HansChristian Skrevet 15. januar 2022 Del Skrevet 15. januar 2022 Hei. Hva er riktig kjølevæskenivå på en Freelander td4? Jeg kjøpte en 2005-modell i dag, og væskenivået ligger helt i bunnen av tanken etter kjøring. Hvis jeg åpner på lokket på ekspansjonstanken når motoren er varm/lunken, så stiger nivået opp til max-merket. Når bilen blir kald synker nivået ned imot bunnen av tanken igjen. Er dette riktig, eller kan det være fare for at det er sprekk i toppen eller lignende som medfører for høyt trykk i systemet under kjøring? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HansChristian Skrevet 17. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2022 (endret) Jeg sjekket akkurat nå, med kald motor: Av med lokket på ekspansjonstanken, starte motoren, se ned i tanken. Det bobler små bobler, akkurat som halvdød brus i et glass, opp fra slangen inn på ekspansjonstanken. Jeg har en kort video av dette, men opplasting til forumet støtter ikke video. Endret 17. januar 2022 av HansChristian lagt til bilder. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 17. januar 2022 Del Skrevet 17. januar 2022 Fungerende vannpumpe pumper kjølevæske rundt i motoren. Når lokket er åpnet er det naturlig å se væske som pumpes rundt, og siden lokket er åpnet vil ikke væsken trykkes videre og det vil boble litt. En sprekk slik at kompresjonsluft trykkes inn i kjølevæsken vil medføre øyeblikkelig overoppheting siden det er voldsomt høy temperatur på kompresjonsluft. Krymper det med kjølevæske kan det nok være en lekkasje, og det igjen vil trekke inn luft i systemet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HansChristian Skrevet 17. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2022 Sannsynligvis så er jeg bare litt paranoid rundt sprukne topper etter at dette skjedde på td5'en min (Dsicovery). Jeg vet ikke om det er like utbredt på td4. Nå har jeg kjørt en times tur med bilen, og motortemperatur og varmeapparat holder seg stabilt. HC Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr Rover 75 Skrevet 18. januar 2022 Del Skrevet 18. januar 2022 Helt normalt. Det sies vel at lokket på ekspansjonstanken kun skal åpnes på kald motor. Av det jeg har forstått, så er BMW sin M47R motor som sitter i din bil tilnærmet skuddsikker. Har hørt om særdelese få tilfeller med toppakkning/topp problematikk. Det eneste som skal følges med på/skiftes er veivhusventilasjon samt reimhjul på veiven. TD4 er vel et halvspesifisert begrep på Freelander.... Freelander 1 TD4 har 2.0l BMW motor Freelander 2 TD4 har 2.2l PSA motor. Begge tilnærmet bombesikre foruten noen få enkle barnesykdommer... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HansChristian Skrevet 18. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2022 Jeg snakket med den lokale LR-mekanikeren i dag, og han sa vel det samme han også. Dette gjelder forøvrig en Freelander 1. Jeg er nok, som sagt, bare litt paranoid etter topp-havariet på td5'en som jeg hadde i Discoeryen min for noen år tilbake. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 2. februar 2022 Del Skrevet 2. februar 2022 Den ekspansjonstanken så nå litt skummel ut rundt lokket, er alle slik? - med multi sprekker Mvh Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
robl Skrevet 24. februar 2022 Del Skrevet 24. februar 2022 du kan enten få tak i en brukt.. men kjøper du en ny husk å bestille lokket samtidig... jaja. jeg bomma. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.