Gå til innhold

L322 Verdt å fikse opp?


Joachim G

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt bilen i drøyt 7 år - og den har vært ekstremt dyr i drift (mye feil). Jeg har vurdert å bytte den ut i noe helt annet mange ganger, men finner ikke like "god" bil til selv dobbel pris.

 

Noen av feilene:

-En ryggesensor trykt inn i fangeren.

-Lykteviskere defekt.

-Varme i rattet virker ikke.

-Webasto defekt.

-Stereo defekt (trolig vann).

-Hengsel på baksete defekt (tør ikke ta det ned lenger i frykt for å ikke få det opp igjen).

-Venstre sikkerhetsbelte lås bak kranglete.

-Kan ikke åpne venstre dør foran fra utsiden.

-Varmetråder i bakruta virker ikke.

-Rust på bakluka.

-Rustbobler noen få andre steder.

-Delaminering i et sidespeil.

-Dårlig kontakt på tilhengerkontakt.

-Baklykt som er tapet fast fordi holderne inni er slakke.

-Ett ryggelys tapet fast

-Lakk som flasser flere steder.

-Heve/senke låst for høyt.

-Strømlekkasje (en uke uten kjøring og null start)

 

Kjørt drøyt 260000 bare (td6 Vogue). Girkassa overhalt ved 200.000,- da den havarerte. Luftkompressor byttet for noen måneder siden.

 

 

Elsker og hater bilen

 

Er den verdt å fikse opp?

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser og sletter. Disse programmene jeg har kan ikke løses med kodesletting. Kanskje en og annen greie, men i det store og det hele dreier det seg om å bytte komponenter selv (med brukt om jeg ikke skal bli bankrått).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det korte svaret er "Ja, det er verdt å fikse". :D

 

Først: jeg er selv i prosess med å fikse opp en L322 som har mange småfeil, og forstår frustrasjonen og gleden over denne bilen. 

 

Ryggesensor kan fikses ved å lime på plass igjen braketten i bakkant. 

 

Lykteviskere koster 500 brukt.

 

Varme i rattet er ikke kritisk, men brukt koster ca 1000.

 

Webasto er ikke kritisk, men brukt til denne modellen er ganske rimelig. 

 

Stereo: kommer veldig an på hvilke komponenter som er defekte. 

 

Hengsel på baksete: ikke legg ned baksete. :)

 

SIkkerhetsbeltelås ca 500

 

Døra er vanskelig å si noe om før du tar av trekker og finner feilen. 

 

Varmetråder: kan være kontakt eller gremlins. 

 

Rust på bakluka: brukt nedre luke går for ca 2000, men det er jo ikke sikkert den er bedre.. 

 

Delaminering sidespeil: glass koster ca 500 og er enkelt å bytte. 

 

Dårlig kontakt burde være greit å fikse ved å utbedre? 

 

Baklykt: Dersom lykta sitter fast er jo alt greit. Brukt baklykt koster 500-1000.

 

Ryggelys kan ikke koste mer enn 500 brukt? 

 

Hev/ senk. Det positive er at du ikke har lekkasjer, altså er problemet sensorer, andre tilknyttede systemer (abs, f.eks) eller i ecu. Sensor koster 350. 

 

Strømlekkasje. Er ikke det normalt? blush Dette kan være knyttet til gremlins, som gjør at bilen aldri helt går i dvale. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strømlekkasje.
Stikk på biltema og kjøp en slik:  

https://www.biltema.no/en-no/car---mc/workshop-equipment/test-instruments/electronic-test-instruments/electrical-circuit-tester-2000023374

Så tester du krets for krets til du finner synderen(e).

 

Defekt stereo er ofte Nokian hands free enheten.  Denne bryter det optiske MOST nettverket.  Men det er avhengig av årsmodell.  Siden du nevner lyktepussere er det mulig din bil ikke har MOST...

 

 

Endret av Tore Kjernmoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha hørt at dårlig tilhenger kontakt kan gi deg utallige følgefeil. Ville nok startet der for å se om noen av de andre feilene forsvant i samme slengen.

 

Om den er verdt å fixe, kan bare du selv svare på. Fixer du den ikke, sitter du igjen med 2,5 tonn skrot i oppkjørselen:wacko:.

 

Mvh Brage    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.1.2022 den 17.31, Joachim G skrev:

Er den verdt å fikse opp?

 

 

Mitt tips er å få en god oversikt over bilen før du koster på noe som helst. Mange L322 har begynt på få kritisk rustangrep i kanalene. Demonter plastskjørtet foran kanalen og ta en kikk. Har du brune flekker eller bobler i lakken der støtfangeren møter hjulbuene bak kan du være ganske trygg på at kanalen ikke er pen. Jeg brukte mange timer på å sveise opp mine på begge sider i sommer, og resultatet ble veldig bra! :)

Men lufta gikk ut av ballongen da PKK kontrolløren slo hull i hjelperamma bak bare én mnd senere. Min hadde da samme km-stand som din. 

 

For min del var det spikeren i kista og bilen ble solgt slik den stod... Men folk er jo forskjellige. Jeg er bygd slik at bilene mine må være 100% på stell. Derfor funker rett og slett ikke gamle biler mot budsjett lenger. Bilen min hadde ingen andre kjente feil utover en oljelekkasje og variable parksensorer. De andre småfeilene som du også nevner hadde jeg beseiret tidligere på året. Så jeg hadde allerede mine timer i garasjen... Skifte av hjelperamma kan helt sikkert gjøres billig, men siden jeg er som jeg er ville jeg ikke kun skifte denne og montere tilbake gamle og slitte deler. Luftbelger og bruer hadde stått der siden bilen var ny og trengte et skiftes selv om føringene enda var ok på EU. Å skifte luftbelger 6 mnd etterpå fordi de da hadde fått lekkasje fristet heller ikke... derfor, skifte alt samtidig. Handlekurven hos FamousFour bikket med det 50 000,- kun for skifte av hjelperamma. Selve jobben hadde jeg gjort selv, men vi var allerede på bilens verdi.  

 

Mitt tips er derfor å sjekke for rust :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rust sjekk /utbedring og lanolinbehandling er nok viktig. Fins en ferdig pressa profil for overgang bakskjerm/ kanal. 
 

vedr dørlås så skru av utvendig håndtak og sjekk at staget i håndtaket er i inngrep med leamikken i døra. Må dyttes lit til siden for å treffe slik at nøkkellåten funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...