Gå til innhold

Manglende varme i kupevifte, Defender TD5


Jan Egil

Anbefalte innlegg

For en liten stund tilbake mistet jeg plutselig varmen i vifta i bilen. Det kone også en relativt høy dure-lyd fra viftekassen i motorrommet på passasjersiden. Stoppa vifta og prøvde noen ganger. Lyden kom ikke på med en gang og ikke hver gang heller. Fant ut at det manglet en del kjølevæske og fant lekkasje i dieselvarmer/kjøler? som jeg bytta o-ring på. Har etterfylt i flere omganger men får ikke varme. De første gangen jeg kjørte bilen varm etter å ha fylt på opplevde jeg to ganger at temp nåla gikk fra litt under normal til kokepunkt, på få sekund. Kjørte til sides og lot bilen gå på tomgang og nåla falt like kjapt til normal. Nåla ligger nå jevnt litt under normal når jeg har fått kjørt en stund. 
Jeg har stått i oppoverbakke og fylt på med motor og vifte i gang- så har jeg fylt på med stein på gassen og en del turtall. Har kobla hageslangen på forskjellige steder og fått spylt igjennom. Nå blir slangen inn til vifterommet noe varm ved kjøring og det anes en liten lunk i vifta. Kanskje:) Har ikke kjørt den mer enn 10-15 min sammenhengende. Er det vannpumpa eller termostat neste? Kan vannpumpa lage lyd? Er en tikkelyd fra motor også for tida. Vanskelig p høre hvor den kommer fra og er der ikke hele tiden. Men til tider veldig hørbar alt etter hvor du står. Virker å følge turtallet - så antar at det ikke kan være pumpa?

Bekkager lang melding- er rimelig grønn og vet ikke helt hva som ervesentlig info!
Er en Defender 110 td5, 99-mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok luft i kjølesystemet, og kanskje en lekkasje som gjør at luft suges inn.

Etterfyll kjølevæske på kald motor. Kjør en tur til du får tempratur på motoren. Stopp motoren, og åpne lufteskruen på slangen fra motoren som går til radiatoren. Slipp ut luft, steng og fyll opp på kald motor og gjenta prosessen. 

Å stille opp bilen i en bakke hjelper ikke.

Kjølevæsken utvider seg når tempraturen stiger, og da vil trykket presse ut luften gjennom lufteskruen. Derfor skal etterfylling gjøres på kald motor. Systemet er tett og vil bygge opp trykk. Har du en knøttliten lekkasje vil kjølevæsken trykkes ut, og når motor kjøles ned vil luft suges inn.

 

Angående tikking kan du ha en lekkasje på eksosmanifold, men for å finne ut mer om dette bør du oppsøke noen som kan td5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Oppdatering. Lufta etter alle råd og kunster uten bedring. Har nå bytta termostat og radiator som jeg hadde liggende. Lufta det jeg klarer, ligger oppå motor og blåser i ekspansjonskaret til det kommer en klar stråle. Kjørt den varm og fortsatt ikke varme i kupe. Er rundt 0 grader ute så bruker litt tid på å bli lunken. Men ved litt belastning(oppoverbakke) mer enn 10 sekund stiger temp brått. Gjerne helt opp mot rødt. Ved tomgang synker den kjapt igjen. Har ikke opplevd at den har kokt over men er redd motoren blir for varm så er begrenset hva jeg våger. Har fylt litt på lunken bil for å lufte når den er varm. Kommer ikke så mye luft da og når bilen er kald har det vært litt overtrykk og kommer ut væske både fra lufteskruen og eksp.tanken. Så systemet er nok tett?

Kan det være vannpumpa? Har sett med speil under men ser hverken drenshull eller «hvitt»…

Hvor er evt raskest å få vannpumpe fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan være vannpumpa. Min ble i alle fall bedre av ny pumpe. Sjekk nøye hele området på venstre siden av motoren, også i området under eksosmanifolden og se etter rosa avleiringer/pulver.

EWS har garantert pumpe liggende. Det er en del som må av for å få ut pumpen, så tenk på om du skal bytte pakningen for kjøling systemet på venstresiden med det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytta nylig vannpumpe på min egen 99 mod. Om det ikke er gjort før, då er det slett ikke dumt uansett. Står litt i prosjekttråden min. Ikke spes. vanskelig jobb, men litt skruing. Fikk bedre sirkulasjon i mitt system etterpå, men måtte jobbe en del over tid med påfylling i tank og lufting ut lyfteskruen for å få bukt med lufta. Måtte overfylle litt et par runder for å komme i mål. 

 

Mister du fremdeles kjølevæske? 

 

Har du litt trykk i systemet når den er kjørt driftsvarm? Det skal være det. Det er på varm motor jeg har fått ut lufta (ved hjelp av dette trykket). 

 

Har du veeldig mye trykk, så kan det hende du får eksos i kjølevæska, og da er det fare for at topp/pakning som har kødda det til. Ved grove tilfeller kan det boble i ekspansjonstanken, men da vil du nok også oppleve at bilen "koker". 

 

Jeg har en snikende mistanke om topp/paknings-tull på min egen, men den er for lite konsekvent til at jeg blir helt klok. Oppover sånne problemer som du beskriver i ny og ne, men kjørte t/r Trøndelag nylig uten en dråpe kjølevæske som forsvant eller andre luft/temp-problemer. Ingen synlige utvendige lekkasjer på kjølevæske.

 

Sjekk også motorolja at den ikke er grå av kjølevæsje. 

Endret av Jasswass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...