Gå til innhold

Død td5 D2


BBernt

Anbefalte innlegg

Flotte tilbakemeldinger, det liker vi! Prøver å liste opp de tiltakene som er gjort og ennå ikke utført av de siste tipsene:

 

Prøvd å starte i P og N, verdt å sjekke videre signaler mellom motor og kasse

Oppladet batteri 

Fuel cut sjekket

ECU åpnet, ser grei ut

 

Ikke utført ennå:

Startspray (silikonspray)

Ikke prøvd Nanocom (startsperre)

Ikke prøvd annen ECU

Sikringsholder (jording)

Testet releer

 

Vi holder trykket oppe og sjekker videre over helga. YMK, har du mulighet til å bistå med Nanocom hvis den passer D2?

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

3 timer siden, YMK skrev:

Har NanoCom og har kjøpt inn ekstra ledningsnett og ECU. 

YMK to the rescue! Er vel den beste kompetansen i landsdelen, kanskje? 

Filterhus og ny enveisventil ok, viser 4 bar trykk i Diesel trykk regulatoren. 

Glad jeg er med på td5 reisen mot nye kilometer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt samme problem med min D2 2ganger.Par år siden skiftet jeg dysetetninger,fikk ikke start på den etterpå.Sjekket over alt.Det endte med å bruke startgass,og den startet etterhvert.

Kom frem til at kanskje jeg da ikke hadde gjort jobben skikkelig med dysetetningene,da jeg ikke kunne skjønne en annen årsak.

Skiftet igjen,uten noe bedring.Fikk den igang igjen med startgass.

Startet helt fint deretter.

Skiftet dieselfilter etterhvert,og da var det påan igjen.

Tom for diesel en gang etter det,akkurat det samme.

Har ikke funnet ut hva det kan være,men tanker om feil på 1 dyse har slått meg.Motoren går greit ,men lukter sur diesel i eksos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det luft i dieselen vil ikke dyselufting lufte bort mer luft enn hva som står i dysa.

Tipoed løsnet returrøret inn på filteret og kjørte dieselen rett i bøtte til det kom ren diesel. Det er nok rette måten tror jeg, og deretter lufte på dysene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
2 timer siden, hahaug skrev:

Har du funnet ut noe mer?

 

Konstatering av dårlig batteri og tilhørende lader er utført. 

Starter er vel kanskje noe slapp, men manglende energitilførsel må fikses først.

NanoCom finner ingen feil, og alle verdier ser fornuftig ut. 

Endret av YMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Jasswass skrev:

Om dere bare har prøvd å toppe et gammelt og dårlig batteri, så er det nok på tide å sette på et godt og friskt batteri...

Tror ikke den laderen topper batteriet engang. 12.4v rekker ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen står kanskje med nesen innerst i garasjen så en ikke kommer til med annen bil?

Jeg har et D3 batteri å låne ut om dere trenger. Det er fysisk for stort for motorrommet tror jeg, men med solide startkabler burde det funke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lauritz har montert nytt batteri som snurrer motoren som den skal, men fortsatt død td5. Vi kikker oss nå tilbake og fokuserer på Crank Shaft Sensor. Både ny og gammel er målt til 1,2 ohm frem til ECU. Turtelleren står fortsatt i hvileposisjon, derfor gjør Lauritz et nytt forsøk på bytte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig lufting etter din fremgangsmåte blir neste oppgave. Tanken er full av førkrigs Diesel som sikkert kan fylles tilbake hvis den ikke er musserende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nevne et problem vi har hatt på Lapland Trophy to ganger etter at TD5 Defender ble vasket; dvs spylt. Vann/fukt i innsuget = død motor.

Sjekk filterboks og koble fra eventuell snorkel.

Endret av Ranger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fått en oppdatering av Lauritz: td5 våknet etter finjustering av dysene og kjinning, men stoppet senere etter prøvekjøring. Fokus rettes nå mot ny Dieselpumpe og avlufting v/ tapping ved filterhuset.

Snart er bilen på veien, Lauritz!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Td5 våknet til fullt liv igjen! Lauritz har tålmodig gjort det som kunne gjøres, synderene for falskluft var gammel og ødelagt O-ring til filteret på Dieseltrykkregulatoren og skeivhet på selve regulatoren! Etter tips fra YMK ble anleggsflata målt og deretter planslipt. Hvilken av disse feilene som var hovedårsak vites ikke, men hvem skulle tro at regulatoren ikke var plan?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...