etter for og si det slik.

 

En trivelig henvendelse fra bjørnafjorden medførte 4 brukte belger & dempere.

Skulle gjerne hatt nye, men ønsker og få bilen på veien fortest mulig, så da ble det slik.

Var ute ikveld og fikk prøvd meg litt, og klarte og løsne alle muttere, selv om de var godt rustet i toppen. Ser en guide anbefaler og gå inn fra toppen med skralle, forlenger og pipe, men da fikk jeg litt vinkel på pipen mot mutteren slik at den glapp over.

Hadde mutteren vært som ny, og jeg hadde hatt 15mm i 1/4", kanskje det hadde gått. Istedenfor plukket jeg av innerskjermen og fikk akkurat tilstrekkelig rom for og bevege en fastnøkkel med skralle.

 

20220127_123705838_iOS.jpg

 

 

20220128_134950916_iOS.jpg

 

20220128_135211546_iOS.jpg

 

20220128_144636551_iOS.jpg

 

20220128_151731180_iOS.jpg

 

 

De har nok et hardt liv disse belgene, jeg ser med stor misunnelse på jutub videoer der de skrur på like gamle biler som ikke får annet enn et tynt lag med støv på seg under bruk.

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Takk for handel, var veldig godt og ha gang i bilen:D

Webastoen i bilen fungerte ikke. 
plukket den ut og skulle rense kammeret. Men siden jeg fikk en brukt webasto med delene jeg handlet, så plukket jeg i fra hverandre denne og så at den mye flottere innvendig enn min. Renset ut av eksoskammeret, (eller hva det nå heter), og skrudde den  sammen igjen. Monterte i bilen, og overhodet ingen reaksjon.  Feilkodeleseren viser ingen feil, men den viser også at ingen tester er utført.

Takk for handel, var veldig godt og ha gang i bilen:D

Webastoen i bilen fungerte ikke. 
plukket den ut og skulle rense kammeret. Men siden jeg fikk en brukt webasto med delene jeg handlet, så plukket jeg i fra hverandre denne og så at den mye flottere innvendig enn min. Renset ut av eksoskammeret, (eller hva det nå heter), og skrudde den  sammen igjen. Monterte i bilen, og overhodet ingen reaksjon.  Feilkodeleseren viser ingen feil, men den viser også at ingen tester er utført.

 

bestilte en altox + canbus styring av klima fra lrbutikken, dette kom idag. 
Satt og leste manualen til denne, og der står det at 05 og 06 modeller har muligens er ledning inn på pinne2 på webastoen fra før, mens senere modeller ikke har noen. Min er en 07 og har ingen pinne, men hva hvis webastoen jeg har satt inn er fra 05 og forventer en ledning inn på pinne 2?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dro ut fronten på begge to, og plukket av kontrollerene, skiftet kretskortet på brennerene, og da ble det liv. Men ikke mer enn at den stoppet igjen etter startforsøk. Greit nok, noe skjedde ihvertfall:lol: 

 

IMG_3172.JPG
 

så da var det igang og montere altoxen, prøve og få en feilkode. 
fantastisk enkel installasjon, god manual, god hjelp fra lrbutikken når jeg lurte på noe:) svippet over på elkjøp og kjøpte et kontantkort, og før kaffen ble kald hadde jeg kjørt en start av webastoen. 

66679678004__24EAC9F0-AF23-4291-BD65-F5652BA6518D.jpg
 

den stoppet nå også, men lettere og se hva som skjer. Den fyrer, og etterhvert som farten øker så blåser flammen ut, og den dør. Så klarer tydeligvis ikke holde på flammen. 
får feilkode 02,0C i retur fra altox. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens vi venter på brennkammeret (og litt ymse andre ting) tenkte jeg og gå igang med og bytte setebeltet bak. Av med to skruer på c-stolpen, også var det bare og røske av deksler. Tre skruer og et klips til setebeltet, og på igjen med nytt. Etter montering ser jeg at selve 'hannelen' av setebeltet ikke låser ned i 'hunndelen' av setbeltetanordningen.

disse er jo totalt forskjellige!

 

IMG_3177.jpg


IMG_3178.jpg

 

IMG_3179.jpg

 

da har jeg altså gått fra og ha et dårlig setebelte til et ikke-fungerende setebelte. Well done sir!

Endret av valvolainen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, valvolainen skrev:

Mens vi venter på brennkammeret (og litt ymse andre ting) tenkte jeg og gå igang med og bytte setebeltet bak. Av med to skruer på c-stolpen, også var det bare og røske av deksler. Tre skruer og et klips til setebeltet, og på igjen med nytt. Etter montering ser jeg at selve 'hannelen' av setebeltet ikke låser ned i 'hunndelen' av setbeltetanordningen.

disse er jo totalt forskjellige!

 

IMG_3177.jpg


IMG_3178.jpg

 

IMG_3179.jpg

 

da har jeg altså gått fra og ha et dårlig setebelte til et ikke-fungerende setebelte. Well done sir!

Skjønner.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine har 2 hull 

06 mod 

IMG_20220220_183619.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har liggende belter fra en 07 modell. 

Om eg finner de igjen, skal eg sjekke om de er annerledes.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som delebil fra 07 har ett hull.... 

 

 

IMG_20220221_104739.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slå på tråden 90934979

 

Menhos meg, så passer ett hulls i låsene på bilen min, selv om beltet er 2 hulls originalt 

IMG_20220221_105703.jpg

IMG_20220221_105706.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så venter vi på flere ting, blant annet brennkammer til webasto. Ikke sendt enda fra gb. Setebeltet som oggi sendte mandag har enda ikke dukket opp, dvs posten prøvde og levere det fredag men da det ikke passet i postkassen falt det ned i det svarte hullet posten norge. Håper og kunne hente det mandag.  
 

siden jeg ikke har glødeplugger eller webasto og skal på fjellet til uken, så måtte jeg fikse meg en nødløsning. 
kjøpte en defa slangevarmer og en 5a lader og monterte idag. Kommer til og gjøre mye småkjøring fremover, det gjør sikkert ingenting om jeg kjører slangevarmeren og laderen i etpar timer hver dag. Koster mye defaen, men fryktelig kjipt og legge ved elforsinkede skruer

 

IMG_3183.jpg
 

IMG_3182.jpg

 

gleder meg til og teste effekten i dette. Jeg tror og jeg må legge kabelen fra varmer til lader litt annerledes, har gått under frontplata, men må prøve og demontere litt mer og snike kabelen forbi radiatoren, var skikkelig tett rundt den.

 

Endret av valvolainen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Vinterferien over, varmeren virket som den skulle. Nå har omsider brennkammeret til webastoen kommet, men først skal jeg prioritere EU. 
har to mamgler igjen, og det ene er bremserør over bakaksel, det andre er lekkasje fra caliper der banjobolten er festet. 

først tenkte jeg og sette på etpar nye kobberskiver rundt banjobolten på caliperen, men neida, det lakk som bare det.

det var kun  en stk aluminiumsskive fra før, tæring på bolten, og bolten var i tillegg skeiv. Så ikke rart det lekker. 

 

IMG_3232.JPG
 

 

Så fortsatte jeg til bremserøra.

Demontere eksos og varmeskjold:


IMG_3236.JPG

 

Mellomakselen bør byttes på sikt

 

IMG_3235.JPG

 

Venstre side av bremserør bak har vært byttet før

 

IMG_3237.jpg
 

Oppom biltema før de stengte og fant litt deler, så er det klart før rørbøying og koning imorgen tidlig. 
 

noen tips til koning av stålrør med slik håndverktøy? Har ikke laget bremserør siden 2014, så har glemt litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg bruksanvisningen som følger med verktøyet- jeg har det samme og det fungerte helt fint. 4 år siden rep og like fint fortsatt. 
Til forskjell kjøpte jeg ferdigbøyde rør fra AF. Men flensa fortsatt stålrøra på bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jobben BLE gjort dagen etterpå, men rapporten kommer altså nå:rolleyes:

 

litt knot under bilen, men fikk ordnet til med en bjelke og en tvinge, for og holde det skikkelige verktøyet på plass

 

IMG_3241.JPG
 

Ble tett

 

IMG_3247.JPG

 

Knakk noen fester, så måtte lage til noen nye, gruer meg til og se hvor boret kom ut innvendig i bilen


IMG_3248.JPG

 

Fikk også byttet beltet bak igjen- denne gangen med et tilsendt fra oggien, det satt! Og sammen med etterfylling sv spylerveske samt bytte av skiltlys, var det duket for en etterkontroll. 
de var fornøyde med bremserørene mine, så da måtte dagen feires med vask, voks & sommerhjul


IMG_3272.JPG


IMG_3273.jpg

Før vinterferien brukte jeg etpar timer på og vaske alle vinduer ute og inne, samt legge på vannavvisende middel og bytte vindusviskere. Pleier og gjøre slikt på høsten, og det er natt og dag etter et helt år med bruk av bilen

 

IMG_3198.JPG

 

IMG_3197.JPG

Endret av valvolainen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, jschille skrev:

Reine vinduer er undervurdert! ser veldig bra ut. Ka legg du på rutene?  
Velkommen til denne sida av Norge, syns å huske du budde austpå før ? 

Bruker rainX, lett og få tak i. Forsvinner forholdsvis fort på frontruta med spyleveske, men slik er det vel. 
 

bodde på årnes/råde østpå før ja:D

Flyttet hit i 2019...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...