Gå til innhold

Har jeg gått på en smell? L322


JEJ

Anbefalte innlegg

Hei! I høst begynte jeg så smått med en liten shine-up av min D2. Etterhvert som man fikk oversikten viste det seg at det var et større lerret å bleke enn først antatt, så prosjektet ble utsatt.

Derimot stod det en litt forlatt og molefunken L322 3.0TD borti kroken som en kamerat hadde mistet litt motivasjon på.

Et mindre lerret å bleke enn D2 tenkte jeg... Og den kan da ikke være sååå ille, man hører jo kun om marerittene, ikke solskinnshistoriene ikke sant? Så over en kaffekopp i hobbyverkstedet byttet den eier. (Og som en annen her nevnte, dette er den første bilanskaffelsen fruen har bifalt med jubel og applaus)

 

Det jeg VET må kjøres:

• Bytte glødeplugger

• Alt nytt av bremser

• Gå over luftfjæringen

• Litt generell TLC innvendig og utvendig

• Og samtidig ta en service med bytte av alle oljer og filtre

 

Det som er gjort:

• Div nye slanger til turbo/intercooler

• Byttet girkasse til en overhalt/forsterket sak

• Den er chippet

 

Har lest igjennom Mr. Mörchs gode råd, men lurer selvfølgelig på noe.

• Har stort sett handlet deler til D2 hos Island4x4, og ser de har mye til L322. Er det andre steder dere kan anbefale?

• Hvilket diagnoseverktøy er å anbefale?

• Hvor finner jeg ut fargenavnet på interiøret? Den er lys beige... (Utvendig Epsom Green mikamettallic så vidt jeg har skjønt)

• Spesielle feller jeg bør se opp for? (Har hørt glødeplugghbytte kan være en utfordring..?)

• Er det noen nyttige oppgraderinger som er lurt å gjøre når man først er i gang?

• Hvordan er L332 å kjøre med AT dekk som sommerdekk? Har et sett med 255/50-19 Good Year Wrangler liggende...

 

Alle tips mottas med største takk!

 

JE

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy! 

Legg ut bilder a! 

Sjekk forøvrig jekkfester bak og skjermene bak + travers bak. Det er i hovedsak her det blir rusttrøbbel. 

Jeg har bestilt en god del fra Skruvat etterhvert. Famousfour og island4x4 har mye av det spesielle, men det generelle som bremser, filtere, olje etc etc kommer via skruvat for min del. Glødeplugger til td6 mener jeg du kan kjøpe samme som til x5 etc eventuelt, så tipper eurodel eller skruvat har dem lett tilgjengelig. Jeg har funnet at icarsoft funker til de mer generelle tingene for diagnose. Så finnes det bedre ting derfra og utover selvsagt

Bare å spørre om det er noe annet. Unntatt AT. Der har jeg ikke peiling. 

Marius

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifte av glødeplugger på 3.0 M57 er ikke noe problem. Ryktet har nok kommet fra den berømte lion-motoren i Discovery, (2.7literen) som er en helt annen historie..

 

Jeg kjørte med MT dekk som sommerdekk på min. Absolutt null vibrasjoner eller dårlig kjøreopplevelse, men forbruket gikk merkbart opp sammen med støyen. Gode AT-dekk burde kle bilen godt, uten særlig mange negative bidrag :)

 

Fargen på interiøret står i utstyrsutstyrslista pr chassisnummer. 

Handler du hos FamousFour vil de sjekke chassisnummer opp mot bestillingen din om du påpeker det i kommentarfeltet. Da er du sikker på å få riktige deler! :)

Du kan også ringe en norsk forhandler og gi dem chassisnummeret ditt, så mailer de deg lista tilbake. Litt moro å ha den synes nå jeg. :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for gode tips! Alltid litt spennende med en ny bilmodell å sette seg inn i :-)

Har brukt noen timer på å vaske, støvsuge og litt polering slik at jeg får dannet meg en liten status.

Den ligger på buken nå etter å ha stått et par år borti kroken, men den vil ikke opp igjen mest sannsynlig pga en sensor som ikke er helt med.

Må koble til diagnose og få kjørt den opp igjen.

 

Bråknipset noen bilder, og L322 er jo en vakker bil!

IMG_2988.jpg

IMG_2989.jpg

IMG_2990.jpg

IMG_2991.jpg

IMG_2992.jpg

IMG_2993.jpg

IMG_2994.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, JEJ skrev:

Hei og takk for gode tips! Alltid litt spennende med en ny bilmodell å sette seg inn i :-)

Har brukt noen timer på å vaske, støvsuge og litt polering slik at jeg får dannet meg en liten status.

Den ligger på buken nå etter å ha stått et par år borti kroken, men den vil ikke opp igjen mest sannsynlig pga en sensor som ikke er helt med.

Må koble til diagnose og få kjørt den opp igjen.

 

Bråknipset noen bilder, og L322 er jo en vakker bil!

IMG_2988.jpg

IMG_2989.jpg

IMG_2990.jpg

IMG_2991.jpg

IMG_2992.jpg

IMG_2993.jpg

IMG_2994.jpg

Lekker fargekombo! Elsker de grønne teppene inni. 

Et par enkle triks i starten for å nullstille ting er å vri rattet fra høyre til venstre til høyre igjen. Det nullstiller ofte en del feilmeldinger og vekker av og til opp igjen kompressoren. Sjekk reservehjulsbrønnen og se på tilstand ift vann etc. Det er sjelden kompressor går i lås og nekter å heve bilen om ikke kompressor er død, men det kan være verdt å få sjekket feilkoder og slettet dem og se hva som skjer. Min erfaring er at om kompressor er død så er det fordi den er død. . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med flott vogn Jon Even! Vurderer selv å oppgradere fra min egen P38 og til L322 for tiden da jeg syntes den er for lat, og begynner å bli litt lei av den slitsomme 4 trinns automat kassa. Men det må da være varebil (har sett det står en på finn med utgått EU).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk! Det blir et spennende prosjekt :-)

En kompis stakk innom med GAP IID diagnose så da fikk vi bekreftet at luftsystemet  og kompressoren virker.

Bestilte en slik fra JGS4x4, så skal vi se om vi for ryddet opp i litt gamle gremlins. De hadde en ganske ok pris på den nå.

bestilte også alt av bremse- og servicedeler, mens vi venter på postmannen får vi sysle litt med vask, støvsuging og litt polering.

 

Noen som vet fargekoden på de grå plastdetaljene forresten? Som grillen, sidepanelene etc.

 

JE

Endret av JEJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.1.2022 den 10.36, JEJ skrev:

Hvor finner jeg ut fargenavnet på interiøret? Den er lys beige...

Er rimelig sikker på at benevnelsen for setefargen din er  -Lightstone beige - ,  ( samme som i min RRp38 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...