Gå til innhold

Mitt påtatte ansvar med å redde en sliten L322


Alfanatiker

Anbefalte innlegg

På 14.2.2022 den 22.11, Alfanatiker skrev:

Har stort sett gjennom flere år utelukkende brukt https://www.island-4x4.co.uk/ med mindre de ikke har hatt det jeg trenger.
Og jeg har alltid vært UTROLIG fornøyd med servicen deres!

PS: frakta gjelder bare opp til 68kg hos Island4x4 :)
Håper du ikke går på en smell der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

  • 1 måned senere...

Jeg har vært mye bortreist på jobb i det siste, men fått startet på bilen i forrige uke sammen med en kompis. Håper å kunne sveise ramma til motoren, mens den fremre under radiator har jeg bestilt en pent brukt av fra England.

IMG_20220331_232540.jpg

IMG_20220401_005812.jpg

IMG_20220401_005822.jpg

IMG_20220401_005758.jpg

IMG_20220401_005805.jpg

IMG_20220401_005836.jpg

IMG_20220401_005901.jpg

IMG_20220401_191807.jpg

IMG_20220401_191813.jpg

IMG_20220401_193822.jpg

Fått begynt å blåse den store før sveis.

IMG_20220405_210328.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Sveiset og lakket hovedramme for denne gang (litt eksempelbilder før sliping av sveiser, samt ett etter hammerlakk). Så blir det tynnstoff på innsiden av den etter at den har kommet inn i bilen igjen.
Den lille rammen med tauekrokene under radiatoren har jeg kjøpt en pent brukt en av fra England, som vi kommer til å montere først selvsagt. Vurderer ha på noe hammerlakk el.l på den og, selvom den ser bra ut pdd. Men litt ekstra beskyttelse på den tar sikkert heller ingen skade.
TTT med denne bilen ettersom jeg har arbeidet veldig mye borte de siste mnd. Men det bør nærme seg tid for EU nå.

279676618_523173642647266_2946923160288124640_n.jpg

279255479_5130301920386603_3360881222288058134_n.jpg

279423674_1163981557670313_7053062079684504229_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
41 minutter siden, jschille skrev:

Kjekt å sjå jobben du gjere, blir bra dette! Var det mykje jobb å ta med bakramma?

Jeg vil ikke påstå det var mye jobb direkte. Det spørs hva man mener med mye jobb. Det var iallfall vesentlig mindre enn framme. Dog går det sikkert fort et par timer bak og innen man har det hele på gulvet.

Vi slapp ned hele greia med diffen. Og da var det egentlig mer eller mindre å løsne dempere, bremserør med kalipperene, diverse kontakter, mellomaksel (veldig fort gjort på disse bilene) og slangene til luftbelger samt et par ting jeg sikkert har glemt i farten.

Med det over løsnet, sitter hele ramma mer eller mindre kun i 4 bolter.

Men jeg tror ikke dette er veldig lett å gjøre uten løftebukk.

Alt etter hva du tenkte selv når du så bilen, har det iallfall ikke vært lite feil på den. I tilegg til smørbrødlisten som var på eu, har det jo dukket opp veldig mye annet. Faktisk så ble ingen av de 2 rammene som jeg nå gikk for å bytte istedenfor å prøve å sveise, kommentert på EU. Dette blir jo nesten en teknisk restaurering av bilen. Rustsveising av døråpninger til bakdører (samt bakre jekkfester og deler av begge kanaler) og iallfall 1 hjulbue samt lakk må jo og gjøres. Jeg har så langt lagt mer penger i deler enn jeg betalte for bilen for å si det sånn. Så det blir langt i fra billig lenger når den er klar. Men det var papirene på den som var det "viktigste" for meg egentlig.
Det at den er registrert som varebil, er etter det jeg har forstått forholdsvis uvanlig når det gjelder RR.
Men kanskje noen her inne kjenner til flere av dem?

Endret av Alfanatiker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, rang skrev:

Blir flott bil etter alt det gode arbeidet du legger ned i den:)

 

Hva er det som er fordelen med at bilen er registrert som varebil? 

Den kan da gå som næringsbil i mitt enkeltpersonforetak.

Kjekkere å kjøre RR enn en Berlingo F.eks ;)

Endret av Alfanatiker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad for denne tråden, det er sånne tråder som gjer at andre våger seg på nye prosjekter og nye modeller ein ikkje har vore borti før:)

 

Eg tenkte då eg såg bilen at mye bra allerede var på plass som girkasse og belger, men at rusten (spes på hjelperammene) var i overkant for min kompetanse, har heller ikkje enkel tilgang på løftebukk. 

 

Artig at den har overlevd som kvitskilta varebil kl1,  uten tvil gunstig å ha den i eit firma, bra du fekk tak i den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, jschille skrev:

Glad for denne tråden, det er sånne tråder som gjer at andre våger seg på nye prosjekter og nye modeller ein ikkje har vore borti før:)

Så enig;  veldig bra formulert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å få bytta ut hjelperammene der ser jeg ja! :) 

Fikk påpekt rust i bakre ramma mi på pkk på L322'n jeg hadde, med tydelig beskjed om at det ikke var noe poeng å møte opp på etterkontroll med sveist eller reparert hjelperamme. Myndighetene godkjenner ikke rep da man kun får sveise den ytre tuben, og ikke får gjort noe med de innvendige avstivningene. Ny er eneste løsning. :) 

Hullet jeg hadde på min var på størrelse med en 20-kroning... :o

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Erik Iversen skrev:

Greit å få bytta ut hjelperammene der ser jeg ja! :) 

Fikk påpekt rust i bakre ramma mi på pkk på L322'n jeg hadde, med tydelig beskjed om at det ikke var noe poeng å møte opp på etterkontroll med sveist eller reparert hjelperamme. Myndighetene godkjenner ikke rep da man kun får sveise den ytre tuben, og ikke får gjort noe med de innvendige avstivningene. Ny er eneste løsning. :) 

Hullet jeg hadde på min var på størrelse med en 20-kroning... :o

 

En eu-kontrollant jeg pratet med (som for øvrig og privat eier løftebukken jeg låner), mente man fikk lov til å sveise sånt på sin egen bil, men at verksteder ikke hadde lov til å reparere dem. Uten at jeg helt vet hvorfor. Men det kan kanskje henge sammen med de samme reglene der man har lov å skru på bremsesystemet på egen bil, men ikke andres?

Uavhengig av dette har jeg ikke engang sett noen plass som selger disse 3 rammene nye. Og ei heller priser på dem. Det sagt blir 2 av de byttet i noen som har vært "rustfrie" og den ene sveiset. Så får jeg se om noen da kommenterer at den er sveiset eller ikke. Men blir jeg tvunget til å kjøpe en ny vil jeg nok bli over middels gretten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Erik Iversen skrev:

Fikk påpekt rust i bakre ramma mi på pkk på L322'n jeg hadde, med tydelig beskjed om at det ikke var noe poeng å møte opp på etterkontroll med sveist eller reparert hjelperamme. Myndighetene godkjenner ikke rep da man kun får sveise den ytre tuben, og ikke får gjort noe med de innvendige avstivningene. Ny er eneste løsning. :) 

 

https://www.bilkontroll.no/blog/category/rustreparasjoner

På mindre kjøretøy kan man sveise på rammen, men det må utføres fagmessig, og man må selvfølgelig bruke like tykt stål som det originale. På større kjøretøy må rammen repareres etter fabrikantens anvisninger, ofte med lasker som klinkes.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilverksteder kan også utføre sveising, men de må ha sertifisering på sveis, og det er det ikke mange ordinære verksteder som har. 

 

Merkelig nok, har bileier lov til å foreta alle reperasjoner selv på egen bil. Lurer på hvor lenge det varer, for man får ikke gjøre stort på eget hus, og der er sannsynligheten liten for at sviktende bremser medfører fare for andre.

 

På en annen side, myndighetene aksepterer en stor mengde rust i bærende element. En reparasjon, bra eller dårlig, er uansett bedre enn rusthull.

 

Lastebiler har egne regler, for der kan rammer forlenges eller kortes, akselavstand det samme. Derfor foreligger føringer fra produsent på rammearbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
4 timer siden, iknutis skrev:

Skulle nesten smurt den så den gikk mer i ett med omgivelsene. :)

Får vel ha noe linolje el.l på den mens jeg har tynnstoff inne i resten av delene. Men det ruster nok ikke hull i en diff med det første uansett. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...