Gå til innhold

Min D3


Jan R.

Anbefalte innlegg

Fikk til slutt teken på å fjerne varmetråder fra rattet. Med 280 grader med varmluft så smeltet de sy trådene som festet varmetråden til rattet. Da fikk jeg det rett av uten skum og gikk fort unna. 

Selv om det kanskje ikke helt ser ut som det, så er det faktisk system på varmetråden rundt pennene :) fordelen nå er at jeg kan bruke gamle rattet som mal på hvor de forskjellige punktene gikk. Noe som så ganske umulig ut i starten.

 

IMG_20230819_021432.jpg

 

IMG_20230819_021529.jpg

 

IMG_20230819_021924.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 139
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Trodde jeg tidligere hadde installert "D4 clockspring"'en, men det hadde jeg tydeligvis ikke gjort. Den lå fortsatt i delehaugen. Uansett fått fjernet D4 rattet, og montert det gamle så lenge. 

Tenkte å komme i gang med få full oversikt over hvordan jeg skal få fikset dette, både når det kommer til løsningen for paddleshift og varme i rattet. Har litt av en jobb foran meg ser det ut som. Heldigvis så burde jeg ha det jeg trenger av deler. Heated steering wheel ECU er fra en MY2014, men ser ikke for meg at det skal bli noe stort problem. Skulle forresten likt å ha "MY2014" wiring diagram hvis noen har det. 

 

Bilde 1:

D4 ratt med paddleshift wiring, og knapp for varme i ratt, Bakdeksel til MY2014 med wiring loom for varme i ratt+varme ECU og ingen paddleshift wiring.

 

IMG_20230819_171512.jpg

 

 

Bilde 2: 

Paddleshift connector til både selve bryteren, og til kretskort venstre side.

 

IMG_20230819_171522.jpg

 

 

Bilde 3: 

Paddleshift kontakt høyre side

 

IMG_20230819_171527.jpg

 

 

Bilde 4:
Varme ECU

 

IMG_20230819_171542.jpg

 

 

Bilde 5:

Clock spring fra nyere D4 med ekstra kontakt for strøm til varme. Den 2 pin kontakten helt til høyre kommer ut inni rattet.

 

IMG_20230819_171604.jpg

 

 

Bilde 6: 

2 pin kontakt med strøm inn på bil siden av "clock springen"

 

IMG_20230819_171656.jpg

 

 

Bilde 7: 

4pin er fra SRS airbag modul, 2 pin er strøm inn til varme i ratt, og 8 pin er til diverse knapper osv. 

 

IMG_20230819_171708.jpg

 

 

Bilde 8:

Backcover fra et D4 ratt med kun varme og standard av knapper osv.

 

IMG_20230819_171726.jpg

 

 

IMG_20230819_171539.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange timer senere så har jeg en løsning på både paddleshift og varme i ratt. I om at det går en GND og 12V i gjennom clockspringen kun for å lyse opp noen leds, så velger jeg å ta dette fra pluggen til "varme i ratt" som skal til varme ecu. Det frigjør 2 pinner på clockspringen, som igjen gjør at jeg kan koble om "paddleshifterne" litt, med en ny SMD motstand på 100Ω.

 

Det igjen gjør at jeg slipper å bry meg om å filtrere ut signalene fra motstandsnettet i det hele tatt, og kan koble disse rett til den 4 pins JST kontakten jeg har lagt opp allerede. Så blir mye enklere enn jeg så for meg når det kommer til paddleshift. 

 

Når det kommer til "varme i ratt" så er den ECU'en jeg har et lite mysterium for min del akkurat nå, og tror den skal ha LINbus signal i tillegg, så lurer på om jeg må skaffe en annen ECU for å få liv i varmen. 

 

IMG_20230820_005611.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å nærme seg at jeg burde postet dette på et forum for elektronikk entusiaster som meg selv her nå. Men ble litt nysgjerrig på den ECU kontrolleren, og tok like så godt en nærmere titt på den. Fant ut at den styres av LINbus og derfor jeg ikke fikk noe liv i den. 

Så trenger å lodde av den minste chipen merket med gul og tilføre en pinnen som slår på strømmen til hjernen på andre siden. Er veldig kjent med Microchip sine produkter, så kunne fint ha laget egen kode som styrer hele greia her :)

 

Synderen: 

 

IMG_20230820_115228.jpg

 

Hjernen: 

 

IMG_20230820_113806.jpg

 

IMG_20230820_113443.jpg

 

 

og tilføre en pinnen som slår på strømmen til hjernen på andre siden 1,8-5,5V.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, @le skrev:

Ikke stopp å skrive her, gøy å følge med på! :)


Da fortsetter jeg ned til minste detalj fremover :lol:
 

 

4 minutter siden, motom skrev:

Absolutt interessant selv om det går litt over mitt hode...

Trodde ikke det ville være så enkelt å endre på linbus signalene. Fyi min my2011 har varme i rattet men har vel ikke linbus!?


Viser seg at rattet med varme som jeg har forvekslet for et D4 ratt(det med 6 kant feste, og ikke riller stammer) fra en L359 2014 Freelander 2). Her har de integrert den bussen i varme ECU'en ser det ut som. Rattene her helt like utenom innfestningen og en annen plugg inn i clockspringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg åpnet opp og modifisert paddlekontrolleren, så den kun gir en motstand på 100Ω når den trykkes inn. Før modifisering så var det en motstand på 2,7kΩ i "open circuit", dvs når den ikke var trykket inn, og 560Ω når den ble trykket inn. 

 

Vært ute å testet etter modifisering i bilen nå, og dette fungerer som bare det :)

 

Bilde 1: 

Paddleshiften

 

IMG_20230820_144859.jpg

 

 

Bilde 2:

Ut med pin

 

IMG_20230820_145022.jpg

 

IMG_20230820_145053.jpg

 

 

Bilde 4: 

Her har du de to motstandene som ble fjernet, 2200Ω(222) og 560Ω(561) som ga ca. 2.7kΩ ved "open circuit", og 560Ω ved trykk.

 

IMG_20230820_145322.jpg

 

 

Bilde 5: 

Størrelse på ting

 

IMG_20230820_145821.jpg

 

 

Bilde 6: 

Ny 100Ω motstand kun ved trykk, og 0Ω "open circuit".

 

IMG_20230820_151835.jpg

* Ikke 0Ω ved "open circuit", men helt "open circuit". På tide å få fikset så man får redigert innlegg her igjen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er endelig ratt med ny wiring for paddleshift montert. Etter å ha kjørt rundt med paddleshifterne som "pynt" siste 1,5år, så var det veldig deilig å endelig kunne bruke dem. Alt fungerer som tiltenkt, og må si det er en ny følelse å kunne kjøre på girene med Discovery'en. Kunne jo selvfølgelig det før i sport/manual, men ble aldri brukt for min del. Ser for meg at det blir mer kjørt på girene fremover nå. Håper bare ikke det sliter for mye på girkassa :)

 

Droppet varme i ratt prosjektet for nå, da jeg var så ivrig på å teste paddleshiften, og har litt andre ting som bli gjort her også. Utrolig hvor mye man får gjort når man har barnefri :lol:

 

Bilde 1:

Ny clockspring for D4 montert.

 

IMG_20230820_171733.jpg

 

Bilde 2: 

De to pinnene til venstre på den hvite 8pin kontakten er nå gir up/down. Pin 8 som er gul er gir opp, og pin 7 som er brun er gir ned. Har fulgt fargekodene på ledninger hele veien fra TCM til ratt. 

 

Tidligere så var pin 3(som nå er borte var GND) og pin 7 som er fjernet 12V. Dette er nå koblet via den røde kontakten til høyre på bildet som forer strøm til "varme i ratt". På en D4 ratt i en D3 ombygging, så er det kun strøm til LED i de forskjellige bryterne. Cruise ECU og multimedia kontaktene har egen REF strøm i gjennom kontakten. 

 

IMG_20230820_194107.jpg

 

 

Bilde 3:

På 8pin kontakten på "bil siden" av clockspring'en, så er pin 7 fjernet, og ledninger til gear selector er matet inn. 

 

IMG_20230820_201639.jpg

 

 

Bilde 4:

Den 4 pin kontakten på kretskortet som er produsert av Fritjof Dittner, har ingen annen funksjon enn at den gir strøm til LED på paddleshifterne, så de-pin av signalkabler(pin 2 og 3) til egne kontakter som går rett til clockspring.

 

IMG_20230820_191329.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobbet. 

 

Har du forsket på most bus og hvordan loope seg inn med en "black box" for tilkobling av xtern lyd kilde. Hadde vært greit å styrt mp3avspilling m knapper på ratt.. 

 

Amp u setet har optisk inn, men den aktiveres ikke automatisk med signal... Vet du noe om det? Lite på Google 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, oggioffshore skrev:

Har du forsket på most bus og hvordan loope seg inn med en "black box" for tilkobling av xtern lyd kilde. Hadde vært greit å styrt mp3avspilling m knapper på ratt.. 

 

Ikke forsket så mye på MOST, utenom oppsettet på frames, og hvordan det fungerer i praksis. Er en tranceiver i D3 touchscreen'en som jeg har litt planer for kanskje, men er ikke helt der enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Neste på gang nå, er D4 lykter og grill. Har egentlig vært på utkikk etter D4.5/MY2014 LED lyktene, men har ikke kommet over dem til en overkommelig pris helt enda. Fikk tak i disse til en veldig god pris, så får jeg i alle fall på D4 fronten. Inntil videre så, blir det kutting av D3 skjermene med mal, da D4 lyktene går ca. 1 cm lengre bak enn D3 lyktene. 

Venter fortsatt på litt deler til "D4 front conversion", og eksos ventil til kompressoren før ny EU kontroll. 

 

IMG_20230903_040416.jpg

 

 

 

IMG_20230903_040400.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver å forbereder meg litt i forhold til wiring av nye lykter. Ser ut som D3 og D4 er ca. like, men greit å ha fargekoder osv. Har kjøpt nye plugger, da jeg har har litt planer for lyktene på sikt, trenger noen ekstra pins både i lykt og kontakt.

 

Kontakt og plugg.png

 

Discovery 3 - Venstre headlight.png

 

Discovery 3 - Høyre headlight.png

 

Discovery 4 - Venstre og høyre.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...