Gå til innhold

Lader ikke - Defender 110 2001 TD5


tigergutt

Anbefalte innlegg

Hehe

Det er korte gleder livet skjenker:

Fikk ordnet ryggelyset, men da gikk det ikke mer enn en dag før jeg oppdaget at voltmeteret svingte rundt 11 volt ved kjøring på ok turtall.

Satte på fjernlys, vifte etc for å sjekk og da droppet det det til under 10 volt og radioen ville ikke være med å leke mer.

 

Ikke noe ladelampe

 

Det ser heller ikke ut til at en liten vedlikeholdslader klarer å få ut strømmen på batteriet.

Har stått på gjennom natta, men ikke noe bedring.

 

Forslag?

Rele, sikring eller dynamo (eller alt)?

 

"Summen av ting som ikke virker på en engelsk bil vil alltid være konstant"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om spenningen ikke klatrer noe selv med motor i gang og greit turtall, så ville jeg ha myst på dynamoen først - eller tilhørende kabling.

For selv om batteriet var veikt så skulle dynamoen dratt opp spenningen i systemet når motoren gikk.

 

At batteriet ikke tar lading med separat lader betyr sannsynligvis at det er frosset pga lav lading, eller har vært utladet for lavt.

 

Jeg hadde startet først av lat med å sjekke ut kablinga - og at alt er OK, ingen dårlig kontakt, spenningsfall eller lignende (mål gjerne hva som faktisk kommer ut på dynamoen. om denne gir 15V, og du har 10V på batteriet har du dårlig kontakt et sted)

 

Om alt av kabling er i orden hadde jeg nok jort som lafte foreslår - og byttet både batteri og dynamo - om batteriet ikke tar lading er det jo ferdig okke som.

 

-C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteriet tar lading. Bare litt lite futt i vedlikeholdsladeren, men nå er det toppladet.

Dynamo gir 12,5 ved lav tomgang og øker ved pådrag.

Nanocom viser det samme.

 

MEN: Ved oppstart så vil ikke volt gå opp før det klikker i et rele under passasjersetet. Innimellom klikker det ikke og volt ligger rundt 12.

Så klikker det inn igjen og jeg er opp på 14+ ved 2000 rpm... Jeg får det til å slå inn ved å ruse, men så slår det ut igjen på tomgang...

 

Hadde en 5 km kjøretur og alt var ok, men da jeg startet opp igjen og kjørte tilbake: Ikke lading

 

Det virker som om det kommer og går og sa blir jeg kjempeglad...  Alltid lettest å finne periodiske feil ved elanlegg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dynamoen din skal få strøm når tenning slås på for å aktivere lading.

Når du ruser opp motoren på 2000 Rpm begynner lading selv uten dette signalet.

Og da lader den selv på tomgang.Dvs virker som den skal inntil du stopper motoren.

Så er spørsmålet hvor strømsignalet stopper.

Bryter,sikring,kontakter,el.hjerne,kabler eller i dynamoen.

Regner med at reimdriftsiden av dynamoen er i orden.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg kan krysse av på er at reimdrift er ok...

 

Hvilken sikring skal jeg lete etter, tro...


Det releet som slår inn og ut, hva er det da tro? Det som sitter nærmest motor under passasjersetet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det resultatet så har du i det minste bekreftet at både dynamo og batteri teknisk sett funker.

 

Jeg er litt overrasket over at systemet klarer å "skru av" dynamoen slik du beskriver - normalt så fortsetter en dynamo å lade av seg selv når den "er i gang" (feltet er aktivert) - som også kan gjøres ved å nå nok turtall.

Og, basert på koblinskjemaet for TD5 defender før 2002, så er det ikke noe rele på vei til starteren - feltmatingen går bare rett fra sikringen (dog via noen headere).

 

Så for meg høres det mere ut som om du har et rele som først slår inn når dynamoen faktisk lader - og ikke omvendt, at releet får dynamoen til å lade.

 

Jeg hadde sjekka om du har strøm inn på "felt" inngangen til dynamo (C226 1 og 2 - de er i paralell inni dynamoen, om du kommer til da, dette sitter noe klønete til..)

 

Jeg mistenker en utslitt dynamo (sannsynligvis utslitt børstebro) - eller en delvis defekt likeretter, slik at du må opp i turtall før spenningen klarer å klatre.

Samtidig er det verdt å sjekke at sikring 6 og 7 er hele - og at det faktisk kommer spenning ut av tenningslåsen for å mate dette (men da hadde jeg forventet at veldig mye rart i bilen var mørkt, mer enn bare ladinga...

 

Se under for kretsen jeg snakker om, uthevet i gult.

 

Edit: sjekket litt mer, og både ECU, ABS og Vindusviskere etc er matet fra samme utgang på tenningslåsen - så om det var denne som lagde problemer, så hadde du hatt krøll med mye mer enn ladinga. sjekk kretsen fra og med sikringene og ut.

 

image.png

 

 

Endret av Camarogeddon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er dynamoen,?

Min hadde samme symptom, og med ny dynamo ble alt i orden.

Er den gammel så vil du før eller siden bytte uansett, og bedre å bytte hjemme enn på en langtur uten verktøy.

Skulle feilen være noe annet vet du at neste havari ikke er dynamo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min dynamo gjorde akkurat det som du beskriver, dagen etter var det helt slutt på all lading i tillegg til høye ule-lyder under kjøring.

Ny dynamo, problem løst for min del :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Ikke byttet helt ennå...

På tomgang veksler det mellom 9,58 og 12,7 volt på Nanocom.

Ved oppstart i dag smatt den opp på 14,4, men holdt seg ikke der lenge. Vekslet mellom 9,6 og 14,4 volt. Volt på Nanocom går opp og ned som en jojo uavbrutt og det virker som det er uavhengig av turtall... Skjønner ikke noe, jeg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...