Gå til innhold

Kjøleboks med kompressor


safaripaul

Anbefalte innlegg

Hei 

 

Jeg legger ut en post her i håp om gode råd :D

 

Jeg trenger ny kjøleboks til flere hyggelige treff og Landrover turer. Jeg har hatt en tradisjonell Carwise kjøle boks på 40 liter i mange år, den synger bokstavelig talt på sitt siste vers. 
 

Jeg ønsker å oppgradere til kompressor kjøleboks. Jeg hører at de bruker mindre strøm og kjøler vesentlig bedre. Jeg trenger noe for tåler å være med på tur i Landrover dvs tåler litt røff behandling, trenger ikke være den rimeligste modellen. Jeg ønsker en som går ved på 12 V og 220 V
 

Har noen gode erfaringer med kompressor kjøleboks og hvor jeg bør handle ? 
 

Mvh Safaripaul 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt god erfaring med ARB sin kjøleboks (jeg hadde 47-literen). Den går på både 12V/24V og 230v. Den som jeg hadde var utstyrt med et helt genialt lokk som kunne tas av. Til å begynne med så syntes jeg at dette var tull, men duverden så praktisk det var når boksen stod baki bilen og det ikke var takhøyde nok til å åpne lokket helt opp. Elektronisk termostat med display var også superpraktisk, og kjøleboksen hadde også innvendig lys.
Kostbar sak, men veldig bra! Beste jeg har hatt.

 

Nå har jeg en mindre Waeco, som også er en meget god kjøleboks, men denne går ikke på 230v, og termostaten er av en billigere type uten mulighet for å se hvilken temperatur man stiller den inn på. Den har heller ikke lys eller avtagbart lokk.

På tur i Australia, for mange år siden, brukte vi en Engel kjøleboks, og denne er også svært god. Den føltes kanskje enda mer robust enn de andre, da den hadde ytterhud av metall. Men, boksene av plast blir ikke bulkete, og tåler sannsynligvis like mye.

 

 

mvh

HC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en alpicool boks vi har brukt mye i båten. Kan gå ned til rundt 20 minus. 
er den gnudd full og den brukes til fryseboks vil det som ligger i toppen holde rundt 0 grader.

dette er ikke et problem hvis den ikke overfylles. Støymessig står den inne i en sovelugar, men den høres når man skal sove. Noe rimeligere enn andre, tåler juling også. Pluss for avtakbare hjul slik at den tar mindre plass. Ville valgt samme merke en gang til om skulle hatt enda en boks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ARB, Engel etc er kjempegode bokser men de koster også en formue.
Dette er en slik buy once-greie, som holder en livstid med hobbybruk.

Selv har jeg god erfaring med Dometic, og har hatt en FR40 i fire sesonger. Den holder innstilt temperatur uansett temp i bilen, er det 30 grader i bilen holder den fortsatt 4-5 grader i boksen. Har vært gull verdt.
De har også en serie som heter CFX som er enda litt dyrere, den får du også som 2-sone med en frysedel om du har lyst å ha med isbiter eller saftis på tur.
Til en familie på fire anbefaler jeg ikke noe mindre enn en 40 liter, vi hadde nok ofte satt pris på 60 liter og tenker jeg.

https://www.thansen.no/camping/kjolebokser/termoelektriske-kjolebokser/kjoleboks-dometic-tropicool-tc35fl/n14730/pn24374/?gclid=CjwKCAiA24SPBhB0EiwAjBgkhr7YVv7Lh6_6ukYTntY_6fNrFWwMd2WypdpUcut1FIg1z8v4ck6qHRoC7OoQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Noe ala denne står nå på ønskelisten:
https://seatronic.no/alpicool-tw95l-kjoleboks-12-24-220v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en 40L Waeco som gikk på vanlig strøm og 24v, den varte noen år så gikk den på bare vanlig strøm og overlevde ti år til.  Har vanligvis 230v strøm i bilen så det fungerte bra for meg.  Når den stoppet å fungere, selvfølgelig med full fryser på tur, så sjekket jeg ikke hva som hadde skjedd men kjøpte denne https://www.jula.no/catalog/fritid/friluftsliv-og-camping/kjolebokser/kjolebokser/fryse-kjoleboks-001582/

og den har overlevd noen år, inkludert en god del vibrasjonerer på tur i Island - sikkert ikke i samme klasse som noen Engel, Luna, Waeco og Dometic bokser men jeg ser ikke at det er forskjellig strømforbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei.  Da ble dette fort avgjort . Det ble denne . https://toppfritid.no/caravan/kjøle-/frysebokser/kompressor-kjølebokser/for-portabelt-bruk/kjøleboks-alpicool-kompressor-50l-kjøl-frys-12-24v-230v-bluetooth-app-107215-p0000010229

 

hyggelig kar i Sarpsborg som overtalte meg. Porto var dyr så jeg hentet den selv. Den virker som en god kjøleboks med batterivakt og Bluetooth tilkobling . Jeg ende på 50 l, den bygget kun litt ekstra høyde . Gleder med til Landrover turer med kjØLig drikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at hjulene og håndtaket kan plukkes av. At det er hjul og håndtak var på positiv side av vektskåla for min del. Det hender ofte at jeg tar med hele boksen bort til bålet eller inn på hotell.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...