BBernt Skrevet 21. januar 2022 Del Skrevet 21. januar 2022 99 modell D2 med 300k+ Lauritz sin motor ville ikke mere enn 10 minutt etter skifte av dysetettinger. Han har prøvd flere tiltak som: ny cank shaft sensor nye ventiler i Dieselfilter ny fuel pressure regulator ny wiring harnes, ingen olje i ECU skjekket motorrele sjekket kabel fra crank shaft sensor i rød kontakt Flere Diesel luftesykluser Turteller beveger seg ikke, men live data viser ca 160 RPM (HawkEye) Ellers viser live data 0 Volt på MAF sensor og -1000 RPM på idle speed sensor. Til uka sjekker vi trykket på Dieselpumpa, men det virker som pumpa på høytrykksiden fungerer. Noen forslag? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 21. januar 2022 Del Skrevet 21. januar 2022 Sjekk ledningene til svinghjulsensor. For lavt turtall tyder på den. Tenner den en gang såvidt hver gang dere prøver å starte? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BBernt Skrevet 21. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2022 Ingen tegn til tenning. HawkEye måler kanskje RPM på annen plass enn crank shaft sensor siden turtellerviseren står i 0? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 21. januar 2022 Del Skrevet 21. januar 2022 Det er bare svinghjulsensor som gir turtall. Td5 har ikke kamakselsensor. Derfor virker det ikke som den har signal fra sensoren. Har dere prøvd å sette tilbake den gamle, ev Ohme ledningene? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BBernt Skrevet 21. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2022 Vi har prøvd min gamle som virket + den nye som Lauritz har kjøpt. Ikke prøvd å ohme den, det går vel ikke med vanlig multimeter? Er det med oziloskopskjerm, det heter? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 21. januar 2022 Del Skrevet 21. januar 2022 De fleste multimeter har ohm-muligheter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BBernt Skrevet 21. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2022 Ok. Prøver oss over helga. Takk sålangt, fasit kommer etterhvert. Forresten, ohm, er ikke det motstand? Hva skal verdien være? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiopet Skrevet 21. januar 2022 Del Skrevet 21. januar 2022 Uansett så skal turtallet være høyere enn det dere får med hawkeye til 160 rpm. Ecu vil ikke la motor starte før rpm er en god del høyere (husker ikke i farta hvor høyt). Er batteriet helt i orden, prøvd med tykke startkabler til en annen kraftig dieselbil? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BBernt Skrevet 21. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2022 Lauritz har hatt batteriet på lading flere ganger, men lå under 12V på live data nå siste gangen. Vi får se hvor fullt vi får ladet det opp over helga. Men td5 er jo svært lettstartet, så dårlig batteri har ikke vært øverst på lista. Tar med oss tipset og prøver ved neste runde. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiopet Skrevet 22. januar 2022 Del Skrevet 22. januar 2022 Minimum 300 rpm må du ha før ecu trigger injectorene og slipper inn diesel. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BBernt Skrevet 22. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2022 Ok, da er vi halveis på det sjekkpunktet. Videresender til Lauritz. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BBernt Skrevet 27. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2022 På 21.1.2022 den 17.49, lafterolf skrev: Det er bare svinghjulsensor som gir turtall. Td5 har ikke kamakselsensor. Derfor virker det ikke som den har signal fra sensoren. Har dere prøvd å sette tilbake den gamle, ev Ohme ledningene? Multikunstner Kenneth har målt motstand både på sensor og i rød kontakt til ca 1,2 Ohm. Drivstoffspumpe er målt til ca. 9,5 Amp på pumpa, men trykket har vi ennå ikke målt. Siden bilen ennå ikke har startet, kan noen av de målte verdiene være feil? Batteriet var nå toppet, men turtallsnåla viste fortsatt 0 og live data 160 RPM ved forsøk på start. Startmotor virker spenstig og snurrer motoren fint og sammenlignbar med motorer som starter. Det lukter ikke Diesel i eksosrøret. Hvordan skal vi få gjennopplivet denne motoren? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiopet Skrevet 27. januar 2022 Del Skrevet 27. januar 2022 Sjekk om turbo går rundt? Går ikke den rundt, så får den ikke luft. Slet i flere dager, før jeg tilfeldigvis hadde fingeren bortpå skovlene og den satt dønn fast, lirket på den og ga den trykkluft. Da starta motor tvert. Før det slet jeg med at 2 dyser ikke virket også, da tidligere eier hadde fylt vann på tanken. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jermundpr Skrevet 27. januar 2022 Del Skrevet 27. januar 2022 Min TD5 startet og kjørte da turboen låste seg på veien. Den gikk dass men ikke noe problem for motoren å suge luft igjen turbo om den står Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BBernt Skrevet 3. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2022 Dieseltrykket ble i dag målt til 4 bar som er foreskrevet trykk. Drivstoffet kommer dermed ihvertfall frem til Dieseltrykk regulatoren, men hvor langt videre? Livedata viser 160 rpm, altså under 300 rpm som motoren krever. Drivstoffet stopper derfor før dysene? Diesel kommer ihvertfall ikke ut eksosrøret. Crank shaft sensor er friskmeldt siden den er målt til 1,2 Ohm? Men turtelleren i dashbordet står i ro. Hvordan skal dette løses? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 4. februar 2022 Del Skrevet 4. februar 2022 Jeg vil anta at dysene ikke åpner, dvs hjernen gir ikke signal, før turtallet når et bestemt turtall. Sånn må det nesten være. Er det automatboks slik at rullstart er umulig? Startgass? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BBernt Skrevet 4. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2022 God oppsummering, lafterolf. Vi skal konsentrere oss rundt dette. Bilen har automatgir så vi slipper den løsningen i uværet. Da er det mere behagelig å prøve startgass i en lun garasje med noe godt i termosen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiopet Skrevet 4. februar 2022 Del Skrevet 4. februar 2022 Kom på en ting jeg leste på Engelske forum en gang. Skru ut sikringsboksen i motorrommet og sjekk kontaktene under der og jordingsledningen som sitter under der. Det kan jo være flere jord punkter i motorrom som burde sjekkes også. Jeg har pent brukt komplett sikringsboks som virker på til salgs siden, hvis det viser seg at din er i dårlig forfatning. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BBernt Skrevet 4. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2022 Vi tar imot alle forslag og bygger kompetanse fortløpende. Forumet er en god veileder til dette, tråden oppdateres etter neste forsøk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 4. februar 2022 Del Skrevet 4. februar 2022 Regner med at dere har kjørt luftesyklus? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BBernt Skrevet 4. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2022 Ja, vi har kjørt luftesykluser der Discoen gjør dette selv og Defendersyklus der 30/15 selunders syklus gjøres manuelt. Som følger av denne tråden skjønner, så er det prøvd flere tiltak etter tips og noe egeninnsats. Nå er det snart slutt på egen kreaktivitet, så fortsett med tips! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 8. februar 2022 Del Skrevet 8. februar 2022 Ingen ekorn i luftinntaket? Har dere tilgang til alternativt diagnoseverktøy, f.eks. en nanocom ? Kan det være noe med signal automatkassa som hindrer den i å dra igang? Dette opplevde jeg atlage krøll for oppstart på en pajero (men har ikke kjennskap til auto på disco td5). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
haakonbs Skrevet 10. februar 2022 Del Skrevet 10. februar 2022 D2 kan være sær på lavt batteri. Har du tilgang på å prøve en annen ECU? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sondre b Skrevet 10. februar 2022 Del Skrevet 10. februar 2022 (endret) Start sperre og fuel cut off switch i motorrommet, er det sjekket? Fuel cut off switchen sitter jo på torpedoveggen rett i nærheten FPR`n Endret 10. februar 2022 av sondre b Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
corpusviridans Skrevet 10. februar 2022 Del Skrevet 10. februar 2022 Prøvd annen ECU? Alternativt åpnet den du har og sett om den er ok, kan åpnes med en tapetkniv, skrujern og bittelitt gladvold eller ørtæv som laftes ville sagt. Hvorfor jeg spør? Min var brent opp. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.