Gå til innhold

Vurderer å kjøpe Freelander. Hjelp meg! :)


HansChristian

Anbefalte innlegg

Hei.
Jeg har vært helt uten landrover nå i snart to år, etter at JernErna (Disco2'en min som jeg hadde i 18år) døde på seg... Økonomien tilsier hverken Defender eller Discovery, så jeg ser nå i retning av Freelander. Jeg har vært og prøvekjørt en Freelander 1 facelift med 1,8L bensinmotor. -men i tillegg til at bilen var totalt innrøkt (med dertilhørende sigarettstank) så opplevde jeg den som treg å gire og at clutchen tok veldig brått. Kanskje den skal være sånn, men jeg vet ikke... Nok om det.
Nå ser jeg bitelitt opp på pris, og vurderer både FL1 og FL2. Det ligger noen få FL1 med td4 og automat utepå Finn, og noen med manuell girkasse. Når det kommer til FL2 så er det flest med manell girkasse og noen få med automat.

Så kommer det som jeg er virkelig usikker på: Hva er tryggest å velge, og hva bør en absolutt styre unna?
Er en tidlig FL2 "bedre" enn en sen FL1? Og hvilken girkasse bør en gå for hvis en kan velge? Er det noen typiske ting jeg MÅ se etter? sånn som at det f.eks er et eller annet sted hvor det alltid ruster hull eller lignende?
 

edit: Og selvfølgelig: km-stand er nødvendigvis ganske høy, men noen biler går langt, andre ikke. Hva kan en forvente ut av en FL?
(vurderer også Volvo xc70 som et tryggere alternativ, men følelsene mine ligger jo hos den grønne ovalen)

 

Endret av HansChristian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kjøpte meg freelander i mai 2021, har vært fornøyd så langt, snart kjørt 15000km med den, og har ikke vært "mye" problemer med den, bruker vel rundt 1,2 på mila, og yter som eit dødt esel.

 

Anbefaler Volvo heller, har en s80 2,4, kjempe bil på vår, sommer og haust mens land roveren funker fjell nå på vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FL2 bør jo være et relativt trygt valgt. Med diesel og manuell kasse, så bør du klare deg med 0,7-ish på mila, eventuelt en del mindre med langkjøring og litt forsiktig bruk av gasspedalen.

 

Bakdiff er en svakhet på disse, men mange har fått det utbedret, og det er heller ingen håpløs oppgave å bytte både diff og haldex i en passelig greit utstyrt garasje hjemme. Pass på eventuell "maling" som varierer med hastighet.

 

Fettlistene rundt skjermene pleier å løsne, og førersetet pleier å få en liten sprekk like ved der plasten går over til skinn/kunstskinn (i de bilene som ikke har stoffseter). Ellers er håndtaket til bakluka også et svakt punkt på pre-facelift. Den har en lei tendens til å ta inn vann, og dermed takker bryteren for seg. I tillegg er plasten på håndtaket såpass svak at den gnager på lakken, og dermed så blir det rust. Sistnevnte kan fikses ganske greit med å sette på facelifthåndtak.

 

Ellers er FL2 en bil som de fleste verksted kan fikse det aller meste på. Mye Ford- og Volvodeler, dermed er det faktisk noen deler man få tak i på Biltema og andre "vanlige" delepushere.

 

Jevnt over så er vel inntrykket at FL2 er en solid og driftssikker bil. Det er vel ikke uten grunn at det er mye FL2 i Evoque og Discovery Sport. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er manuell girkasse veien å gå med FL2? Fraværet av reduksjonskasse gjør at jeg inbiller meg at automat er nødvendig hvis man skal ha mulighet til å prøve seg på noe som helst terrengkjøring, så jeg har liksom sett mest etter biler med automat. -men det trenger jo ikke å være slik.
Som sagt har jeg svært lite erfaring med freelander, men jeg fikk prøve en FL1 facelift da den var helt ny i sin tid. Med td4 og automat så imponerte den i terrengløypa på Rena.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antall kilometer i FL2 med automat kan jeg telle på en hånd, og fortsatt ha fingre til overs, og vi har ikke bedrevet terrengkjøring i vår FL2 med manuell, så det kan jeg ikke uttale meg om, men du kan kanskje spare deg litt clutchutgifter med automat om du skal bevege deg ut i terrenget.

 

Ellers får du 12 ekstra gamper under panseret om du kjøper en av de FL2'ene som kom før partikkelfilteret gjorde sitt inntog.

 

Blending av EGR anbefales også, det gir litt mer krefter på lavt turtall, og vi opplevde også at forbruket sank litt etter blending - og nei - det har aldri blitt nevnt i forbindelse med PKK. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FL1 begynner å bli en årstilkommen bil. FL2 er en mere moderne bil.

Har hatt min 2007 HSE automat siden 2014. Er superfornøyd. 0,75 på mila.

Sterk til å dra campingvogn.

Forbruk med 1200 kg vogn er 1 liter på mila. Til sammenligning krevde min ex R.R. P38 DSE 1.35 på mila.

Slitedeler byttes i intervall som på de fleste biler. Hjulbuene bak krever litt stell.

Ellers har trondshj nevnt noen svakheter.

Har også en 2010 Honda CRV diesel. Det er jo en lettkjørt bil med få feil.

Samtidig kjennes FL2 mer gedigen. Den har mer personlighet. Trives best i den.

Endret av Velocette
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler FL2. Det er den tryggeste du kan kjøpe samt det LR produktet hvor du får mest "valuta" for pengene.

 

Ingen sære svakheter på disse. Eneste er at du bør være oppmerksom på bakdiff som nevnt over. Ellers så sjekk alt du ville sjekket på en "dødelig" bil. 

 

Hold det langt unna FL1 om du må betale særlig mer enn vrakpant.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett at enkelte klager over varmeapparatet i Freelander? Hvordan er det egentlig med dette, på de forskjellige modellene?
Ser litt på FL1 td4 m/automat, men da snakker vi jo fort om biler som er 17-18 år gamle. Litt skeptisk etter alt jeg har lest og hørt.

 

edit: Det er forøvrig denne som kan være interessant for meg: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=243244424

Er det noen av dere som kjenner til denne bilen? Det er jo et godt stykke for meg å reise fra Konsgberg til Mandal, for å se på den.

Endret av HansChristian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg og kona har begge versjonene, FL2 er en bil med ypperlig kjøre-komort, fremkomlighet og plass. Hun elsker Fl2 og det er hennes favoritt om vinteren (mye p.g.a. av ising og oppvarming). Fl1 (3dørs) bruker vi mye om sommeren, liksom en favoritt bil med taket av. Siden jeg skrur og vedlikeholder dem begge, vil jeg si at hvis du (som meg) har 1,1/2 tommeltott, så er Fl1 lett å skru på, men det skjer mye, som f.eks, rett etter 2 nye år på pkk, så løsnet balanse ringen på vcu. Litt kontakt lim så var den sikret til sommeren. Men det må gjøres. Fl1 er en bil som krever mye i tider, men med veldig rimelig deler om man har tid., og en fantastisk morsom "prosjekt bil (har kjørt Fl1 i 10 -12 år og liker den godt).

Fl2 er en helt annen klasse, om enn litt kjedelig, men fantastisk flott bil i vår eie, ikke til å blande med FL1.

Mvh

Henning

(om sommeren tar hun tak i FL1 uten tak, og synes den er en knall bil., men husk du må kunne skru og løse problemer med den.)

Endret av henningo2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...