Gå til innhold

Snøfres til traktor.


Bamse_bra

Anbefalte innlegg

Snål fasong. Ligner på .... Orkel (? ) tverrfres. Så lik at det kan være den samme, med Valtramerker. 

Edit: Det står jo også i annonsen.
Var vel ingen suksess, og er borte fra markedet nå.... Det er brukere her på forumet som har hatt sånne, tror ikke han var spesielt fornøyd heller....

Jeg syns ikke den var billig nok til at jeg ville kjøpt den. En Dalen 978 eller en Orkel 2300/2310 ville vært mitt valg i en lav prisklasse, i prisklassen rundt 20 000kr ville jeg forsøkt å finne en totrinnsfres, rett og slett fordi de er kortere, men kommer tettere innpå trapper, dører osv....

 

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg vet vil jeg tro du må ha en stor traktor for å bruke denne. 

Har fulgt markedet på Finn, og ser at de omtrent er umulig å selge. 

 

Jeg ville valgt en V-fres. Den følger kurven i veien bedre, traktoren bruker mindre frivstoff, og det er mindre som kan gå i stykker. 

 

Selv har jeg en Globus 235, og har enda til gode å oppleve at fresen ikke tar all type snø. Hydraulisk klaff på tuten er gull verdt, det ville jeg ikke vært foruten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, lafterolf skrev:

Selv har jeg en Globus 235, og har enda til gode å oppleve at fresen ikke tar all type snø. 

Made in Brumunddal. Selvsagt er den gull! :rolleyes:
Den er vel i en annen prisklasse vil jeg tro? Hvis ikke er vel det noe av det mest robuste du får kjøpt.... entreprenører jeg prater med, liker Globus-produkter, ganske solid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner dem fra 15-20 tusen brukt.

Jeg betalte halvparten og fikk storjobb med bytte av slagerne inni. De er leddet og særlig festehull til boltene blir avlange.

Bygde på egenkomponert klaff med hydraulik når jeg først var i gang.

 

En skulle tro at en stor fres blir tung å dra, men det blir nesten motsatt, for mindre fres vil jobbe med den samme snøen lenge før den sendes ut, mens en større fres får ut snøen tvert.

20201124_192703.jpg

 

Nå er vel produksjonen flyttet til Jæren?

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=239362531

 

Dalen har V-freser som er av bra kvalitet.

978 er stor og bra.

Endret av lafterolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, lafterolf skrev:

Nå er vel produksjonen flyttet til Jæren?

 

Dalen har V-freser som er av bra kvalitet.

978 er stor og bra.

Ja, BR pakka hele kostebinderiet sammen og flytta bedriften til Nærbø. På godt og vondt. 
Dalen er ganske blikkboks sammenlignet med Globus og Orkel. Men er mye solgt, så det er neppe noe  dårlig valg. Vi har en Orkel fra rundt 1990, den har fresa det utroligste, og henger sammen enda. Byttet vel vifta for 10-15 år siden. Den tar overhodet ikke kram snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, lafterolf skrev:

Jeg har også prøvd gammel Orkel. 81 hette den. For tverr vinkling og smalt viftehus så den flyttet aldri mye snø. Men de ble bedre etter hvert.

Tja, med begge lukene åpne, så bremser den nå ned en traktor med 80hk ganske greit, så NOE snø flytter den da.....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...