Gå til innhold

Min D3


Jan R.

Anbefalte innlegg

Tenkte å lage en prosjektråd på bilen min. Har hatt min D3 i 4-5år nå, og pga. utgifter til rep/eu/motorhavari så er jeg i teorien stuck med denne nå. Hadde egentlig planer om å oppgradere til en D4, men nå har jeg kastet så mye penger inn i den bilen her at jeg stoler på den, og orker ikke en runde til med Disco utfordringer/utgifter :D 

 

Utenom slitedeler/diverse reparasjoner så er det ikke gjort så mye med denne utenom D4 lookalike grill og detango av lyktene.

 

1. Første del av planen er nå å få byttet motor. Har fått kjøpt en bruktmotor av Lafterolf, og denne skal inn i løpet av et par ukers tid.

2. Har bestilt en 2010 D4 satnav/ryggekamera/diverse for å få installert denne.

3. Har bestilt D4 ratt med girskifte på ratt og nye kretskort for å få rattet til samarbeide med D3. Her blir det et lite sideprosjekt for å få tiptronic til å fungere. 

4. D4 front med 2014+ lykter

5. D4 2016 baklykter

6. Bygge takstativ/reservehjulsholder/stige bak

 

Dette er planen for bilen fremover. 

20201029_140936.jpg

20201029_102729.jpg

Endret av Jan R.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 139
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Da begynner deler å ankomme sånn sakte men sikkert. Fått montert nye kretskort for konvertering av D4 ratt til D3 i dag. Disse passet som de skulle, og ingen overraskelser ved montering. Venter på ratt nummer 2 som har varme knapp/kabling/ecu/varme elementer og ny "clock spring/slepering" for videre montering. Har også funnet ut hvordan jeg skal få girskifte til å fungere i sport-mode. 

 

"Ny" motor har blitt levert på verksted i dag, og bilen blir hentet i morgen. Forhåpentligvis kjørbar igjen snart nå.

 

20220201_103436.jpg

 

20220201_154808.jpg20220201_153130.jpg

20220201_153604.jpg20220201_105320.jpg

20220201_153646.jpg

Endret av Jan R.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hva er poenget med å montere dette rattet? Jeg spør fordi min D3 (2009 HSE) har akkurat de samme funksjonene på rattet, og selve rattet har samme skinntrekk etc. Har din D3 et enklere ratt, eller er det for å få girskift på rattet?

 

Jeg er forøvrig uenig i ditt valg om å bygge om til D4 front, jeg synes D3 er mye tøffere + at det er originalt. Men det er min smak, ikke ment som noe negativt om din smak. På disco3.co.uk forumet snakker de om at D3 lyktene lyser bedre enn D4 lyktene, vet du om det stemmer? Det finnes sikkert ulike D4 lykter også..

 

Motorskiftet ditt er jeg veldig spent på, skal du byte selv? Med eller uten å ta av karosseri?

 

Mvh

Tron

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tron,
det er en blanding av alt mulig egentlig. Jeg er nok ikke som bileiere flest, og jeg synes rett og slett at det er gøy å oppgradere bilen min litt, og med rattet så er det jo spesifikt varme og girskifte som er målet. Kunne f.eks betalt nesten like mye for et D3 att med varme. Er mye annet rart fra D4 jeg gjerne skulle hatt i min D3 også :D Jeg personlig synes D4 ser bedre ut, og det er grunn nok for min del. 

Har ikke peiling på om lyktene lyser dårligere, men det høres litt merkelig ut. Er jo flere forskjellige type lykter på D4 også. Både adaptive, xenon, halogen, led osv. Så jeg ser for meg at D3 xenon kanskje er bedre enn D4 halogen? 

 

Er et verksted i Oslo som bytter for meg. Ikke sikker på hvordan dem løser det. 

Endret av Jan R.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har bilen akkurat blitt hentet opp, og kom samtidig en stor sending fra Island 4x4 :)

Utenom kjedelige slite/motor-deler, så kom også disse. Bestilte samtidig noen deler inkl. motstander for disse fra en norsk "forhandler" av LR deler. Ikke veldig imponert over han/dem. I tillegg til å være overpriset, så klarer dem ikke å levere før en forhandler i England. Greit å vite i fremtiden...

20220202_130643.jpg

Endret av Jan R.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Elchund skrev:

På disco3.co.uk forumet snakker de om at D3 lyktene lyser bedre enn D4 lyktene, vet du om det stemmer? Det finnes sikkert ulike D4 lykter også..

Mvh

Tron

 

Har en D4 2016.  Opplevde lysene på denne som en nedtur ift min tidligere D3.  Løst med et par supre Lazer ledlys integrert i grillen...  B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier du med lakkerte hjulbuer og frontfanger :D Er det standard fra fabrikk? Hvem årsmodell har du? Ser ikke så gal ut D3 heller egentlig. Man legger mer merke til det jo lengre man har vært uten...

Denne ønsker jeg meg. Fra en 2010-2012 L322. Kan monteres rett inn i en D4, eller med en CAN bus konverter i en D3 + litt programmering med IIDTool.

 

 

Endret av Jan R.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster hva du må gi for rattet, og 100 euro for kretskortene. Er en kar fra Tyskland som heter Fritjof Dittner som selger disse. Jeg kontaktet han via facebook. Kan godt kjøpe mine etter hvert pga. jeg skal lage min egen versjon av disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.2.2022 den 18.28, Jan R. skrev:

Sier du med lakkerte hjulbuer og frontfanger :D Er det standard fra fabrikk? Hvem årsmodell har du? Ser ikke så gal ut D3 heller egentlig. Man legger mer merke til det jo lengre man har vært uten...

Denne ønsker jeg meg. Fra en 2010-2012 L322. Kan monteres rett inn i en D4, eller med en CAN bus konverter i en D3 + litt programmering med IIDTool.

 

 

OH 

Kan man få slik i D3'n? 

Er eg sugen. 

 

Vet man om det er mye jobb? 

 

Finnes det D3 ratt m varme. Har eg ikke fått m meg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker veldig hvor OEM det ser ut med de Lazer lyktene. 

Ja, er en russer som har utviklet et kretskort som gjør at man kan få det installert i D3 også. Er relativt komplisert å få det installert. Man må programmere en chip i L322 clusteret, endre en del parametere med IIDTool og sist men ikke minst fjerne en del plastikk bak gamle clusteret for få det nye til å passe.

Har sett D3 ratt med samme varme knapp som i D4, men om det er OEM er jeg usikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, oggioffshore skrev:

Finnes det D3 ratt m varme. Har eg ikke fått m meg. 

 

Jeg har original varme på min 2009 D3, bryteren sitter i par med bryteren for talekommando på venstre side av rattsenteret. Jeg tror det bare er 2009 modellene som hadde varme i rattet som opsjon, det er ikke nevnt i brukermanual før høst 2008 så langt jeg har funnet ut. Min har også elektrisk justering av rattet, som jeg nesten ikke har sett på andre D3.

 

Jeg lurer på om det Lazer settet går like greit inn i "D4 look" griller til D3?

 

Mvh

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Elchund skrev:

Jeg lurer på om det Lazer settet går like greit inn i "D4 look" griller til D3?


Vil tro de passer. Mener å huske at det var ganske god plass mellom grillen og radiatoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da begynner det å nærme seg noe med med motorbytte, turbo til overhaling, nytt reimsett osv. Som vanlig som skal dem ha litt ekstra for jobben hver gang jeg prater med dem. Fra anbudet de godtok og til nå, så har prisen steget fra 15000 til 34000. Så blir en del dyrere enn forventet det her. Heldigvis har jeg en utrolig snill far som har bestemt seg for å betale for hele operasjonen.

 Fikk noen bilder av verkstedet i dag, så da får vi litt før og etter bilder også. Ser dem droppet førstevalget sitt med å ikke løfte chassis av ramma :D

IMG_20511.jpg

IMG_20471.jpg

IMG_20481.jpg

IMG_20491.jpg

IMG_20501.jpg

IMG_20521.jpg

 

 

Fått litt deler i dag også. Da har Discovery 4(RRS) navigasjon dukket opp. FIkk også noen motstander til baklykter og diverse småtterier fra Lrbutikken i dag også.20220207_122623.jpg

 

20220207_122644.jpg

Endret av Jan R.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, har den motoren stått i en båt eller? Pokker så rustet det var.
Lokalt verksted som tar jobben?

Jeg er ihvertfall ikke i tvil om at jeg ville tatt av karosseriet dersom jeg skulle gjort tilsvarende jobb. :)
Samt byttet crossover-pipe, torque-converter, overhalt eller byttet turbo, drivrem til pumpa, glødeplugger og alt annet som er "snertent" å bytte når motoren først er ute.
Sparer sykt mye jobb i forhold til å ta det om 30000km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den burde nok ha blitt oppbevart litt bedre enn den har blitt, men i følge han som skrur på bilen så er den i allright stand utenom all rust. Se f.eks hvordan injectorene ser ut :D Er et helt tilfeldig verksted i Oslo tar jobben. La ut anbud på jobben, og disse kom med billigste anbudet. Uansett veldig fornøyd med dem så langt, og han som skrur på bilen tar ingen snarveier ser det ut som. 

Mesteparten blir byttet ut når motoren først er ute. Er litt der at vi tenker at vi burde ha gått for en ferdig overhalt blokk + bytte av motor, men er rett og slett for sent pga. pengene som allerede er brukt på å flytte bil/motor/frakt av motor osv.

 

 

IMG_20531.jpg

Endret av Jan R.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...