Gå til innhold

Kjølevasslekasje 300tdi


smedenDAY

Anbefalte innlegg

Eg har ein kjølevasslekkasje som har vert ubetydeleg i mange år. Den siste veka har den oppgradert til ekstrem. Ca ein liter i døgnet uavhengig av drift. 

 

Lekkasjen er mellom motorblokk og registerhus ser det ut til. Noen som har opplevd tilsvarande og kan fortelle meg noe om sannsynleg omfang av arbeid? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom lekkasjen er mellom motorblokk og registerhus da har du i alle fall etter min standard en omfattende jobb foran deg. Har ikke gjort dette selv men om jeg husker rett om hvordan tin sitter sammen på de kanter må du da på 300TDI ta av alle drev til reisterkjede samt demontere injeksjonspumpa (da den er skrudd fast i registerhus). Oljepumpa blir vel og påvirket.

 

Britannica Restorations LTD på youtube har en serie videoer 300TDI rebuild. Tror du kan ta en titt på denne videoen for å få en ide om omfanget (veldig bra videoer, jeg har brukt flere timer på å se på disse):https://www.youtube.com/watch?v=5iVuwfPeBJs

 

 

Gjør du dette med motor i bilen ville i alle fall jeg ha demontert både radiator og intercooler også.

 

Slettes ikke en umulig jobb men det tar nokk noen timer. Lykke til!

 

9 minutter siden, burg skrev:

Sjekk pakning mellom vannpumpe og blokka. Denne er notorisk for å ryke på 300TDI

Ja gjør det! Den er forholdsvis enkel å bytte også bare ikke boltene har rustet fast. Kalles ofte P-pakning. Og bytter du denne bytt vannpumpa i samme slengen koster ikke mye. Bytt til pakning av metal, originalpakningene av papir er som det sies notorisk for å ryke på 300TDI. EWS bør ha både vannpumpe og riktig pakning liggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...