Gå til innhold

Brakker og Lecablokker


gautes

Anbefalte innlegg

Vi skal sette opp 2 brakker på 2,5 x 7,4 meter på en betongplatting på 5x7,4 meter.

De skal settes opp på en ringmur av Leca og ha felles støtte i midten.

Spørsmålet er hva slags type og størrelse Lecablokker jeg bør bruke på yttermur og midten.

Noen som har erfaring med dette?

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt påenget med å bruke ringmur, siden brakker er konstruert for å stå på punkter. Uansett - skal du få muren til å henge sammen, må du vel armere den, og da er i praksis u-blokker eneste alternativet med mindre du skal ha en høy mur? Skal du ha så høy mur at du trenger flere blokkhøyder, ville jeg gått for vanlige 25cm brede blokker. 15 og 20cm blokker er mer enn solide nok, men det er litt mer styr å få det til å stå skikkelig, og henge skikkelig sammen.  

JEG ville bare lagt 10 eller 15cm blokker på bakken, på 8 punkter ( eller var det 10? ) pr brakke, målt inn, avrettet og satt brakkene oppå. Siger noen en halv cm eller noe, er det bare å jekke opp, og stappe innunder et chims av en finerplate eller flattjern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng Joker. Brakker har limtredragere for å kunne stå på pilarpungter.

 

Bruk pilarblokk, det er mer enn nok, og det sikrer bedre lufting også. Sett gjerne opp et pungt midt på langsiden også for å unngå sig i veggen.

 

Ps. Det er to typer pilarblokk, en under vegetasjonen og en over. Velg den som tåler å stå under bakken, den fryser ikke så raskt i stykker som lecablokk gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brakker satt opp profesjonelt står som regel på trerammer, rammer bestående av 2x4, 30 cm, 4 biter skrudd sammen og stablet på hverandre. Se en brakkerigg se forstår du. Årsaken til treverk er dårlige erfaringer med Leca som pillarer, de kan sprekke og knuse.
Står brakkene på betongplatting vil pillarblokker av betong selvfølgelig være veldig bra. Som Rolf sier; det holder med punkter, da slipper du fuktproblemer under brakkene også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Punkter er enkel og billig løsning. 8 per brakke er oppgitt for disse.

Ringmur med ventiler pga fukt,mus,osv. og ikke minst vann/kloakk var tanken.

Brakkene skal stå til "evig" tid og så var det dette visuelle,da.

 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bygger dere ringmur, leca eller betongblokker spiller ingen rolle da. En blokkehøyde? Bruk 25 cm blokker satt i mørtel med ublokk satt på høykant fylt med bruk i hjørnene. legg svillepapp mellom brakke og mur. er betongplaten litt skjev, så rett av murkronen i etterkant, ved å sette på en enkel bordforskaling med tvinger og stryke på en cm eller to, i stedet for å prøve å blokke i vater (med mindre dere er drevne murere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Vidar S skrev:

i stedet for å prøve å blokke i vater (med mindre dere er drevne murere)

Å sette blokkene i vater i jordfast betong på en ferdig støpt betongplate, tror jeg til og med undertegnede skulle fått til. Laser og langwater er fint, gammeldags snor fungerer (minst) like bra. Toleranse på 2-4mm bør være innenfor det de fleste får til, toleranser under 0,5cm er neppe noe problem på gamle brakker som har vært heist og håndtert noen ganger....

 

 

2 timer siden, gautes skrev:

Punkter er enkel og billig løsning. 8 per brakke er oppgitt for disse.

Ringmur med ventiler pga fukt,mus,osv. og ikke minst vann/kloakk var tanken.

Brakkene skal stå til "evig" tid og så var det dette visuelle,da.

 

Kjelleren under en brakke blir ikke akkurat frostfri, så oppstikk må uansett isoleres skikkelig og påføres varme av noe slag her på østlandet. Det visuelle løses lett ved å legge f.eks terrassebord utenpå lecasøylene, og skru de fast med spikeranker. 

Utover det, er det ganske gøy å bygge med leca. Iallefall så lenge man slipper å pusse faenskapet......

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, JokerS30 skrev:

Å sette blokkene i vater i jordfast betong på en ferdig støpt betongplate, 

 

Jeg har sett eksempler i fleng på det motsatte. Er platen støpt med fall er det raskere å avrett med bord etter at alle blokkene er satt. 1x4 og tvinger så er det gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Vidar S skrev:

 

 avrett med bord etter at alle blokkene er satt. 1x4 og tvinger så er det gjort.

Med dagens pris på trelast, er det sikkert billigere å bare brette tusenlappene å bruke de som chims direkte :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatøren her må nok satse på treverkavrettingen da mine tidligere resultater i sandkasser og sølekaker er langt under pari.

God ide med terassebord utenpå søylene. Synes mange plattinger får vannansamling på midten.

Hvordan blir det da med regn i vinkel ? Slett ikke uvanlig her på bruket.

Har lagt varmekabel i rørkassa til vannet og kloakken så det er ihvertfall klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, gautes skrev:

Synes mange plattinger får vannansamling på midten.

De støpes etter norsk standard, altså at laveste punktet skal være på midten. Samme standarden sier i kapittelet om bad, at sluket alltid skal være på det høyeste punktet. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min onkel fikk nytt stort bad med ganske nøyaktig 2,3 cm overhøyde på sluket målt fra alle hjørner.

Gammel mann og ikke den som har stått i klagekø noensinne. Jeg sa jeg kunne klage og fikk klar melding:

Nix,husk jeg skal bo her i bygda etterat du har reist.

Og vi som akkurat hadde flytta på landet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...