Land Rover for alle penga Skrevet 26. desember 2021 Del Skrevet 26. desember 2021 Hei Har da handlet meg en FL1 2006 mod HSE. Trur den er i relativt grei stand. Men er noen småting jeg lurer på. Hvordan styres webasto? Den starter likt som motoren, men den skal vel ikke gå hele tiden? Syntes også den går litt kald på motoren ut ifra måleren, men mulig jeg tar feil, hvis noen med lik bil kan svare på hvordan måleren deres står ved kjøring hadde det vært fint. I mitt hode skal webasto slå seg ut ved en viss motortemperatur. Bilde under er etter 40min kjøring, på blandet veg. Når jeg da kjørte inn på en busslomme gikk fremdeles webastoen. Syntes den bruker mye diesel og vil luke vekk slike ting hvis dette er en feil. Hvis noen Freelander eksperter kunne kommet på banen med noen råd hadde det vært flott. God jul videre Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jermundpr Skrevet 26. desember 2021 Del Skrevet 26. desember 2021 Webasto skal senke hastigheten/styrken når motoren nærmer seg driftsvarm. Blir den enda varmere så kutter den, men står standby hvis temperaturen synker og går på igjen da. Blir den den da driftsvarm igjen så stopper den helt til neste gang den blir aktivert igjen. Men dette er hvis den blir startet av deg med ur/fjernkontroll. Hvis det er kjørevarmer som du ikke kan styre så blir den hele tiden få signal om å varme så lenge motoren går og ikke er driftsvarm. Kanskje termostaten din står åpen? Da må Webasto jobbe hele tiden for å få varme.. Webasto bruker ikke så fryktelig mye diesel. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stig Skrevet 26. desember 2021 Del Skrevet 26. desember 2021 Jeg har en manuell Td4. Motoren gir ikke mye varme, og greier ikke varme kupeen ordentlig i 10 minus. Tror Webastoen går ganske mye på disse bilene. Jeg kjører på litt under 0,8 på mila, uten Webasto. Temp-måler står omtrent slik på min også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Land Rover for alle penga Skrevet 26. desember 2021 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2021 Da er det nok slik den skal. Fikk tips om at den går under 2 grader i ute temperatur. Dette stemmer nok for den sto og gikk inne i verkstedet i 20 varme og da gikk den ikke. Har dog fått et annet problem. Hill decent lyser, og den veksler mellom F og 4 i displayet som viser hvilket gir... Noen som har vært borti det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr Rover 75 Skrevet 27. desember 2021 Del Skrevet 27. desember 2021 (endret) Bytt termostat. Ikke ukjent at den ikke lukker skikkelig med noen år på baken. Ser det er mye samme problematikk på Rover 75 med samme dieselmotoren. Det jeg leser av forumene der, er at det ikke er gjort i en håndvending å bytte termostat på den motoren.... Ta sikte på å bytte termostat. Om motoren aldri når driftstemperatur, så vil heller ikke webastoen slå seg av og derfor høyt dieselforbruk. Her snakker vi om fyring for kråkene Ta gjerne å koble opp en OBDII leser og se hva som er aktuell temperatur på motoren. Du skal ikke se bort fra at du ikke klarer mer enn 50 grader med nåla i den posisjonen der Avlesingen er "filtrert" i ECU, slik at aktuell temperatur ligger mellom 70-110 grader når nåla står rett opp..... Mye rart som observeres med en OBDII leser Endret 27. desember 2021 av Mr Rover 75 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Land Rover for alle penga Skrevet 9. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2022 Ligger på 60-70 grader på motoren ved avlesning. Har icarsoft pro så får lest av litt Feilen på girkassa som jeg nevnte over her viste seg å være 2/4 duty solenoiden. Den er loddet og det ser ut til at bilen virker ok. Bestilt inn termostat og litt annet snacks. Har tatt en service på den så nå står sauebehanling for tur.... Får tru jeg får kjørt litt med den nå etterhvert... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr Rover 75 Skrevet 10. januar 2022 Del Skrevet 10. januar 2022 (endret) 8 timer siden, Land Rover for alle penga skrev: Ligger på 60-70 grader på motoren ved avlesning. Har icarsoft pro så får lest av litt Feilen på girkassa som jeg nevnte over her viste seg å være 2/4 duty solenoiden. Den er loddet og det ser ut til at bilen virker ok. Bestilt inn termostat og litt annet snacks. Har tatt en service på den så nå står sauebehanling for tur.... Får tru jeg får kjørt litt med den nå etterhvert... Så bra! Ser ut til at du er på rett vei 60-70 grader er noe lavt, og er nok årsaken til at webastoen ikke kutter, så ny termostat er rett vei å gå. Var det ledningen på girkasse solenoiden som var deffekt? Endret 10. januar 2022 av Mr Rover 75 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Land Rover for alle penga Skrevet 11. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2022 Som skrevet over i tråden går webastoen under 2 grader. Testet bilen i varmt verksted, da går ikke webastoen. Nei, selve jordingen i solenoiden, kjent svakhet visstnok, ligger fin film på YouTube ang denne. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stig Skrevet 3. februar 2022 Del Skrevet 3. februar 2022 Fant ut at jeg også skulle skifte termostat, siden jeg også har symptomer på at den ikke virker slik den skal. Kom over denne anbefalingen på et annet forum: Landyzone Så nå har jeg bestilt inline-termostat for å sette inn i øvre kjøreslange. En fix som er bedre (!), og jobben tar 10 minutter istedenfor 4-5 timer... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr Rover 75 Skrevet 12. august 2022 Del Skrevet 12. august 2022 På 11.1.2022 den 13.31, Land Rover for alle penga skrev: Som skrevet over i tråden går webastoen under 2 grader. Testet bilen i varmt verksted, da går ikke webastoen. Nei, selve jordingen i solenoiden, kjent svakhet visstnok, ligger fin film på YouTube ang denne. Hei, Gjorde du noen målinger på solenoidene i forkant som avdekket feilen, eller åpnet du opp og loddet på mistanke? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Landmann Skrevet 24. oktober 2022 Del Skrevet 24. oktober 2022 (endret) På 3.2.2022 den 19.32, Stig skrev: Fant ut at jeg også skulle skifte termostat, siden jeg også har symptomer på at den ikke virker slik den skal. Kom over denne anbefalingen på et annet forum: Landyzone Så nå har jeg bestilt inline-termostat for å sette inn i øvre kjøreslange. En fix som er bedre (!), og jobben tar 10 minutter istedenfor 4-5 timer... Yepp… #metoo - og bestilte fra Skruvat: pris inkl. frakt kr 265. Bestilte til Renault 5 slik at det blir «i slangemontering». Her er youtube-video med step-by-step til Freelander 1 Td4. Endret 24. oktober 2022 av Landmann Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.