Gå til innhold

Rent brennende ovn


oggioffshore

Anbefalte innlegg

Har en snart 20 år gammel Basic ovn. 

 

Da den var ny, så brente den blå flammer gjennom noen dyser foran glasset, antagelig for å rense glass? 

Med tiden, mange år siden, så sluttet den med det... 

Er det tette dyser, eller andre ting? 

Har bytta pakninger på dør og skuffe. 

Synes allikevel den til tider brenner opp ved som om det skulle vært diesel.... 

 

Har sikkert skjedd mye på ovns fronten og burde kjøpt nyere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal vel komme varm røykgass ut av de hullene som brenner og dermed øker virkningsgraden (og lager ovnen rentbrennende). Når ovnen er så gammel ville jeg prøvd og demontere så mye som mulig og fjerne alle gamle avleiringer og sot, se at alle luftveier er rene.

Det er stas når flammene står ut i hele ovnen og du kun har ett vedski liggende inni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alder burde jo ikke være noe problem, så sant alt innvendig er helt.

 

Men normalt med rentbrennende ovn så er jo sekundærluft tilførselen i bakkant av brennkammeret - så jeg lurer litt på om ovnen du har er en modell med luftspyling av glasset - men ikke nødvendigvis en rentbrennende en.

 

Okke som hadde jeg først prøvd det som blir nevnt over - få renset og rengjort spjeld og luftkanaler, og se hvordan den fungerer da.

 

Det er stor forskjell på varmeutbytte ved optimal vs suboptimal forbrenning

 

-C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner 

 

Erindrer det ble byttet noen av disse platene innvendig en gang. 

Og da endret det seg. 

Siden forhandler ikke hadde deler lengre, måtte det tilpasses noe. 

 

Får prøve demontere og sjekke... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvaslags ovn er det du har?

 

De fleste har jo noen merkinger i front / produsent - og mye info ligger på nett.

Så finner vi raskt ut av om dette er en rentbrennende modell eller ikke

 

Ellers, om den endra egenskaper med nye plater er det jo fullt mulig sekundærluften har blitt blokkert, om tilpasningen ikke var 100%..

OM man vet modellen kan man sikkert og finne sprengtegninger av ovnen - det burde gi svar.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Camarogeddon skrev:

Hvaslags ovn er det du har?

 

De fleste har jo noen merkinger i front / produsent - og mye info ligger på nett.

Så finner vi raskt ut av om dette er en rentbrennende modell eller ikke

 

Ellers, om den endra egenskaper med nye plater er det jo fullt mulig sekundærluften har blitt blokkert, om tilpasningen ikke var 100%..

OM man vet modellen kan man sikkert og finne sprengtegninger av ovnen - det burde gi svar.

 

-Camarogeddon

Den heter basic 1 

Har prøvd finne papirene på den, men må leite mere 

Har funnet den på Google tidligere.. 

 

 

IMG_20220108_111954.jpg

IMG_20220108_112009.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt avansert søking 

 

Screenshot_20220108_112900_com.duckduckgo.mobile.android.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm.

Scan er jo en del av jøtulgruppen, men jeg ser du har rett - veldig mange av delene til den ovnen ser ut til å være utilgjengelige på dette punktet, som er dumt.

Jeg hadde forventet at Jøtul laget deler til ovnene sine lenger enn som så. (men mulig de gjør noen andre grep under "scan" merket.

Sprengskissene på denne var lite verdt, og bilder av brennplatene fant jeg ikke heller.

 

Men, jeg ser at det finnes ett sett som tydeligvis kan skaffes - https://www.jotulgroupspares.co.uk/scan/shop/set-burn-chamber-plates-basic-1-without-bottom-stones/1911.htm Dette settet er tydeligvis uten bunnsteinene - men med sideplater, og skal passe basic 3 som du tydeligvis har..

image.png

Kanskje verdt å se om det kan løse problemer?

 

Jeg finner heller lite angående bruksanvisninger og data på denne ovnen - men om du kontakter noen som selger scan ovner er det jo godt mulig dette kan fremskaffes. Jeg syntes ovnen ser ganske fin ut, og den burde jo være verdt å fikse på.

 

-C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen sålangt. 

Sjekker ut ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket litt inni ovnen idag. 

 

Plukket ut disse 2 platene som ligger opp.. Ulike størrelser... 

Litt usikker på hvem som skal hvor. 

Men den ene mener eg må ha lagt feil... 

Så den er nå i et spor /slotter som gjør at den kom litt mere over den dyse greien. 

 

Forøvrig mye sot oppe på de platene... 

Litt dårlig bilde 

IMG_20220109_124751.jpg

IMG_20220109_124739.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. det ser jo helt klart ut som om du har sekundærluft i den sorte plata på bildene (Uten at jeg helt klarer å tolke hvordan bildene er tatt)

Det er jo to hullrekker i den plata.

 

Nøyaktig hvordanbbrennplatene skal stå - det er litt utfordrende å svare på basert på bilder...

 

-C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sekundær brenner, kan vel ha tette dyser.... Hm 

 

Brant litt annerledes når platene ble flyttet på... 

 

Smoke deflector plates heter de visst... 

Fant denne, scan 5, men mye likt. 

Men ingen detalj tegning på plasseringen av de platene 

Screenshot_20220110_000852_com.android.chrome.jpg

Screenshot_20220110_000936_com.android.chrome.jpg

Screenshot_20220110_000831_com.android.chrome.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi installerte en rentbrennende ovn da vi pusset opp. Gikk opp en størrelse på ovnsrør også.

De to første gangene vi brukte den fikk vi gassblusslignende stripe oppunder toppen og ut mot glasset.

Stusset litt over at ble borte resten av vinteren. Renset opp alt inni ovnen på sommeren og trodde det skulle hjelpe.

Etter to totalutrenskninger/demonteringer til inni ovnen pluss ovnsrør ut i pipeløp har jeg kasta inn hanskene for godt.

Spiser mer ved enn den gamle og avgir mindre varme er mitt inntrykk. Men har til gjengjeld glassdør.cool

Dessverre gikk den gamle på skroten ogfeieren har innskrevet den nye ovnen i systemet sitt. :angry:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har helt motsatt opplevelse - 

 

Huset vi kjøpte hadde en gammel jøtul peis 4 - denne hadde to instillinger i praksis, av eller på. Og spiste ved i samme takt som ungene gomler pepperkaker i jula.

Vi erstattet denne med en rentbrennende variant med både glassdør og ymse andre detaljer (Jøtul F263 S) - og har brukt denne som varmekilde i snart 10 år. Har ikke hatt hverken krøll eller vedlikeholdsbehov - og ettermatingen av luft i bakkant av kammeret fungerer som bare det.

 

Eneste erfaringen vi gjorde i starten var at man måtte fyre opp på riktig måte for å få ting i gang. De første gangene så sotet ovnen veldig, og ga lite varme. Årsaken var at trekken aldri kom skikkelig i gang. Så normal oppstarts prosedyre hos oss er å starte'n med døra på gløtt, så, når ting er i gang lukke døra, men fortsatt helt åpen trekk. Når dette så er skikkelig i gang (brennkammeret fult av flammer, og pipeløpet er varmt) - først da kan ovnen "strupes" - og man får fart på etterbrenninga. Prosessen tar gjerne 10-15 minutter fra kald ovn.

 

VI må i praksis kun vaske glasset en gang i året for å få av aske etc - den soter aldri ned glasset, og bruker betraktelig mindre ved enn den gamle.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/8/2022 at 11:44 AM, Camarogeddon said:

hmmm.

Scan er jo en del av jøtulgruppen, men jeg ser du har rett - veldig mange av delene til den ovnen ser ut til å være utilgjengelige på dette punktet, som er dumt.

Jeg hadde forventet at Jøtul laget deler til ovnene sine lenger enn som så.

 

 

 

Har vært borti samme problemet med Jøtul, og de har som prinsipp ikke deler til eldre ovner som ikke er sertifisert som rentbrennende.   Jeg var heldig at ovnen min kom i ny versjon med omtrent samme innmat så jeg fikk tak i delene jeg trengte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ref nøyaktig samme erfaring som Gunnar over her. 

Forskjellen er at vår har duret på det viset i 20 år. 

Dog er det viktig at det er god trekk i pipa, og lite "falsk luft" i trekken. DET ble det nemlig da røykrøret løsnet fra ovnen. Da var den utrolig kjip å få fart i blush

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill. 

Synes min brenner ved fortere enn man eter pepper kaker.. He he. 

 

Skal prøve bytte om på de platene om det endrer seg. 

 

Har foret inn keramiske rør i skorstein for noen år siden. Det betyr sikkert lite i denne sammenheng, annet enn at det ble tryggere å bruke ovnen. Lekk teglsteins pipe er ikke spøk ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Camarogeddon said:

Vi har helt motsatt opplevelse - 

 

Huset vi kjøpte hadde en gammel jøtul peis 4 - denne hadde to instillinger i praksis, av eller på. Og spiste ved i samme takt som ungene gomler pepperkaker i jula.

Vi erstattet denne med en rentbrennende variant med både glassdør og ymse andre detaljer (Jøtul F263 S) - og har brukt denne som varmekilde i snart 10 år. Har ikke hatt hverken krøll eller vedlikeholdsbehov - og ettermatingen av luft i bakkant av kammeret fungerer som bare det.

 

Eneste erfaringen vi gjorde i starten var at man måtte fyre opp på riktig måte for å få ting i gang. De første gangene så sotet ovnen veldig, og ga lite varme. Årsaken var at trekken aldri kom skikkelig i gang. Så normal oppstarts prosedyre hos oss er å starte'n med døra på gløtt, så, når ting er i gang lukke døra, men fortsatt helt åpen trekk. Når dette så er skikkelig i gang (brennkammeret fult av flammer, og pipeløpet er varmt) - først da kan ovnen "strupes" - og man får fart på etterbrenninga. Prosessen tar gjerne 10-15 minutter fra kald ovn.

 

VI må i praksis kun vaske glasset en gang i året for å få av aske etc - den soter aldri ned glasset, og bruker betraktelig mindre ved enn den gamle.

 

-Camarogeddon

Fasit på nye ovner. Samme her etter renovering av skorstein og ny ovn. Viktig å få det i gang. 
Den gamle ovnen trakk luft overalt og brant godt selv med trekken igjen. 
Se en video på tuben, gjorde jeg , og etterpå går alt som en drøm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...