Gå til innhold

Hjelp, min P38 har plutselig blitt veldig høy og stiv som en stokk.


Alfanatiker

Anbefalte innlegg

Dette skjedde i dag og jeg la merke til at bilen ble utrolig stiv og det blinket i de 2 øverste lampene som indikerer høyde. 

Jeg kjørte så av og stoppet på en bensinstasjon og oppdaget at selvom jeg stopper bilen, så fortsetter kompressoren å pumpe som en gal. Så for å ikke sprenge både belger og brenne pumpa, nappet jeg ut kontakten til den.

 

Jeg forsøkte så å koble til med Nanocom for å lese av feilkoder, men får ikke kontakt med EAS. Jeg kan høre det klikker i et rele under passasjersetet, men får allikevel ikke kontakt.

 

Er det noen her inne det går an å få hjelp av til et slikt problem? Jeg tenkte først høydesensor, men da ville vel ikke hele bilen blitt høyere?

 

Kan det være en trykksensor av noe slag som gjør at hele bilen fortsetter å heves? Tips? Råd? Et tlfnr å ringe?

 

Mvh Ronny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har ikke hatt akkurat den feilen som du beskriver, at bilen går i 'High', men jeg har sett mange andre varianter av feil på EAS :D.  Men; Jeg mente å ha lest om din variant et sted, og fant det hos PaulP38A.com

 

Det han sier, er at om bilen ønsker å senke seg i fart, f.eks motorvei - mode, og en høydesensor ikke gir tilbakemelding om at bilen faktisk senker seg,  vil den gå i det Landrover mente var best FailSafe, nemlig High.  Ligner på hva du opplever.  Han skriver at det skal 'cancel itself' etter 10 min riktignok 

 

Klipper litt fra et dokument Paul har liggende på internettet.

 

Quick-fix nå på vinteren vil muligens være å åpne alle fire kontaktene for høydesensorer, rengjøre, kontaktspray,  sette sammen igjen. Det er kontakter ca 20cm ifra hver sensor.(varierer) Men du må da ta alle fire, siden Nanocom ikke funker. Nanocom ville vist deg hvilken sensor som feiler.  Sensoren er nok ikke død, bare litt 'ikke liniær'.  

Jeg tipper det er kontaktproblem i pluggene.  Høydesensor er et dc 5V signal, ikke allverdens robust. Sårbart for kontaktproblem.

 

At Nanocom ikke virker, er uheldig. At det klikker i rele under førersetet ved forsøk, betyr at reset-syklus av EAC computer sannsynligvis virker.  Det settes av Nanocom på pinne 1 på OBD kontakten(til jord) når det gjøres forsøk på å oppnå kontakt..  Reset-syklus er en del av det å gå  i diagnose-mode på EAS.  Antagelig er da er ledning fra OBD pinne-1 til delay-rele OK. Det er i tillegg to ledninger for data.  Disse kan være dårlige/ha brudd.  Det jeg har vært borti er kabel-problem pga vannintrengning langs kanal nede ved førersetet.  Det er et felles jordingspunkt i det området.  Om det er dårlig jordforbidelse, vil det ødelegge for datacomm. Jordingspunktet heter S113 i Rave. Det er felles for EAS og ABS.  Får du tak i ABS ECU fra Nanocom, er sikkert den jordingspunktet ok.  Hvis nei, øker muligheten for gull.  'Jordingspunkt' er litt misvisende, det er bare en kabelskjøt av to-tre ledninger.   Veldig utsatt for korrosjon.  Egentlig,  tror du bør åpne opp langs kanalen og inspisere kablene enkeltvis.  En leding sveller om den  har tatt til seg vann.  

 

 

 

image.png

 

 

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, SteinE skrev:

Hei

Jeg har ikke hatt akkurat den feilen som du beskriver, at bilen går i 'High', men jeg har sett mange andre varianter av feil på EAS :D.  Men; Jeg mente å ha lest om din variant et sted, og fant det hos PaulP38A.com

 

Det han sier, er at om bilen ønsker å senke seg i fart, f.eks motorvei - mode, og en høydesensor ikke gir tilbakemelding om at bilen faktisk senker seg,  vil den gå i det Landrover mente var best FailSafe, nemlig High.  Ligner på hva du opplever.  Han skriver at det skal 'cancel itself' etter 10 min riktignok 

 

Klipper litt fra et dokument Paul har liggende på internettet.

 

Quick-fix nå på vinteren vil muligens være å åpne alle fire kontaktene for høydesensorer, rengjøre, kontaktspray,  sette sammen igjen. Det er kontakter ca 20cm ifra hver sensor.(varierer) Men du må da ta alle fire, siden Nanocom ikke funker. Nanocom ville vist deg hvilken sensor som feiler.  Sensoren er nok ikke død, bare litt 'ikke liniær'.  

Jeg tipper det er kontaktproblem i pluggene.  Høydesensor er et dc 5V signal, ikke allverdens robust. Sårbart for kontaktproblem.

 

At Nanocom ikke virker, er uheldig. At det klikker i rele under førersetet ved forsøk, betyr at reset-syklus av EAC computer sannsynligvis virker.  Det settes av Nanocom på pinne 1 på OBD kontakten(til jord) når det gjøres forsøk på å oppnå kontakt..  Reset-syklus er en del av det å gå  i diagnose-mode på EAS.  Antagelig er da er ledning fra OBD pinne-1 til delay-rele OK. Det er i tillegg to ledninger for data.  Disse kan være dårlige/ha brudd.  Det jeg har vært borti er kabel-problem pga vannintrengning langs kanal nede ved førersetet.  Det er et felles jordingspunkt i det området.  Om det er dårlig jordforbidelse, vil det ødelegge for datacomm. Jordingspunktet heter S113 i Rave. Det er felles for EAS og ABS.  Får du tak i ABS ECU fra Nanocom, er sikkert den jordingspunktet ok.  Hvis nei, øker muligheten for gull.  'Jordingspunkt' er litt misvisende, det er bare en kabelskjøt av to-tre ledninger.   Veldig utsatt for korrosjon.  Egentlig,  tror du bør åpne opp langs kanalen og inspisere kablene enkeltvis.  En leding sveller om den  har tatt til seg vann.  

 

 

 

image.png

 

 

 

Stein



Dette er rett ut helt fantastisk (også fra en i samme byen som meg!!)!!

Etter å ha vært på besøk hos en kompis på Helgelandsmoen noen timer nå i kveld, forsøkte jeg å plugge inn igjen kompressoren for å se om den startet. Det gjorde den da ikke. Så startet jeg bilen og lukket panseret og dørene, og da regulerer bilen seg som normalt igjen. Så det kan da se ut til at de eksempelvis 10 min med resett, har gjort at den nå fungerer igjen. Alt stemmer med det du sier. Problemet oppstod opprinnelig når jeg slakket av hastigheten fra motorveien mellom Sollihøgda og sundvollen ned svingene mot hotellet. Rett før Esso kjente jeg bilen var utrolig stiv på veien, og jeg oppdaget lampene som blinket på "extended hight". Føret har jo ikke vært helt topp i dag (dog topp for en slik bil sånn rent mekanisk med tanke på fremkommelighet), så det er absolutt det rette tidspunktet for dårlig kontakt.

Vedrørende det andre problemet mitt med Nanocom (som jeg har ignorert et par år), så er det nettopp EAS og ABS jeg ikke får kontakt med.

Kan dette siste og henge sammen med at jeg ikke har trippteller i dashbordet eller (så ingen vet hvor langt bilen min faktisk har gått)? :lol::lol:

Tusen hjertelig takk! Jeg skal ta alle tips til etterretning og komme tilbake med et svar på hvordan det har gått.

P.S Dersom du en eller annen gang skrur P38 og har lyst å dele noen tips, kommer jeg gjerne bort og sparker dekk. Mulig du og har sett bilen min tidligere? Gått i byen i et par år. Grønn med noen sparkelflekker og store stygge chromefelger på sommeren ;)

Jeg ser forøvrig at han i svaret du fant, skrev at det burde være mulig å manuelt justere høyden. Dette var da ikke mulig på min faktisk... den bare fortsatte å kjøre kompressoren, og det blinket på "extended height" konstant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra bilen fikset seg selv…

 

Regulerer bilen høyde når den blir parkert etter at tenning er slått av? Hvis den ikke gjør det kan det tenkes at noen har byttet ut det lange timer releet som sitter under førersetet, med et relé likt de som sitter i sikringsboksen foran i bilen - Gult. Hvis gult relé får ikke Nanocom kontakt med bilen. 
 

Martin 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, MartinM skrev:

Bra bilen fikset seg selv…

 

Regulerer bilen høyde når den blir parkert etter at tenning er slått av? Hvis den ikke gjør det kan det tenkes at noen har byttet ut det lange timer releet som sitter under førersetet, med et relé likt de som sitter i sikringsboksen foran i bilen - Gult. Hvis gult relé får ikke Nanocom kontakt med bilen. 
 

Martin 
 

 

Den pleier å gjøre det ja. Men står den en ukes tid eller noe, er ikke bilen nødvendigvis rett lenger. Dog har jeg hørt den jobber i noen ventiler innimellom etter at jeg har parkert bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For verifisering i tilfelle andre opplever samme problem: Det viste seg å være høyre fremre høydesensor som var synderen.
Jeg har skaffet en ny i dag, og skal for sikkerhets skyld skru ut den gamle og kontrollere den via et multimeter via denne metoden https://www.landyzone.co.uk/land-rover/testing-eas-height-sensors.364480/ innen jeg da monterer den nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny oppdatering her.

 

Høydesensoren hadde bare dårlig kontakt. Og problemet mitt med å lese EAS skyldes at min Nanocom opprinnelig ble kjøpt til Range Rover Sport. Og derfor støtter faktisk ikke kabelen min alle funksjoner selvom jeg har betalt Blackbox Solutions for de rette kodene.

Dette kan være verdt å tenke på for andre som ikke er klar over det. Det er forskjell på OBD-kablene om man har Disco, P38 eller RR sport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...