Gå til innhold

Død td5 D2


BBernt

Anbefalte innlegg

99 modell D2 med 300k+

Lauritz sin motor ville ikke mere enn 10 minutt etter skifte av dysetettinger. Han har prøvd flere tiltak som:

 

ny cank shaft sensor

nye ventiler i Dieselfilter

ny fuel pressure regulator

ny wiring harnes, ingen olje i ECU

skjekket motorrele

sjekket kabel fra crank shaft sensor i rød kontakt

Flere Diesel luftesykluser

 

Turteller beveger seg ikke, men live data viser ca 160 RPM (HawkEye)

 

Ellers viser live data 0 Volt på MAF sensor og -1000 RPM på idle speed sensor.

 

Til uka sjekker vi trykket på Dieselpumpa, men det virker som pumpa på høytrykksiden fungerer.

 

Noen forslag?

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Ingen tegn til tenning. HawkEye måler kanskje RPM på annen plass enn crank shaft sensor siden turtellerviseren står i 0?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har prøvd min gamle som virket + den nye som Lauritz har kjøpt. Ikke prøvd å ohme den, det går vel ikke med vanlig multimeter? Er det med oziloskopskjerm, det heter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Prøver oss over helga. Takk sålangt, fasit kommer etterhvert. 

Forresten, ohm, er ikke det motstand? Hva skal verdien være? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett så skal turtallet være høyere enn det dere får med hawkeye til 160 rpm.

Ecu vil ikke la motor starte før rpm er en god del høyere (husker ikke i farta hvor høyt).

 

Er batteriet helt i orden, prøvd med tykke startkabler til en annen kraftig dieselbil?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lauritz har hatt batteriet på lading flere ganger, men lå under 12V på live data nå siste gangen. Vi får se hvor fullt vi får ladet det opp over helga. 

Men td5 er jo svært lettstartet, så dårlig batteri har ikke vært øverst på lista. Tar med oss tipset og prøver ved neste runde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.1.2022 den 17.49, lafterolf skrev:

Det er bare svinghjulsensor som gir turtall. Td5 har ikke kamakselsensor.

Derfor virker det ikke som den har signal fra sensoren. Har dere prøvd å sette tilbake den gamle, ev Ohme ledningene?

Multikunstner Kenneth har målt motstand både på sensor og i rød kontakt til ca 1,2 Ohm. 
 

Drivstoffspumpe er målt til ca. 9,5 Amp på pumpa, men trykket har vi ennå ikke målt.

 

Siden bilen ennå ikke har startet, kan noen av de målte verdiene være feil?
 

Batteriet var nå toppet, men turtallsnåla viste fortsatt 0 og live data 160 RPM ved forsøk på start. Startmotor virker spenstig og snurrer motoren fint og sammenlignbar med motorer som starter. Det lukter ikke Diesel i eksosrøret.

 

Hvordan skal vi få gjennopplivet denne motoren?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om turbo går rundt?

Går ikke den rundt, så får den ikke luft.

Slet i flere dager, før jeg tilfeldigvis hadde fingeren bortpå skovlene og den satt dønn fast, lirket på den og ga den trykkluft. Da starta motor tvert.

Før det slet jeg med at 2 dyser ikke virket også, da tidligere eier hadde fylt vann på tanken.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dieseltrykket ble i dag målt til 4 bar som er foreskrevet trykk. Drivstoffet kommer dermed ihvertfall frem til Dieseltrykk regulatoren, men hvor langt videre? Livedata viser 160 rpm, altså under 300 rpm som motoren krever. Drivstoffet stopper derfor før dysene? Diesel kommer ihvertfall ikke ut eksosrøret.

Crank shaft sensor er friskmeldt siden den er målt til 1,2 Ohm? Men turtelleren i dashbordet står i ro.

Hvordan skal dette løses?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God oppsummering, lafterolf. Vi skal konsentrere oss rundt dette.
Bilen har automatgir så vi slipper den løsningen i uværet. Da er det mere behagelig å prøve startgass i en lun garasje med noe godt i termosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en ting jeg leste på Engelske forum en gang.

Skru ut sikringsboksen i motorrommet og sjekk kontaktene under der og jordingsledningen som sitter under der.

Det kan jo være flere jord punkter i motorrom som burde sjekkes også.

 

Jeg har pent brukt komplett sikringsboks som virker på til salgs siden, hvis det viser seg at din er i dårlig forfatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar imot alle forslag og bygger kompetanse fortløpende. Forumet er en god veileder til dette, tråden oppdateres etter neste forsøk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi har kjørt luftesykluser der Discoen gjør dette selv og Defendersyklus der 30/15 selunders syklus gjøres manuelt. Som følger av denne tråden skjønner, så er det prøvd flere tiltak etter tips og noe egeninnsats. Nå er det snart slutt på egen kreaktivitet, så fortsett med tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen ekorn i luftinntaket? Har dere tilgang til alternativt diagnoseverktøy, f.eks. en nanocom ? Kan det være noe med signal automatkassa som hindrer den i å dra igang? Dette opplevde jeg atlage krøll for oppstart på en pajero (men har ikke kjennskap til auto på disco td5).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start sperre og fuel  cut off switch i motorrommet, er det sjekket?

Fuel cut off switchen sitter jo på torpedoveggen rett i nærheten FPR`n 

Endret av sondre b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...