Gå til innhold

td4, kjølevæskenivå.


HansChristian

Anbefalte innlegg

Hei.
Hva er riktig kjølevæskenivå på en Freelander td4?
Jeg kjøpte en 2005-modell i dag, og væskenivået ligger helt i bunnen av tanken etter kjøring. Hvis jeg åpner på lokket på ekspansjonstanken når motoren er varm/lunken, så stiger nivået opp til max-merket. Når bilen blir kald synker nivået ned imot bunnen av tanken igjen.
Er dette riktig, eller kan det være fare for at det er sprekk i toppen eller lignende som medfører for høyt trykk i systemet under kjøring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket akkurat nå, med kald motor:

Av med lokket på ekspansjonstanken, starte motoren, se ned i tanken. Det bobler små bobler, akkurat som halvdød brus i et glass, opp fra slangen inn på ekspansjonstanken.

Jeg har en kort video av dette, men opplasting til forumet støtter ikke video.
 

Capture1.JPGCapture2.JPGCapture3.JPGCapture4.JPG

Endret av HansChristian
lagt til bilder.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerende vannpumpe pumper kjølevæske rundt i motoren. Når lokket er åpnet er det naturlig å se væske som pumpes rundt, og siden lokket er åpnet vil ikke væsken trykkes videre og det vil boble litt.

 

En sprekk slik at kompresjonsluft trykkes inn i kjølevæsken vil medføre øyeblikkelig overoppheting siden det er voldsomt høy temperatur på kompresjonsluft.

 

Krymper det med kjølevæske kan det nok være en lekkasje, og det igjen vil trekke inn luft i systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis så er jeg bare litt paranoid rundt sprukne topper etter at dette skjedde på td5'en min (Dsicovery).
Jeg vet ikke om det er like utbredt på td4.
Nå har jeg kjørt en times tur med bilen, og motortemperatur og varmeapparat holder seg stabilt.

 

HC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt. Det sies vel at lokket på ekspansjonstanken kun skal åpnes på kald motor. 

 

Av det jeg har forstått, så er BMW sin M47R motor som sitter i din bil tilnærmet skuddsikker. Har hørt om særdelese få tilfeller med toppakkning/topp problematikk. Det eneste som skal følges med på/skiftes er veivhusventilasjon samt reimhjul på veiven.

 

TD4 er vel et halvspesifisert begrep på Freelander....

 

Freelander 1 TD4 har 2.0l BMW motor

Freelander 2 TD4 har 2.2l PSA motor.

 

Begge tilnærmet bombesikre foruten noen få enkle barnesykdommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...