Gå til innhold

Ny bakdør


Skjegget

Anbefalte innlegg

Hei, jeg bestiller snart ny bakdør - tenker å gå for denne:

 

https://www.sp-4x4.com/DEFENDER_GALVANISED_STEEL_REAR_DOOR_p/alr6852-sggp.htm

 

Noen som har erfaringer/motsigelser mot å velge denne? Virker som at alt er stål her, så bør vel være nokså bra mtp rust da?

 

Det enkle er ofte det beste, så tenker å droppe rutevarme og vindusvisker. Ang bremselys er jeg litt usikker, er det krav om bremselys i bakdøra? Vil det gi EU feil om det mangler?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte galvanisert bakdør fra SP panels og er fornøyd. Jeg har en 05 og kjøpte denne:

https://www.sp-4x4.com/BIC710260_defender_LATE_rear_door_2002_STEEL_REAR_p/lr036310.htm

Merk at døra er laget av galvaniserte plater, dette betyr at under produksjon sprekker galvaniseringa ved bøying. Det beste ville vært om døra var dyppet under galvaniseringa.

 

Aftermarket versions of these doors just came in a  grey primer over bare steel, so the aftermarket versions do rust out very quickly. 
 
The genuine Land Rover version is made from entirely zinc plated steel so will not rust like the aftermarket version. It is not hot dipped galvanised however you cannot get this type of door hot dipped galvanised anywhere


Døra bør lakkeres med 2 komp lakk. Se også om det er noen i nærheten du kan bestille sammen med. Den kommer kanskje på Europalle med pallekarm, trygt men dyrt å betale 202 GBP +.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg koblet bort rutevarme og vindusvisker og fjernet bryterne. Så ingen EU feil på dette når de ikke ser at det er der.

Er det en vindusvisker der, så skal den virke. Så vekk med den greia der som aldri eller sjelden virker uansett.

I hullene til bryterne satte jeg inn noen andre brytere, en C-tek batteri ladekontakt og en bryter for varmtvann til frontrute spylere (heatshot).

 

Om samme prinsipp gjelder for bremselys, ble jeg litt usikker på. Jeg ville vist bilen uten på neste kontroll i første omgang. Klager de, så sett den på igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for tips. Ja, bruker aldri visker/varme på bakruta uansett - så like greit å fjerne. Bremselys kan jeg evt ettermontere om det blir trøbbel ja, har tenkt litt på evt en LED løsning der. 

 

Ok, bror er lakkerer - så det blir nok bra. Så frakt er såpass mye ja, usj..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg SP webside er frakt estimert til 25GBP til Norge, dersom boksen er mindre enn 30kg og lengde minder enn 1,5m :huh: Det kan vel ikke stemme, men kan kanskje håpe at frakt er mindre enn 202GBP iallefall?! Jaja, får det vel svart på hvitt når jeg bestiller + en dose toll osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tiopet skrev:

Om samme prinsipp gjelder for bremselys, ble jeg litt usikker på. Jeg ville vist bilen uten på neste kontroll i første omgang. Klager de, så sett den på igjen.

 

Uten å være helt sikker, mener jeg at høyt bremselys ble påbudt i Norge fra ett eller annet årstall. Hvis bilen har høyt bremselys originalt, er jeg redd det er krav om at det skal være der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Skjegget skrev:

Etter litt lesning på nett har jeg kommet fram til at jeg skal ha dette bremselyset om det er påbudt eller ei, det minsker jo tross alt sjansen for å bli påkjørt bakfra.. :)

 

Er absolutt av samme oppfatning. Er jo bare positivt om den store tunge som kommer bak deg ser at du bremser eller står i ro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyt bremselys er ikke påbudt, men det er tillatt. Er det med i typegodkjenningen skal det være på plass. 
Nivået på de som tar lappen i dag ser ut til å være bra, skal man tro statistikken. De alvorlige ulykkene er blant de på +- i femtiåra. Dvs. de samme årskullene som forårsaket de store ulykkene på 70-80-90tallet. :huh: :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om bilen kom med høyt bremselys originalt, eller så har du nok ny bakrute. Du mangler en sort «tape» ramme til lyset. De blanke metall greiene er det boltene du skrur bremselyset fast med. De limes normalt fast på den sorte tapen så synes ikke. Litt «jalla», men det funker. En stund….

Skulle gjerne lagt ut bilde av en bakdør som viser hva jeg mener, men går vel ikke fra iPad…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.1.2022 den 0.25, Skjegget skrev:

Aha, skjønner..så her har noen lima fast hele lampa en gang i tiden. Ok, får søke litt etter ny. Takk for svar!

He he. På min Defender ser bremselyset fint ut utenifra , det gjør forøvrig ruta i døra og , men den er bare limt på dørramma med tec7 eller tilsvarende  som vel neppe heller er orginalmåten å feste glasset på :) Tett er det og jeg oppdaget det ikke før jeg hadde eid bilen i 3 måneder. Og når jeg tenkte åpne takluka oppdaget jeg at noen hadde brukt tec 7 på den og og der er det ikke tett :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har den galva bakdøren. fornøyd med den, men den sitter ikke helt kant i kant øverst. Kan sikkert justeres. Den gamle døra var helt spist opp. Frakten blir nok dyrere. Jeg kjøpte fremfører, bakdør og litt ekstra. Han sender faktura på hva frakten blir etter bestilling. 159 pund ble min frakt på før Corona osv. 

Screenshot_20220118-133635.jpg

Screenshot_20220118-134051.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for info Ivers! Var det fester for bremselys på vinduet i døra du fikk? Ser ikke ut til å være det på døra jeg linket til over..

Hvilke framdører kjøpte du? Kunne med fordel bytta de også, men hadde egentlig tenkt å drøye de litt - fungerer jo selv om de er noe råtne i bunnen :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje ikke det er det på min. Husker ikke i farta :D lyset og visker er demontert og ligger baki. men tenkte å flytte over fra den gamle. Du kan bestille med feste. Jeg gikk for seriebil stil på fremfører, bestilte conversion kit. Men har de gamle dørene enda. Kjøpte reparasjons kanaler, så kan jeg evt kutte av og sveise inn nederst på døra. 

 

Screenshot_20220119-213153__01.jpg

Screenshot_20220119-213225__01.jpg

Screenshot_20220119-213946.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Skjegget skrev:

Ok, kult! Ser for meg at seriebilhåndtak er mer robuste enn trykknapp varianten også..?! Flott bil - med matchende kano :D

Ikke bare mer robuste, men de fryser ikke fast i kulda etter regnvær, som trykknappen gjør :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, tigergutt skrev:

Lykke til med å trekke kabel til det høye bremselyset. Jeg har gitt og opp monterer heller to stk over døra med litt avstand.

Vanskelig? Tenkte å tre ned en wire ovenfra og feste i ledning og tape rundt, så dra ledningen inn og opp med wire. Dette er bare teori selvfølgelig ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originalt er det en «tråd» rundt varmetrådene som gir strøm til bremelyset. Denne kobber «tråden» blir ofte slitt over av dekselet som sitter rundt lyset. Løsningen mange da tar er å dytte en ledning mellom ruta og gummilisten som kanskje kan funke for deg. Jeg fant for øvrig en locktite løsning som skjøtet kobbertråden. Funket fint. Ellers høres ikke wire løsningen så dum ut. Fant tråden jeg lagde på dette som kanskje gir deg noen tips.

 

Endret av Admiral
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.1.2022 den 0.00, Ivers skrev:

Vanskelig? Tenkte å tre ned en wire ovenfra og feste i ledning og tape rundt, så dra ledningen inn og opp med wire. Dette er bare teori selvfølgelig ^_^

Jeg er sikker på at du får det til - jeg har kastet inn håndklær i ukesvis :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...