Gå til innhold

P38 orginalitet?


carlfoss

Anbefalte innlegg

Hei forum!

 

Jeg har en 2000 modell blå (oslo blue) p38. Jeg vil gjerne at den skal være så original som mulig. Idf. da har det dukket opp noen spørsmål kanskje forumet kan hjelpe meg med:)

 

Bilen har orange blinklys bak, men klare foran. Kom de med denne kombinasjonen? eller er en av dem feil. 

Range Rover logoen, og 2,5 DSE på bakdøra er i svart. Var det mulig å bestille i svart på den tiden, eller er dette uorginalt?

Dette er såvidt jeg vet facelift versjonen. Jeg har ikke 4 koppholdere i midtkonsollen, var dette da ekstrautstyr?

Det er ikke "mudguards" på bakhjulene. Kunne den vært levert uten, eller har de blitt borte med tiden?

 

Bilen er såvidt jeg vet importert fra Sveits, så kanskje det har noe å si. 

 

Setter pris på om noen har svar på dette, (selv om jeg skjønner at det kanskje er litt sært) men jeg har ikke klart å finne det ut selv på nettet:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2000-modellene kom med røyk-klare blinklys foran og bak, samt røyklagte hovedlykter foran, sånn at det ser ut som runde lykter.

 

Trykknappen på bakluka er i krom. Range Rover-logoen og modellbetegnelsen i sølv, så her har nok noen sprayet med Plastidip eller lignende. Gni litt med ei fille med parafin eller white-spirit, så går nok det svarte bort. Skvettlapper foran og bak var ekstrautstyr, likeså stigtrinn og lyktebeskyttere. Tatt fra husken, men bildesøk på google etter P38 my2000 vil nok gi deg noen svar. @Tore Kjernmoen kan nok gi deg eksakte svar. 

 

På ebay dukker det jevnlig opp brosjyrer. 

 

Legg gjerne ut bildet av den flotte bilen din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, carlfoss skrev:

Setter pris på om noen har svar på dette, (selv om jeg skjønner at det kanskje er litt sært) men jeg har ikke klart å finne det ut selv på nettet:)

Sært er det ikke. Greit å vite hvordan det skal være. 

Som nevnt over kom MY2000 med klare blinker glass, foran og bak+ sidene. Betegnelsen på lyktene er såkalt eyebrown reflektorer. betyr at det ligger inne en sort plastikk del bak glasset i fram lyktene som får reflektorene til å se ut som 2 rundinger. Fremstår adskillig penere enn de fra tidligere.

Range Rover logo og 2.5 /4.6 logo finnes originalt i minst 2 fargevarianter. Men mener at den riktige dekal fargen for din bilfarge er - silver-. Finnes å få kjøpt originalt ennå.

Den andre fargen heter Basalt grey, og fremstår grå/svart  (+ at det finnes mye uorginalt ute på ebay. )

Skvettlapper er som nevnt ekstra utstyr, og skal ennå være mulig å få tak i nytt. Dessverre har de ett noe dårlig design som gjør at de ruster innvendig ( produsert i gummibelagt stål ) en dårlig kombo i vår saltlake. Men de kan holde i mange år om du pleier de litt.

Koppholder i midt konsollen. Sitter som ekstra utstyr og er diskre montert under lokket på midtkonsollen. kommer frem ved å flippe lokket rundt. Nokså smart design.

"Originale" stigtrinn finnes å få tak i, men etter min mening forringer de bilens utseende, så ikke noe jeg ville jaktet på. 

Uansett alt originalt Landrover Range Rover ekstra utstyr som var å få tak i til RRp38 skal vel være presentert i bilens tilbehørs katalog som er mulig å downloade fra Rave om jeg ikke tar feil.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bra svar!

Jeg liker egentlig de oransje blinklysene bak veldig godt, og har vurdert å bytte de forran til oransje. Det virker litt rart at den kom med de grå lysene, så har noen byttet..

Kan det finnes andre forklaringer? Kan det være en 99 modell som er registrert i 2000 f.eks? Forrige eier hadde bilen i 16 år, og han sa han ikke hadde byttet dem. Dvs en hadde sprekk, og han byttet til samme lykter. Mulig jeg tar feil, men var det ikke regler på 90 tallet som gjorde at man måtte ha orange blinklys. Kanskje det var slik i Sveits og (tror bilen er hentet derfra). 

Logoen forran vet jeg er feil, men har riktige bokstaver. Det er litt rust i front av panseret, så skal få utbedret eller byttet panseret før jeg gjør noe med det.

 

Hvis dere ser andre ting som er uorginalt, si gjerne ifra:)

Søkte akkurat opp VIN nr. Og det er faktisk en 99 modell. Betyr det at det ikke er facelift versjonen, og at den dermed bla. skal ha oransje blinklys også forran?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, men bilen din er nok en 1999 modellår.  Du vil se det av koden XA i chassisnummeret.

Blinklysene foran skal da være oransje.  Resten av lyktene er korrekt for årsmodellen.

RANGE ROVER logoene skal være sølv så det er korrekt foran.  Lyse biler har mørke logoer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Tore her, og jeg vet han kan disse tingene. Du har som du selv sier en 1999 modell.

Er du opptatt av at bilen skal fremstå helt original, så er det bak du må skifte emblemer. De skal være sølv. For meg ser det ut som om baklukene er omlakkert på ett tidspunkt, derav/ deretter fått feil farge dekaler påmontert.

 

Disse bilene nærmer seg fullverdig veteran status, 30 år, så det er jo litt kult å holde den helt original også. Designet er tidløst og fremstår like behagelig for øyet den dag i dag, som da den var ny.

 

Mvh Brage  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la ikke merke til at du hadde funnet ut av årsmodell selv mens jeg skrev mitt innlegg.  

 

Mht. originalitet så bestemmer du selvsagt helt selv hva du vil gjøre.  Bilen ser veldig fin ut og da er det fint at du fortsetter å ta vare på den.  At noen beholder disse bilene helt originale er glimrende og det er nok de bilene som vil beholde verdien best.  Vi ser vel allerede en trend på at fine biler nå stiger i verdi.  Dog, ikke in Norge foreløpig.

Min egen 99 modell, som står lagret, skal på veien igjen - en dag...  Den vil bli modifisert etter mine ønsker og vil fremstå som en 2000 modell.  Den har allerede facelift lyktene - som den fikk for 10-15 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott bil! Jeg er veldig fan av å holde disse bilene originale! Hadde selv en 110 TD5, som var veldig clean. Kjører nå en L322 4.4 som jeg skal holde stock.

Her er det bare å kjøpe riktige emblemer og oransje blinklys!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar! 

 

Da blir det oransje blinklys! Mulig jeg må juske litt å ha koppholdere i midtkonsollen, slik som faceliften hadde. Er ganske upraktisk uten en eneste koppholder..

Skal også finne ut om den kom med "basal" farge på bokstavene, og bytte om ikke.

 

Har bare hatt bilen noen måneder, men er utrolig fornøyd! Sikker på det er en kommende klassiker! 

Har et interiørtips hvis noen skulle være interessert. 

 

Blaupunkt Bremen dab+ Radio. 

Den har bluetooth, handsfree, og DAB+ radio. Men viktigst av alt, man kan justere fargen på display og alle knapper. Dvs, den kan bli grønn slik som resten av dashbordet. 

Jobber med å koble den til knappene på rattet, men har ikke klart det ennå, så hvis noen har noen tips så tar jeg gjerne imot!

 

Eneste minus er at den er relativt dyr.. Men, man slipper å bytte ut høytallerne, som fungerer utmerket etter min mening.

 

interiør p38.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Radioen ser helt aldeles ok ut.  Utfordringen nå for tiden er jo manglene av FM og DAB blir da helt nødvendig.  Et alternativ kunne vært en original radio og en Anywave SRT18 DAB adapter.  Denne kjører 18 DAB eller nettradiokanaler samtidig over FM/RDS.  Gjemmes bak et panel og stilles inn via app på telefonen.

Rattet er uoriginalt men tidstypisk, og dyrt, ettermarkedsutstyr. 

Koppholder var kanskje ikke originalt på din bil men fantes originalt i alle fall på HSE.  99MY og 00MY er litt forskjellige.  00MY har noen gummilepper som skal holde koppen på plass.  Uansett er ikke plasseringen helt god.  Det er lett å veive til en en flaske med albuen...

532a4a24ca5b319b4ab4aeaf8431cfc60b3ad2eb

Vinduspusserne er heller ikke riktige.  Men det er kanskje en grense for pirkete man skal være... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Tore Kjernmoen skrev:

Radioen ser helt aldeles ok ut.  Utfordringen nå for tiden er jo manglene av FM og DAB blir da helt nødvendig.  Et alternativ kunne vært en original radio og en Anywave SRT18 DAB adapter.  Denne kjører 18 DAB eller nettradiokanaler samtidig over FM/RDS.  Gjemmes bak et panel og stilles inn via app på telefonen.

Rattet er uoriginalt men tidstypisk, og dyrt, ettermarkedsutstyr. 

Koppholder var kanskje ikke originalt på din bil men fantes originalt i alle fall på HSE.  99MY og 00MY er litt forskjellige.  00MY har noen gummilepper som skal holde koppen på plass.  Uansett er ikke plasseringen helt god.  Det er lett å veive til en en flaske med albuen...

532a4a24ca5b319b4ab4aeaf8431cfc60b3ad2eb

Vinduspusserne er heller ikke riktige.  Men det er kanskje en grense for pirkete man skal være... :D

 

Dab adapter kunne også fungert med orginal radio. Men det er noe med følelsen av å starte bilen, og radioen slår seg på automatisk, uten å måtte hå inn på telefonen og starte en app..

Sliter med Dab signal, selv i olso. Men det må da kunne fikses med en bedre antenne. 

Hvis rattet er uorginalt, så må jeg nesten la det være. Treet på rattet har jeg vendt meg til, og er noe av det jeg liker best med bilen:)

 

Finnes det noen god alternativ løsning på koppholdere? Det er jo hyggelig å kunne ha med seg en kopp kaffe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, carlfoss skrev:

Finnes det noen god alternativ løsning på koppholdere? Det er jo hyggelig å kunne ha med seg en kopp kaffe:)


Det finnes en løsning som settes inn i hullet ved klokka. Hadde det på min forrige, men vet ikke om det var orginalt ekstrautstyr eller uorginalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det blir alltid ett spørsmål om du tenker helt original bil. Hva er det? 

Tenker kanskje slik bilen ble levert hos forhandler den gang den var ny, er det mest riktige.

 

Så kommer spørsmålet, originalt Landrover tilbehør som fantes i tilbehørs katalogen den gangen bilen var ny. Er det greit? , det bør det jo kanskje være.

Der har du til eksempel. Vinsj, takrails og crossbars, kufanger, lyktebeskyttere, gummi skjermbreddere, utfoldbare bord til seterygg, hengerfeste, gummimatter og sidesteps osv. Noe av dette er jo bra, men mye er også litt dårlig kvalitet.

 

Egentlig vil jeg si at bilen vil fremstå som best med hensyn til originalitet som nevnt helt øverst, uten noe tilbehør. Skal du etterleve dette. 

Må du faktisk ha, De rette originale felgene i korrekt farge, den riktige original radioen, det korrekte rattet og den originale mengden tre-dekor i kupeen, samt det korrekte tilhenger festet. Og ja kanskje til og med den rette typen vindusvisker blad. Ellers er det egentlig ikke noe stort poeng.

 

Alternativt kan du gjøre som Tore, nesten Original bil med de oppdateringen som var direkte design forbedringer men fremdeles levert på samme modell ( p38 )

eksempel: Eyebrown lykter og hvite blinker  (MY2000) hever bilens utseende betraktelig og bilen fremstår fremdeles "helt" original.

 

Så har du de som er offroad / overland tilpasset med ettermarkeds utstyr/ fabrikert utstyr, men fremdeles med originalt design intakt. De er vel fremdeles originale hvis du tar av alt utstyr igjen ? eller..

 

Til sist de som er  " ødelagte " choppet / kuttet med skjermer, grill og eller lykter fra en helt annen generasjon Range Rovere ( eks RR sport /L322  deler), påsatt BMW felger osv.

 

Jeg er også av den oppfatning av at du gjør som du vil med egen bil, men det er vel liten tvil om at denne sistnevnte kategorien har nokså liten salgsverdi. 

 

Skal du hevde å ha absolutt helt original bil, kan du som nevnt ikke ha ny moderne radio, feil ratt eller feil felger til eks.

Du kan til eksempel heller ikke sette LED lys i en Range Rover Classic, selv om du vet det blir bedre... Sånn er det bare.

 

Mvh Brage 

 

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...