Gå til innhold

Disco3, uventet stopp under kjøring.


Alfred1

Anbefalte innlegg

Hei, undrer på dette: bil gikk i nødmodus opp lang stigning. Feilkode p2290. Byttet matepumpe, filter defekt med metallspon. Dyser OK. Hjalp ikke. Byttet høytrykkspumpe,det hjalp. Alt gjort hos rimelig verksted. Kjørte mye neste døgn, men opp annen lang stigning nødmodus igjen. Bilen lot seg ikke starte. Neste dag startet den lett i 10 minus og virker i orden, men tør ikke kjøre langt da den vel etter hvert vil gå i nødmodus igjen. Hva er feilen? Takknemlig for forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken års modell? 

Man kan jo sjekke om pumpen I diesel tanken leverer. 

De må jo etterhvert begynne bli sliten i mange av de eldre D3 på veien. 

 

Tvangs kjør pumpen. 

Mål strøm trekket på den, det gir indikasjon på tilstand. Husker ikke tall og data i farten. UK forum har tråd på dette 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en 08 modell, pumpen i tanken/matepumpen ble skiftet, den leverer nå 0,5. Takker for innspillene som vil bli meddelt mekanikeren over nyttår.

Kompressoren som løfter bilen buldrer mye og lenge ved oppstart, men virker, og bilen senker ikke i løpet av noen netter, men lurer likevel på om det har en sammenheng da også lyssymbolet med vaggende bil tennes, blant flere andre, når dette skjer. Dekselet til kompressoren mangler så den ligger ubeskyttet til. Forøvrig kjører jeg også en Kia Soul, grei nok den, men når jeg etterpå kjører Discoveryen så merker jeg straks den enorme komforten, og at jeg har savnet den voldsomt, det er fordi opplevelsen av å kjøre Discovery "puts a smile on my face", og jeg fylles med glede og velbehag. Trondheim - Oslo nonstop er "a walk in the park:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, @le skrev:

Anbefaler å anskaffe en iid tool hvis du skal ha bilen en stund (og ikke allerede har kjøpt selvfølgelig). Tjener seg veldig fort inn når feilene kommer med et bong eller to.

Har hørt om den ja, men er ikke mye til mekaniker selv dessverre, så da er jeg vel like langt. Har hatt bilen i åtte år og håper på mange flere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv så langt fra en mekaniker som man kan komme. Er veldig glad for iid-tool. I ny og ne popper det opp noe grunnet spenningsfall etc, da er det godt å slette feil og slå seg til ro med at det ikke har dukket opp noe dyrt. 
Man kan finne feilkoder og spare dyre timer og/eller diagnose på verksted, man kan kalibrere høydesensorer, noe jeg til og med klarte etter den ene ble rar etter dekkskifte. 
Mm. Anbefales. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Timo@ skrev:

Hard du prøvd å rense maf og map sensorer? Demonteres og renses enkelt med spesielt middel. Fik lignende med nødmodus ved stigning noen uker siden. 

Hei, nei det er nok ikke gjort, takk for tipset og din erfaring. Husker jeg leste om map sensor her på forumet om denne feilkoden, så det skal bli gjort. Der leste jeg om map sensor, men maf - hva er det?

1 time siden, MaKi skrev:

Er selv så langt fra en mekaniker som man kan komme. Er veldig glad for iid-tool. I ny og ne popper det opp noe grunnet spenningsfall etc, da er det godt å slette feil og slå seg til ro med at det ikke har dukket opp noe dyrt. 
Man kan finne feilkoder og spare dyre timer og/eller diagnose på verksted, man kan kalibrere høydesensorer, noe jeg til og med klarte etter den ene ble rar etter dekkskifte. 
Mm. Anbefales. 

Det var interessant. Takk for din erfaring og at du delte. Da skal jeg nok skaffe det etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er dyr, men verd det. Jeg kjøpte fra Island4x4.

 

MAP måler lufttrykk og er enkel å sjekke og rense. Ligger helt på toppen under motordekselet, festet med en enkel skrue. 

MAF måler luftmengde og ligger et sted i innsuget (jeg har ikke rørt denne selv...ennå...). Den er delikat, og tåler ikke noen som helst ting. Så ikke fikle inni, bare prøv å rense med en rensespray av noe slag.

 

Du finner nok plassering og måter å rense på om du googler litt, jeg finner alt jeg trenger enten her på forumet eller på disco3.co.uk.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, @le skrev:

Den er dyr, men verd det. Jeg kjøpte fra Island4x4.

 

MAP måler lufttrykk og er enkel å sjekke og rense. Ligger helt på toppen under motordekselet, festet med en enkel skrue. 

MAF måler luftmengde og ligger et sted i innsuget (jeg har ikke rørt denne selv...ennå...). Den er delikat, og tåler ikke noen som helst ting. Så ikke fikle inni, bare prøv å rense med en rensespray av noe slag.

 

Du finner nok plassering og måter å rense på om du googler litt, jeg finner alt jeg trenger enten her på forumet eller på disco3.co.uk.

 

 

 

1 minutt siden, @le skrev:

Den er dyr, men verd det. Jeg kjøpte fra Island4x4.

 

MAP måler lufttrykk og er enkel å sjekke og rense. Ligger helt på toppen under motordekselet, festet med en enkel skrue. 

MAF måler luftmengde og ligger et sted i innsuget (jeg har ikke rørt denne selv...ennå...). Den er delikat, og tåler ikke noen som helst ting. Så ikke fikle inni, bare prøv å rense med en rensespray av noe slag.

 

Du finner nok plassering og måter å rense på om du googler litt, jeg finner alt jeg trenger enten her på forumet eller på disco3.co.uk.

 

 

Strålende, takk skal du ha !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har renset MAP og MAF sensorer med spesielle CTC-produkter, veldig enkelt med hjelp av videosnutter på youtube, samt tilsatt dieseltilsetning fra STP som angivelig renser hele systemet og fjerner kondensvann fra tanken. Har testet bilen etterpå skikkelig, med og uten henger med vekt - og nå fungerer den som normalt, (bank i bordet). Har i samme forbindelse lest såpass  mye om partikkelfilter at jeg nok tror det blir neste investering. MAP-sensoren var skikkelig møkkete og helt tett.   Nyter hver kjørte meter.

Endret av Alfred1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær veldig forsiktig på noe som fjerner kondensvann. Det fjernes ikke, men tilsetningen gjør at vannet mister hinnen som holder en dråpe sammen slik at vannet passerer dieselfilteret. Vann i dieselpumpe etc vil fortsatt fryse, og da kan det gi store skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill, det er ingen tvil om at bilen er kvikkere etter bytte av pumpene, (fra 0,15 bar til 0,5 iflg verkstedet) og rens av sensorer. Etter det besøket virket ikke knappene på rattet, de sjekket idag, dårlig festet kontakt så nå OK. Men etter bare en km så lyste gul lampe; symbol bil som svaier, forsvinner når bilen startes på nytt, men kommer tilbake etter noen km. Hev og senk funksjon virker, men hever foran veldig sakte. Senker ikke over natten. Er det kompressoren eller belgene som er problemet tro? Noe som kan ha skjedd hos verkstedet ? Har ikke iid tool. Kompressoren har alltid rumlet mye og lenge ved oppstart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Elchund skrev:

Vanskelig å si uten å vite hvilken feilkode bilen gir. Lignende feil i min bil var kompressoren. Se også innlegget mitt i denne ferske tråden:

Mvh

Tron

Jeg heller også mot kompressoren, virker som lampa kommer på kort etter at jeg hører at kompressoren slutter å gå/rumle. Kjørte 2,5 mil i morges, lampa kom på etter 4 km, og forble gul hele veien, uten at bilen sank. Startet opp på ny ved ankomst, alt ok i en halv km før den kom på igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, @le skrev:

Du burde ha en iid. Kan være kompressor som går varm eller det kan være den må gå for lenge etter bilens mening. Eller det kan være noe annet... :rolleyes:

Er det IID tool BT eller IID Tool pro jeg trenger ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...også går det an å rope ut her på forumet om det er noen som kan gjennomføre diagnose med en IIDTool på bilen din. (Det krever ikke lisens), også kan du både få ut feilmeldinger, og få en førstehånds vurdering av om dette er et hjelpemiddel du ønsker å ha i bakhånd. Men om sistnevnte er tilfelle - kjøp det snøggast råd, slik at du har det neste gang... Jeg mener... OM du trenger noe slikt igjen.

 

Registrerer du IIDTool på bilen din får du også mulighet til å programmere en del ting og tang på bilen, samt oppdatere diverse firmware på bilen om jeg ikke husker feil. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iidtool er helt uvurderlig, til feilsøking som nevnt, men også til oppgradering. Du har mulighet til å kjøre en tur og gjøre opptak av "live" verdier fra motor og fjæringssystem for å kartlegge feil som er vanskeligere å finne om bilen står stille eller som bare oppstår når du er underveis.

 

Mvh

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...