Gå til innhold

Vw 1,9TDI i Seriebil...?


Kise

Anbefalte innlegg

Før alle begynner å skrike, trekk pusten dypt, jeg har ingen intensjon om å gjøre noe som ikke er reversibelt.

Jeg fabler altså med tanker om å plassere en 1,9 tdi vw motor i min seriebil.
Men det kan se ut til at det ikke finnes noen ferdige adapterkit for denne type konvertering.
Det kan hende det er av gode grunner til dette.. eller bare at det ikke er gjort så mye enda..

Jeg har funnet noen kilder der andre har gjort noe tilsvarende:
http://66rover.com/VW TD/VW TD.html
 

Og en kar på youtube som har plassert en VW tdi i en nyere Range Rover Classic.

Men tenkte jeg skulle spørre, om det er noen her som har gjort en tilsvarende ombygging?
Eller ombygging til andre motorer og har bilder eller lignende?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt motorer fra MB, Daihatsu Rocky og Nissan. 

Ulempen med fremmede motorer er utvilsomt bilens salgsverdi. Bruker man motorer fra LR vil det påvirke verdien mindre, og de passer på girboks. Adaptersett koster mye, rundt 5 tusen, og legger du det i en motor får du feks en flott 300tdi, som er en stabil og veldig solid motor. 

 

WV 1,9 er en knakende god motor det også, den har samme innsprøytning fra Bosch som 200 og 300tdi har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg held med Lafterolf, noko anna enn LR motor er negativt for eventuell salsverdi til bilen. Om du ikkje skal selje, ein annan fordel med LR motor er at du kan vente å få delar til denne i lang tid framover. VW motoreren har avhengig av variant mange nok hester, men mindre volum. I all fall eg ser på det som negativt.

 

Gjeve mengd og popularitet til VW sin 1.9 turbodiesel er deletilgangen på dene kanskje like god i framtida. Ver berre obs på at VW hadde vel minst tre hovedvariantar av 1.9 dieselen og ei mengd variasjoner.

 

Skal du ha "ikkje" land rover motor i så kan du og gå original med BMW rekkesekser, bensin eller diesel, eller Isuzu diesel. Iveco 2,8 var original i siste versjonane av Santana og då nær "original". Den motoren er vel relativt enkel å få tak i også. (3 liter V6 Hundai/Mitsubishi bensin var original i Morratab før dei la ned, men då nærmar ein seg "original" i tydinga det finnes ikkje maken.:D)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for veldig gode tips. 

 

Grunnen til motor ønsket er forbruket. 

Har brukt denne motoren i andre store biler og fått meget snilt forbruk.... 0.6-0.8

 

Bilen er ikke orginal som den er med tanke på motor.. Så tror ikke verdien endrer seg nevneverdig, men kunne kanskje gått opp om jeg satte inn en 200 eller 300.. Men hva bruker de? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kjenning kjøpte ny discovery 1 med 200tdi i Spania i 1992. Etter et par år med jobb der kjørte de hjem med flyttelass, to voksne og 2 barn oppover til Grong. Snittet på den turen kom på fattige 0,68 L pr mil. Familien har fremdeles samme bil.

 

som nevn bruker WV og LR samme innsprøytnningssystem fra Bosch og har samme snille forbruk. 

Men en slitt motor vil ikke gå så billig som en ny en vil gjøre, men du kan justere ned mengden på dieselpumpa, og det er nesten nødvendig skal du bruke drivlinjen orginalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriebilen kommer ikke til å nå det forbruket som en D1 klarer. Men 0,9-1l på mila er sannsynlig med 200tdi. :) Det har minket mye på D1 med 200tdi så det er ikke så mange motorer tilgjengelig lengre som det var før.. De seriebilene jeg har kjørt med 200tdi har vært flotte å kjøre etter veien, går godt. Men alle skruer i bilen løsner og alle plater skrangler, særlig med små motorfester.. ;) En annen ting er at hvis du skal ha 200tdi fra D1 så må du også bygge om til servostyring, siden det ikke blir plass til turbo og original styresnekke... Noen mener det går med manifolder og turbo fra Defender 200tdi. Jeg måtte lage en spacer for å få turbo høyere opp fra manifold, da kunne jeg beholde original styring :) Så det er fordeler og ulemper med dette :rolleyes: Jeg har falt ned på litt frisert 2,25 bensin istede i min ex-mill. På sommeren går den på 1,2-1,3l på mila, og mye mer i kulda :lol: Men synes det er helt greit når det går en tank i året ca med altfor lite kjøring<_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er temmelig sikker på at det bare var din Mossemotor som hadde den ristingen Jermund. De som har vært her har alle gått like pent som en 300tdi.

 

Det finnes mange tråder på montering av 200/300tdi her inne, og det blir litt jobb, men løypa er kjørt opp før, så følger du skilting kommer du fram.

 

Enig i forbruk, med seriebilen utveksling må man regne med oppunder literen. Det samme med wv sin motor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, lafterolf skrev:

Jeg er temmelig sikker på at det bare var din Mossemotor som hadde den ristingen Jermund. 

 

Den var ikke av de beste så det er absolutt mulig det gjorde ting værre. Men jeg er ikke alene om å ha den meninga. Det beste vil være å flytte over festene som hører til motoren. De jeg har kjørt hadde fester fra 2,25 bensin, de duger ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg skal være lykkelig med motoren som står i bilen i dag.. Hehe den går godt og kanskje ikke så galt i forbruk tipper rundt 1.2 på mila..

 

=)

Skal se det blir ny tdi på t3n isteden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Jupp, da har jeg fått et meget ryddig svar fra Statens Veivesen. 
 

og selv om jeg har lagt fra meg dette for øyeblikket så er det kanskje greit for andre med med svaret.

 

Ombygging var anbefalt godkjent om man bytter til skivebremser fremme , med en gitt dimensjon (har ikke brevet her, men var ikke umulig) 

og at alt av ombygging ellers var foreskriftmessig utført. 
Med andre ord det lar seg gjøre, selv om jeg inntil videre har slått det fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...