Gå til innhold

Mulig inntreden inntreden i Range Rover verden (L322).


Ulrichsen

Anbefalte innlegg

Som kliss nytt medlem på forumet her så må dere unnskylde evt dumme spm. Kort fortalt så har jeg tittet på en L322 Vogue over lang tid. Mye pga mas fra kona som liker disse bilene og pga ønske om god trekk kapasitet med henger. Jeg har nå sett utallige Youtube videoer og lest opp og ned på forumet her og usikkerheten sniker seg raskt på....

Jeg skal muligens se på en 2005 modell TD6 nå på fredag som står i Slemmestad med ca. 222.000 km på teller (ligger på finn.no). Bilen er ikke EU godkjent og det er noe utfordringer med luftfjæring foran (senker sed ned i forpartiet). Mitt ønske er å få noen korte input på hva jeg kan forvente med å innlede mitt kjennskap til RR verden med å kjøpe en slik bil. Hva bør jeg sjekke ved inspeksjon ift om det er mulig å få denne EU godkjent? Hvem kan jeg bruke på evt utredning av feil og mangler uten å gå helt konkurs her (bor i Moss)?

Jeg kommer evt til å bruke denne som en bil nr. 3 nå innledningsvis da jeg ikke kommer til å tørre å selge 1-serien til kona før jeg vet om denne kan brukes som en "daily driver" fremover. 

 

Håper på noen  konstruktive innspill og tilbakemeldinger. 

Og ja. Jeg har fått med meg at det trolig sitter en girkasse fra hel..... i denne modellen jeg skal se på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis min kone hadde mast om å få Range Rover ville det vært relativt uimotståelig, og de andre spørsmålene du har blitt relativt irrelevante :D. Men...

 

Jeg har ikke inngående kjennskap til L322 (har Discovery 3), men mitt første spørsmål tilbake blir vel om du er glad i, og flink til, å skru selv? Hvis ikke så blir dette veldig dyrt. Jeg tror også det kan bli ganske frustrerende. Feilsøking kan være tidkrevende, og koster mye penger på et verksted. Deler og reparasjon av det mekaniske, inkludert luftfjæring, er ikke særlig kostbart om du gjør det selv.

 

Du nevner girkasse, jeg ville budsjettert med utgifter til en ny på et eller annet tidspunkt. Koster vel rundt kr 20 000 for en overhalt, så skal den settes inn. En annen ting er rust, jeg har inntrykk av at disse bilene ruster mye i bakre del, bakskjermene, bakluka og hjelperammen bak. Det bør man se etter. Videre er det noe elektronikk som sitter utsatt til for fukt, det er kanskje særlig stereo/navigasjonsenhetene i bagasjerommet? Jeg ville sjekket alt av elektronikk mht funksjon. Du bør også få lest av feilmeldinger.

 

Det ligger en kjøpsveiledning her:

Tron

Mvh

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Elchund skrev:

Hvis min kone hadde mast om å få Range Rover ville det vært relativt uimotståelig, og de andre spørsmålene du har blitt relativt irrelevante :D. Men...

 

Jeg har ikke inngående kjennskap til L322 (har Discovery 3), men mitt første spørsmål tilbake blir vel om du er glad i, og flink til, å skru selv? Hvis ikke så blir dette veldig dyrt. Jeg tror også det kan bli ganske frustrerende. Feilsøking kan være tidkrevende, og koster mye penger på et verksted. Deler og reparasjon av det mekaniske, inkludert luftfjæring, er ikke særlig kostbart om du gjør det selv.

 

Du nevner girkasse, jeg ville budsjettert med utgifter til en ny på et eller annet tidspunkt. Koster vel rundt kr 20 000 for en overhalt, så skal den settes inn. En annen ting er rust, jeg har inntrykk av at disse bilene ruster mye i bakre del, bakskjermene, bakluka og hjelperammen bak. Det bør man se etter. Videre er det noe elektronikk som sitter utsatt til for fukt, det er kanskje særlig stereo/navigasjonsenhetene i bagasjerommet? Jeg ville sjekket alt av elektronikk mht funksjon. Du bør også få lest av feilmeldinger.

 

Det ligger en kjøpsveiledning her:

Tron

Mvh

 

Tusen takk for svar og hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, MariusMorch skrev:

hei! 

Jeg har skrevet guiden over, og etter det har jeg akkurat satt i stand en 4.4i som har blitt grovt neglisjert noen år. Du er hjertelig velkommen til å ringe meg før du drar til slemmestad, bare send meg en pm eventuelt. 

Supert Marius. Det er fullt mulig jeg gjør:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...