Gå til innhold

Hva er beste holdbare lakk for stål takgrind


Anbefalte innlegg

Skal slipe bort løs lakk som flasser, sånn pulverlakk som slipper taket.

Hva er best å male grinda med etter sliping, grunning og sånt.

 

Har pleid å bruke ren owatrol som grunning på slipt metall og 50% owatrol/bengalakk i to strøk over hele.

Men nå spør jeg dere om dette er bra nok, eller om dere har noen bedre mer holdbare tips.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge siden var det du brukte det?

 

Gaute og jeg erfarte nylig at bengalakk ikke lenger er hva det engang var. Lite dekning, tynn suppe. Krevde mange strøk. 

 

Har jo riktignok ikke sett resultatet over tid. 

 

Arcanol har i (litt)større grad samme resultat som tidligere.

 

En skal lese ganske nøye på boksene for å se hvilken av dem som er arcanol..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Espen N skrev:

Hvor lenge siden var det du brukte det?

 

Gaute og jeg erfarte nylig at bengalakk ikke lenger er hva det engang var. Lite dekning, tynn suppe. Krevde mange strøk. 

 

Har jo riktignok ikke sett resultatet over tid. 

 

Arcanol har i (litt)større grad samme resultat som tidligere.

 

En skal lese ganske nøye på boksene for å se hvilken av dem som er arcanol..

Sist brukte jeg biltema sin, meget tynn suppe. Blandet den til 50% med Owatrol og det har nå holdt i 2 år uten at rustflekkene titter frem.

Brukte da ren owatrol på selve rustflekkene og dekket alt med 2 strøk med Biltema/Owatrol blanding. 

På vindusvisker armene på Lokomotivet så ga jeg dem et ekstra strøk året etter, dvs de fikk 3 strøk. De ser meget bra ut enda. (Det var bare fordi jeg hadde noe igjen i boksen og brukte opp resten der).

 

1 time siden, gautes skrev:

Hvis du ikke vil gjøre jobben en gang til om noen år er galving best.

Krever endel mer jobb men jeg gikk for det på grinda mi.

Det hadde vært det ultimate, men det koster og er alt for langt unna herfra til at det er gjort i en fei.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med pulverlakk er som regel at forarbeidet er for dårlig.  Gjerne altfor dårlig rengjøring og for glatt overflate.  Alt fett må fjernes først, så sandblåsing eller lignende.  Fra da av må ikke delene røres med bare hender.  Så er det sikkert forskjell på pulverlakk også.  Med riktig forarbeide og god lakk bør pulverlakk holde evig.  Dårlig utført vil det allikevel se helt fint ut - en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Tore Kjernmoen skrev:

Problemet med pulverlakk er som regel at forarbeidet er for dårlig.  Gjerne altfor dårlig rengjøring og for glatt overflate.  Alt fett må fjernes først, så sandblåsing eller lignende.  Fra da av må ikke delene røres med bare hender.  Så er det sikkert forskjell på pulverlakk også.  Med riktig forarbeide og god lakk bør pulverlakk holde evig.  Dårlig utført vil det allikevel se helt fint ut - en stund.

Ja, pulverlakk er av og til bra. I dette tilfelle ser jeg at pulverlakken sitter meget godt de fleste steder.

Kun der det har blitt skade/steinsprutskade/gnagd hull osv. at vann har klart og trenge seg inn. Legger man til litt frost så sprenger det seg vei videre under lakken.

 

Jeg har nå skrapt vekk pulverlakk til godt innpå rent stål og skal sandblåse de stedene en av dagene nå.

Må vist sveise en ny bit helt bakerst på grinda, der arbeidslampe skal sitte.

20220110_154451.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.1.2022 den 17.25, tiopet skrev:

om dere har noen bedre mer holdbare tips

Tja kanskje raptor bedliner lakk er veien å gå. Du får en pakke med 3 produkter. En sprayboks med syre etsh primer, en boks tokomponent epoksy grunning, og sort to komponent bedliner lakk med sprøytemunnstykke. Velger du en mindre grov dyse ( sprøyte pistol er det mulig å få mindre grov overflate i lakken.

ett perfekt produkt til takgrind, rockslidere osv. Har selv brukt produktet derfra og synes det er bra.

https://www.norbond.no/raptor-bedliner-3?utm_source=bing&utm_medium=cpc&utm_campaign=AB - Norbond AS - Google Ads&utm_term=raptor bedliner&utm_content=Maling og lakk

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamlegrinda mi, som jeg bygde fra bunn av,  behandla jeg med 2 strøk owatrol og ett strøk hammerslagslakk. Det holdt i ca ett år. På vinter nr 2 ble den brun på utsatte partier. Erfarer også at dagens Benga er skuffenes... 

Skal lage ny grind til våren og er i samme båt.. :) galva er veldig fint, men og upraktisk om noe skal endres på (sveises) 6 mnd senere...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste grunningen jeg har funnet (spesielt på slitte overflater - den sitter ikke veldig bra på glatt metall) - er POR-15.

Greiene er fantastisk klinete og kommer inn overalt (hansker anbefales.).

 

Den blir en skikkelig hard og resistent film når den tørker.

 

Den må overdekkes med noe annet, da den ikke er UV resistent, men de fleste ting jeg har gitt en omgang med stoffet har gitt opp rustinga ganske så tvert, så det er min hovedløsning på alt slikt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode ideer her.

Så akkurat nå blir det det jeg har på malingslageret.

Fant Owatrol og Biltema Bengalakk, ellers så fant jeg en del liter med epoksy primer og polyuretanlakk.

Sistnevnte er noe klin å få på, da den stivner/herder fortere enn jeg klarer å rulle/pensle den ut.

Så tror jeg havner på Owatrol og bengalakk nå i helgen. Så kan jeg bestille raptor lakk til sommeren.

 

Har ikke sett noe til brune partier enda, på støtfanger som fikk 2 strøk owatrol og 2 strøk owatrol/bengalakk behandling for 3 år siden :).

Men så tar jeg å pensler litt fluidfilm fett på og polerer av igjen med klut en gang i året også :rolleyes: Baktraversen også, ser fin og matt ut med vanndråper som perler og renner rett av.:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Problemet med pulverlakk er at den er "for hard" så når det først går hull på den vil rusten få jobbe fritt, og da gjerne bli helt svart (lav tilgang på oksigen) dette gir høyere konsentrert rustdannelse og vil gjøre at du får mer markert gravrust. 

En gjenganger er at slike ting ikke blir grunnet skikkelig før "lakkering. Men så spiller alltid prisen inn. 

 

 

Til neste gang. 

 

Syregrunning (etch primer chromat free)

Pensle med 2k polyrutanlakk i ønsket farge. Pensle gjerne 2 runder, vent 24 timer.

om ønskelig klut så med rød scotchbrite og pensle en runde til. 

 

Polyrutanlakk er industrimaling som brukes på alt fra lastebiler til offshore. Denne "kan" legges våttivått på syregrunning. (Det vil si uten slip imellom innenfor en viss tid) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.2.2022 den 21.05, Klodrik78 skrev:

Problemet med pulverlakk er at den er "for hard" så når det først går hull på den vil rusten få jobbe fritt, og da gjerne bli helt svart (lav tilgang på oksigen) dette gir høyere konsentrert rustdannelse og vil gjøre at du får mer markert gravrust. 

En gjenganger er at slike ting ikke blir grunnet skikkelig før "lakkering. Men så spiller alltid prisen inn. 

 

 

Til neste gang. 

 

Syregrunning (etch primer chromat free)

Pensle med 2k polyrutanlakk i ønsket farge. Pensle gjerne 2 runder, vent 24 timer.

om ønskelig klut så med rød scotchbrite og pensle en runde til. 

 

Polyrutanlakk er industrimaling som brukes på alt fra lastebiler til offshore. Denne "kan" legges våttivått på syregrunning. (Det vil si uten slip imellom innenfor en viss tid) 

 

 

En super oppskrift, så den har jeg lagret for neste prosjekt. Eller neste gang grinda skal ha en omgang :) Tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...