Gå til innhold

Mitt påtatte ansvar med å redde en sliten L322


Alfanatiker

Anbefalte innlegg

I lang tid har jeg vurdert frem og tilbake hva slags firmabil jeg skulle skaffe meg. Jeg tenkte at jeg måtte ha mulighet til å dra litt henger med vekt, samt ha noe som er behagelig å kjøre over lange avstander da jeg svært ofte kjører mellom øst og vestlandet (jeg gidder ikke 50 mil i en Caddy for å si det sånn). Til humane priser har jeg da overhodet ikke klart å finne noen ting som helst. Og har tidligere vurdert MB GL som det eneste realistiske alternativet som blir levert som varebil. Jeg trodde faktisk ikke det var mulig å finne Range Rover som varebiler.

 

Men så snublet jeg i en forfalt L322 som faktisk er registrert som varebil. Det har jeg ikke sett tidligere. Det er dessverre en god del arbeid på den før den er bra, men papirene på den er det jeg er ute etter, så det er på en måte det som var det viktige poenget for meg ved handel. Så får jeg bare bite meg i at den trenger en del deler, skrujobb, sveising etc. Samt en seriøs rens i både lakk og spesielt interiøret da dette har åpenbare fuktflekker overalt.

 

Det jeg gruer meg mest til, er egentlig å bytte hjelperamma under motoren, da dette og er blant den relativt store listen av EU-feil. Så om noen vet om en slik, må de rope ut.

IMG_20220123_122151.jpg

IMG_20220123_122143.jpg

IMG_20220123_122137.jpg

IMG_20220123_123137.jpg

IMG_20220123_122048.jpg

IMG_20220123_122041.jpg

IMG_20220123_122033.jpg

IMG_20220123_123418.jpg

IMG_20220123_121732.jpg

IMG_20220123_121753.jpg

IMG_20220123_121746.jpg

IMG_20220123_123452.jpg

IMG_20220123_121935.jpg

IMG_20220123_123404.jpg

IMG_20220123_121652.jpg

IMG_20220123_123356.jpg

IMG_20220123_121648.jpg

IMG_20220123_123347.jpg

IMG_20220123_123436.jpg

IMG_20220123_121713.jpg

IMG_20220123_123427.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Litt bekymret for konsekvensene av fukt/muggen som vises på bildene. Lekkasje i takluke? Vann/fukt i venstre bakskjerm? Vanlig feil på tidlige utgaver.  Her trengs det rens av alle ecu`er  kontakter.

Endret av Ranger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har faktisk ikke takluke. Aner ikke hvordan den ble fuktig. Men den hadde visst stått noen mnd uten å ha vært i bruk.

 

Ikke sett noen åpenbare elektriske feil enda, foruten at det ikke er strøm i sigarettenneren. Alle vinduer og speil virker, og det er ingen ekstra lamper i dashbordet som lyser uten at de skal det (som den til bremsene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Erik Iversen skrev:

Oi, litt av et prosjekt :blink:

Må si jeg er spent på å se hvordan kanalen er bak plastikken der. Hjulbuen var mindre pen... blush

Jeg er veldig spent på dette selv.

 

Er det forresten noen som vet om en plass med utvalg av karrosserideler til disse bilene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Alfanatiker skrev:

Er det forresten noen som vet om en plass med utvalg av karrosserideler til disse bilene?

 

Veldig lite utvalg i nettbutikkene på disse tror jeg. Evt prøve huggere på Ebay som har spesialisert seg på LR. De skjærer sikkert ut etter behov. 

Jeg knekte kanalskjørtet og blekket i hjulbuen selv. Det er en del jobb.... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye skeptiske folk her. F*** yes sier jeg. Dette ser ut som er dødskult prosjekt. 

Rusten er dog et poeng å ta seriøst. Mulig jeg har folk jeg kan anbefale i oslo-området om du vil ha hjulbuene løst. Har gjort tilsvarende runder med l322 tidligere selv, 

Fukten ser likevel relativt normal ut for en bil som har sått lenge. Men våtstøvsuger, rens og en ozonmaskin kan fort være handy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Alfanatiker skrev:

Jeg er veldig spent på dette selv.

 

Er det forresten noen som vet om en plass med utvalg av karrosserideler til disse bilene?

https://www.veng.no/catalog/?t=16520&tkn=eyJhbGciOiJIUzI1NiIsInR5cCI6IkpXVCJ9.eyJ0cyI6MTY0MzI2MTcyNjMyMywidW4iOiJlYWIuZ293Y2x0YSIsInFwIjoiMTY1MjAifQ.DC23Vu1z4mWg8MUMpGzkPBnC_vgYv7MgRbpjIutJmfc&a=376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mys skrev:

Tusen takk. Visste klokkerholm laget hjulbuer forsåvidt, men tenkte ikke over at man kunne handle på Veng til en human pris.

 

Skulle sett etter kanaler eller deler av kanaler og sikkert. For jekkfestet iallfall på venstre side bak er ikke brukbart men rustet i filler.

9 timer siden, MariusMorch skrev:

Mye skeptiske folk her. F*** yes sier jeg. Dette ser ut som er dødskult prosjekt. 

Rusten er dog et poeng å ta seriøst. Mulig jeg har folk jeg kan anbefale i oslo-området om du vil ha hjulbuene løst. Har gjort tilsvarende runder med l322 tidligere selv, 

Fukten ser likevel relativt normal ut for en bil som har sått lenge. Men våtstøvsuger, rens og en ozonmaskin kan fort være handy!

 

Jeg er optimist selv iallfall. Og for uten det jeg vet om av feil, virker bilen å ha bra potensiale for de som er nevenyttig. Den ser som sagt veldig pen ut utenom hjulbuene, etter jeg fikk vasket den.

 

Vedrørende rustfiks er det mulig jeg kjenner folk selv og. Men det kommer helt an på pris egentlig. Det er uansett som sagt ikke første prioritet.

 

For tiden nå så er jeg på jobb på andre siden av landet, og jeg ser i grunn for meg å begynne å skru på bilen om tidligst et par tre ukers tid. Jeg må få kommet meg hjem og satt den på verkstedlokalet mitt først.

 

Men igjen. Hjelperamma under motoren osv, er noe jeg sårt trenger. Så om noen har en jeg kan gå over med stålbørster og lakke, er jeg interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig med litt omfattende prosjekt på såpass skikkelig bil da! Er jo slett ikke ille ift. hva en del andre gjør med sine gamle RRC eller disco 1/2. Spørs jo seff hvor mye du tenker å ta selv. 

Blir uansett kult å følge med! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en kar i Larvik som har slaktet en hel L322. Tror bilen var i decent form, men motoren pakka sammen. Sjekk på finn. Han har mest deler ute nå, men tror han har hele bilen stående fremdeles. 

Akkurat nå, MariusMorch skrev:

Er en kar i Larvik som har slaktet en hel L322. Tror bilen var i decent form, men motoren pakka sammen. Sjekk på finn. Han har mest deler ute nå, men tror han har hele bilen stående fremdeles. 

 Ref hjelperamme altså

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, MariusMorch skrev:

Er en kar i Larvik som har slaktet en hel L322. Tror bilen var i decent form, men motoren pakka sammen. Sjekk på finn. Han har mest deler ute nå, men tror han har hele bilen stående fremdeles. 

 Ref hjelperamme altså


Takk for tips. 
Har sendt en melding nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Når det bare er 30 pund i frakt samme hvor mye man bestiller, er det nesten ekstra gøy å bestille så mye deler som mulig. :lol:

 

Jeg lurer på hva dette veier? 70-80-100 kg? :o:o

Screenshot_20220214-161026.jpg

Screenshot_20220214-161044.jpg

Jeg har og rengjort bilen litt på innsiden og tørket ut av den med en luftavfukter.

IMG_20220205_195719.jpg

IMG_20220130_123140.jpg

IMG_20220130_123151.jpg

IMG_20220130_121736.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handlet hjulbuer hos veng selv , men måtte lage kanaldeler selv  der i overgangen! . Måtte skifte hjelperamme på min  etter EU kontroll  i tilegg ,den var pillrotten....(kjøpte på ebay , fra usa som ny og ca 1 uke frakt)

Kult at noen gidder , er fantastiske biler å kjøre  !

Har hatt samme fuktighet inni bilen jeg også når den sto stille 1 mnd , fant aldri noe lekkasje  og har ikke vært noe problemer i etterkant når bilen er blitt brukt!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...