Gå til innhold

Vindusvisker treg interval virker ikke


Ivers

Anbefalte innlegg

Hadde problem med at viskerne aldri parkerte når jeg skrudde de av etter bruk, kun rask hastighet virket, uansett hvilken hastighet jeg valgte. Jeg leste gjennom tråder her, og etter tips byttet jeg parkeringsbryteren på viskermotor. Men fortsatt samme problem. Byttet så hendel. Samme problem. Fant nå ut at bryteren ikke stod ordentlig i sporet i motoren. Satte den på plass, og nå er parkeringsproblemet løst.

 

MEN,  intervall funksjonen virker ikke i det hele tatt. (hendel helt ned) Har prøvd med ny og gammel hendel. Kun rask og raskeste interval virker. Hvor kan feilen være? 

Endret av Ivers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Det er På vei i posten allerede. Bestilte et sånt rele fra VW på ebay med variabel forsinkelse i går, etter å ha kommet over det i et annet forum. Fint triks det å kunne velge intervaller selv. Satser på at det da er det releet som er problemet, siden det ikke skjer noe når jeg velger nederste posisjon på hendel. 

Screenshot_20220122-112150.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
2 timer siden, Skjegget skrev:

Hvordan skal du justere intervallet i praksis da? Må du inn med en annen bryter ett sted?

Se bildet jeg har lagt ved. 

 

Jeg har dessverre samme problemet enda. Viskerne stopper ikke, selv etter bytte av rele. Har nå byttet både rele og stopp bryter. Noen andre tips? 

Screenshot_20220204-121129.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.2.2022 den 16.22, lafterolf skrev:

Da spørs det om du må inn i girhuset på motoren. 

 

 

Hendel, parkbryter, og rele er forsøkt byttet. Har plukket av parkeringsbryteren på viskermotor og forsøkt å trykke på tappen med fingeren, og da stopper viskerne. Virker som det er noe inni der som ikke trykker på bryteren lenger? Ser det er et slags hjul som snurrer rundt inni der når viskerne går. Det er vel utformet slik at bryteren blir trykket inn for hver runde og stopper? 

 

Hva må jeg evt gjøre i girhuset? Mye jobb å få ut motoren? 

 

15 timer siden, Skjegget skrev:

Takk for info om releet, må bestille meg ett sånt :) Har du målt bryter på motoren?

Ikke målt bryteren. Dårlig på det elektriske. blushMen har et måleapparat liggende. Hva/hvor skal jeg måle? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter endel pusserfeil på kundebiler og fix synes jeg det er like greit å bytte motor ved problemer og sjekke at resten er ok og smøre godt opp.

Ofte er motorene hel eller halvsvidde pga overbelastning forårsaket av trege eller slarkete gjennomføringer,rust i rør/wire,løse rør hvor wire klyper,

fastfrosne pussere eller mye snø på ruta,osv.

Gjør man en god jobb da er det mange år til neste gang man trenger å tenke på dette. Men ikke glem snøen og isen .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, lafterolf skrev:

Det er grei jobb. Litt skruing, men ingen storjobb. Du får kjøpt gir/tannhjul til motoren også. 

Ser man kan velge mellom 140 grader og 115 på Island 4x4. Hva er standard på 2000 modell? 

 

1 time siden, gautes skrev:

Etter endel pusserfeil på kundebiler og fix synes jeg det er like greit å bytte motor ved problemer og sjekke at resten er ok og smøre godt opp.

Ofte er motorene hel eller halvsvidde pga overbelastning forårsaket av trege eller slarkete gjennomføringer,rust i rør/wire,løse rør hvor wire klyper,

fastfrosne pussere eller mye snø på ruta,osv.

Gjør man en god jobb da er det mange år til neste gang man trenger å tenke på dette. Men ikke glem snøen og isen .

 

 

 

Trenger jeg noe mer enn motoren (RTC 3867) og gjennomføring (CRANK & LINK-W/WIPER DLW000020) for å kurere problemet, samt slark? Viskerne mine dasker litt utenfor vinduet innimellom. 

 

Evt om jeg trenger noe mer, kanskje dere ser det på diagrammet her fra lr workshop. 

 

 

386_windscreen_wipers.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt samme problem før på Minien min, utifra bilder ser motorene ganske like ut..er vel engelsk kvalitet begge deler.. Problemet på Minien var at bryteren var litt for løs i festet..så tappen/bryter ikke kom langt nok inn. Ble en kjapp fiks med strips rundt for å klemme bryter skikkelig inntil. Fungerer fortsatt.. ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Gaute. Ja har søkt rundt her og dermed byttet både bryter, rele og arm på grunnlag av det ^_^ 

 

Har tatt av og satt på bryteren mange ganger nå. Den virker ikke løs slik du beskriver. Har også sprayet og renset kontakter med kontaktrens, samt smørt opp. Så det burde da være nok. 

 

Jeg ser det er en jordingskabel på diagram tegningen. Ser den ikke da den er på baksiden. Skal sjekke om det kan være noe tull der. 

 

Så ja, da blir det vel et bytte av motor, evt skru opp den gamle og inspisere. . Sikkert noen YouTube klipp på hva som må til for å få ut alt sammen. 

 

Om noen har slik motor så gi gjerne lyd^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttede motor for en del år siden når viskere var blevet for trege. Den motor holdt meget kort, sikker fordi der var for stor friksjon i visker systemet og motor var av dårligere kvalitet. Byttede så hele arrangementet og satte original motor til ny gir og bryter. Original motor går fint ennå (fra 2006) men nu må jeg bytte bryter eller gir igjen.

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...