Gå til innhold

Skifte låssylinder - førerdør


Sven

Anbefalte innlegg

Jeg har fått en kranglete låssylinder i førerdøren på min Defender 2009.  Døren lar seg låse/låse opp med fjernkontroll men jeg klarer ikke å låse opp med nøkkel.   Lite bruk har nok gjort at låsen har rustet.

 

Problemet med skifte av sylinder blir vel da at jeg ender opp med en nøkkel til tenning og en til dør eller kan dette fikses på en smart måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den gamle typen dørlås sikkert, og det fungerer perfekt. Lar motor stå på tomgang og låser døra og går inn på bensinstasjon for kaffe ;)

Dørlås har liten kort nøkkel og tennningslås har lang nøkkel. Ikke har jeg sentrallås heller :lol:

 

Du har vel kanksje en lang nøkkel til begge?

 

La merke til her om dagen at samboers lille Fiat 500 har to nøkler som går i tenningslås og fjernkontroll som låser opp bilen, men ingen av dem passer i døra :lol:

En tidligere eier har nok skifta dørlås en gang i tiden og forlagt nøklene. Står en annen låskode inni baksiden av låsen, så må nok skaffe ekstranøkkel til den, eller bytte lås.

 

Uansett, jeg syns det er kjekt med to forskjellige nøkler til dør og tenning. Er det 20-30 minus ute, er det godt å la bilen stå på tomgang når man bare skal løpe en kjapp tur inn et sted.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lang nøkkel til begge.. Så lenge det er godt nok batteri i fjernkontrollen er ikke dette et stort problem, men får kanskje bytte begge låser på sikt for å unngå dobbel sett med nøkler.

 

Skal jeg inn og kjøpe kaffe så starter jeg webastoen dersom det er kaldt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 muligheter her tror jeg, uansett må du nokk inn i døra for å finne ut av det (og dørene er ganske likt bygd opp enten nøkkel er lang eller kort)

 

1 en eller flere plater i låssylinder har satt seg fast

Ta ut låssylinderen (er litt jobb du må av med dørtrekk og det kan være fordel å ta ut ruta med mindre du har små fingre). Selve låssylinderen er en enkel sak, såkalt platelås (ikke pinnelås som i inngangsdøra di) tror nokk du kan ha rett i at en av platene har rustet. Fordelen er at platene stikker ut og du kan bruke rustløser, CRC 5-56 eller lignende, klemme/trekke litt forsiktig på platene med en nebbtang(alle skal kunne presses inn litt/gå litt ut, den eller de platene som ikke beveger seg har rustet fast). Med nebbtang bør det så være mulig å å forsiktig få løs den eller de platene som har satt seg om den ikke har rustet veldig lenge da. Beskrivelsen her gjelder dersom du ikke klarer å sette nøkkelen helt inn i låssylinder (fordi en(eller flere) plate har rustet).

 

2 knekt plast/aluminium /"ståltråd fra låssylider til låsemekanisme har falt av

Kan du få nøkkel helt inn od kan vri nøkkel men døra gå ikke opp vil jeg tro at enten ståltråd som går ifra aluminium/plast som er skrudd på låsylinder har håpet av eller mest sannsynlig at plast/aluminium "dings" har røket. 

 

3 korrosjon låssylinder hus

Låssylinderen sitter i en hylse av aluminium i dørhandtaket. Har aluminiumen korrodert veldig kan den kanskje ha fått låssylinder til å sitte fast. Dette bør du kunne få løs med CRC 5-56 bare med nøkkel utenfra men krever nokk tålmodighet. Er det veldig korrodert kan det hende du bør bytte dørhandtak

 

At døra fortsatt lar seg låse opp/igjen med sentrallås skyldes at sentrallås benytter en annen "ståltråd" og at låssylinder ikke trenger å gå rundt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte nesten alltid ny låsesylinder som passet nøkkelserien og kodet om (stokket platene) til orginalnøkkel.

Men som nevnt over ville jeg ikke nølt med å kjøpe nytt håndtak i tillegg.

Ofte er en eller flere av festeskruene fastrusta i håndtaket også.

Men jeg måtte riktignok regne tidsbruk kontra delepris til beste for kundenes lommebok.

Preventivt er jevnlig smøring(sammen med hengsler og låskasse) og nøkkelbruk av og til å anbefale.

 

PS Ikke glem bakdør og evt. andre nøkkellåser.

 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har denne bokmerket, tenkte å bytte til moderne nøkler rund baut når jeg bytter dører, men nå er jeg usikker på hvilket år det blir... :) 

 

Uansett, det finnes sikkert mange kilder til slikt, men om du vil kjøpe hele sulamitten så går det:

 

https://www.sp-4x4.com/ignition_barrel_and_locks_for_Defender_s/136.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et par år siden hadde jeg samme problem. Batteri dødt og lås ubrukelig. Jeg trodde noen hadde knekt nøkkel eller tændstikker i min lås. Jeg kunne ikke få nøkken inn i låsen. 10min per dag med WD40 og forsiktig vrikken med nøkkel i 3-4 dage løste problemet. Etter 2 dage da var nøkkel helt inne, og på 4 dag kunne jeg dreie og åpne. Lås fungerer fint i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...