Gå til innhold

Dekk eller feil med bakstilling?


MariusMorch

Anbefalte innlegg

Var ute på litt sleipt snøvær med L322en isted. Tidligvis når jeg kjører på snø og slaps så føles det som om hekken kommer seilende litt. Det har mer følelsen av å miste grepet enn å spinne/drifte. 

Bilen har fått byttet absolutt alt i for og bakstilling siste året. Firehjulskontroll slet litt med å få camber helt i null, men det er snakk om bittelitt justering som skal gjøres av Strømmen på nyåret. Bilen gjør dønn som den skal på alle fører, bortsett fra dagens drittføre og på snø. 

Den andre mistenkte er dekkene. De er ikke vasket siden ifjor, og begynner å bli 8-9 år gamle, men har hatt temmelig myk og fin gummi og er av typen Continental. Bremser jeg rett frem på snø opplever jeg at de sitter godt. Dette skjer mer i fart mellom 40 og 70, hvor jeg føler litt at bilens bak er litt seilende, men ikke foran. Det føles rett og slett som jeg mister litt grepet bak, men ikke foran, før bilen "snaps in to place"

Tenkte jeg skulle forsøke å skrubbe dekkene litt og se om det bedret seg, men overser jeg? Vil litt negativ camber få så store utslag, eller bør jeg rett og slett få ut fingeren med nye vinterdekk?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Continental som er flere år og fortsatt myk gummi? 

Jeg har aldri opplevd continentaldekk med myk gummi om de er noen få år engang. 

Og om mønsteret begynner å bli slitt vil ikke lamellene bevege seg og dekket mister festet.

 

Kan du dra tommelen hardt over knastene og kjenne at lamellene flytter seg, omtrent som om du drar tommelen på enden av en kortstokk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, lafterolf skrev:

Continental som er flere år og fortsatt myk gummi? 

Jeg har aldri opplevd continentaldekk med myk gummi om de er noen få år engang. 

Og om mønsteret begynner å bli slitt vil ikke lamellene bevege seg og dekket mister festet.

 

Kan du dra tommelen hardt over knastene og kjenne at lamellene flytter seg, omtrent som om du drar tommelen på enden av en kortstokk?


Akkurat nå har jeg satt bilen igjen på jobb og tatt den med nye vinterdekk hjem, men la oss si at jeg ikke kan det. Jeg mener vagt å huske at de var hardere enn jeg husker at vinterdekk skal være da jeg satte dem på, men bilen har stått på verdens sløveste lakkverksted i tre måneder så litt usikker pt.  Hva betyr det om jeg ikke kan det? Det er vel 6 mm mønster, men jeg mistenker at gummien er litt hardere enn jeg trenger. Rusler ut og kjenner på dekkene på bimmern nå fra 2019 og kjenenr om det er mye forskjell. 

Grunnen til at blir forvirret er jo at bilen stopper helt fint om jeg bremser. Da er det ikke antydening til at det er glatt. Men bytte jeg fil i litt lav slapt så føles det som jeg vår første fem prosent av vannplaning bak men ikke foran. Det lille dyttet liksom., før bilen hver gang retter seg inn i steden for å slippe. Det er ikke så dramatisk, men føles ganske dramatisk liksom. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Dette var styrevinkelsensoren. Noen her som har byttet den og har en god DIY? 

til info så har L322 et system som virker å være seriekoblet med tanke på ECU. Så bilen nektet å lese ut diagnoser før jeg kjoblet fra ecu for ecu og så hvilken som ga utslag. Da jeg koblet ut styrevinkelsensor så funket alt igjen (bortsett fra de tingene den saboterer åpenbart) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dekk temaet ditt, Jeg har kjørt på helårsdekk typ MT hver vinter med min RRp38. Det første tegnet på at dekkene ikke duger lenger på vinteren er sideveis slipp.

Brems og traction er sjeldent noe problem.

Min anbefaling er fremdeles piggdekk på vinterføre for disse tunge bilene, selv om jeg ikke følger det selv ( men har jo lyst til å følge det rådet egentligblush )

 

Mvh Brage

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Brage skrev:

Til dekk temaet ditt, Jeg har kjørt på helårsdekk typ MT hver vinter med min RRp38. Det første tegnet på at dekkene ikke duger lenger på vinteren er sideveis slipp.

Brems og traction er sjeldent noe problem.

Min anbefaling er fremdeles piggdekk på vinterføre for disse tunge bilene, selv om jeg ikke følger det selv ( men har jo lyst til å følge det rådet egentligblush )

 

Mvh Brage

 

Fått nye piggfrie nokian. Men burde nok valgt pigg ja :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...