Gå til innhold

Sirkulasjonspumpe kjølesystem L322


LarsP38

Anbefalte innlegg

03 L322 4.4 V8 bensin. Skal den elektriske kjølepumpen som er montert ved vannventilen på venstre rammevang, sirkulere kjølevæske med tenning på? Slik som det gjør på BMW sine biler.

starter denne pumpen å hjelper til med sirkulasjonen når motor går på tomgang?

Endret av LarsP38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, LarsP38 skrev:

03 L322 4.4 V8 bensin. Skal den elektriske kjølepumpen som er montert ved vannventilen på venstre rammevang, sirkulere kjølevæske med tenning på? Slik som det gjør på BMW sine biler.

starter denne pumpen å hjelper til med sirkulasjonen når motor går på tomgang?

I teorien ja, men den gjør det ikke på kald motor og du bør ikke åpne for å sjekke på varm motor. 

Hvorfor lurer du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hjelper til når turtallet på motoren er for lavt til å oppnå god sirkulasjon med kun vannpumpe, ja. 

Hadde tull med min for et års tid siden. Mener den også gikk ved kald/halvvarm motor. Den er 12v styrt og ikke PWM, så du kan sette strøm på den for å se om den fungerer eller måle 12v i kontakten. Min var defekt sammen med vannventilene. De er også 12v-styrt. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan like gjerne ventilene og da. Du finner ut om pumpa går bare ved å ta på den. Vibrerer ganske godt ^_^

Mulig du må leke med innstillingen på temperaturen inne i bilen mens du måler. 

Jeg ville åpnet opp ventilene. Som regel lekker det kjølevann inn på spola som gjør at de lever sitt eget liv. Hos meg var spolen gått på den ene og på den andre var o-ringene svellet opp slik at ventilen fortsatt var stengt, selv om magnetventilen åpnet som den skulle. 

 

Om du har webasto så sjekk også den ventilen som går på retursiden av varmeapparatet mot webastoen. Henger den eller er delvis stengt vil du få begrenset gjennomstrømning gjennom varmeregisteret. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips, har allerede sjekket ut noe av dette. Avstengingsventilen på torpedoveggen har jeg overhalt med nye tetninger, de var svellet og ga nesten ingen gjennomstrømming fra motor, fikk kun vann fra webastokretsen.

ventilen på rammevangen reagerer når temp reguleres, men utover det har jeg ikke åpnet og sjekket denne.

Satt 12V rett på sirkulasjonspumpen, den er død, så får skifte den ihvertfall..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...