Gå til innhold

Disco 2, td5. Host hark stopp...


suprlite

Anbefalte innlegg

På tur hjem ifra butikken begynte D2'en min å miste motorkraft brått. Det gikk saktere og saktere opp bakken og var unormalt mye vibrasjoner i motoren. Så stoppa den helt. Jeg vridde på nøkkelen og fikk en slags start på den igjen, men svak og ujevn gange og etter ca 100m stoppa den igjen. Dette gjentok seg ca hver 100m til jeg var hjemme, i alt ca 5-6 ganger. På det tidspunktet lyste ikke motorlampa, men det gjorde den når jeg kom ut igjen med nanocom i hånd. Fikk ut følgende koder: fault 37-06 ecu fault og 22,1 road speed missing. 

Sjekka rød ecu-plugg for olje... Så drenerte jeg dieselfilteret.

I innkjørselen fikk jeg start igjen. Først med ujevn, vibrerende gange - som etterhvert gikk over til normal motordur. Men motoren ville ikke opp i  stort mer enn 3000rpm.

 

-Men: jeg kunne ikke høre noen lyd fra drivstoffpumpa hverken når jeg trampa 5 gang på gassen eller når jeg testa den via nanocom. Den skal da vel kunne høres ganske greit etter hva jeg kan erindre? Pumperele og sikring virker til å være ok.

 

Edit: det skal nevnes at bilen har stått i ro i en mnd med 1/3 tank i tildels svært fuktig vær, så jeg utelukker ikke fukt i diesel..

Endret av suprlite
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bytta både pumpe og filter.. Starta med friskt mot i morges i 15 minus.. Den nye pumpa var et h/&%¤" å få pressa langt nok ned til å få på låseringen.. Etter å ha plagdes fra kl 11 til kl 15 var pumpa på plass, riktignok uten gummitetningsringen :(   Så viser det seg at den nye pumpa heller ikke snurrer rundt.. Det virker ikke som om den får strøm.. Så testa jeg å sette strøm på gammelpumpa vha ledning fra batteriet.. Joda, den snurra den.. Snakk om å begynne i feil ende :angry: -Jeg kunne spart meg for hele j/#%#¤# pumpebyttet.. Er det noen som vet hvor jordingskabelen til pumpa er skrudd fast?

 

Endret av suprlite
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lafterolf skrev:

Stemmer, tetteringen må legges på plass først. Ligger den rett går pumpa fint nedi. Om ikke er det omtrent umulig.

Tetningsringen ble lagt på først. Allikevel villeb ikke pumpa på plass så lenge den var der.. Men det er ikkee hoverproblemet nå. Hovedproblemet er at pumpa ikke snurrer rundt. Både sikring og rele er sjekket..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TD5 pumpa har 4 ledninger - to er pumpa, og to er tankmåleren.

De feite er pumpa.

 

Om du måler 12V med pluggen ute - men pumpa ikke går allikevel så har du sannsynligvis dårlig kontakt på veien.

 

Da måler du helt fint 12V med kontakten laus, men så snart du kobler til en belastning (pumpa) så detter spenninga som en stein PGA spenningsfall der det er dårlig kontakt.

 

Jeg har en knapp på at en eller annen plugg er irret opp - alternativt en ledning som er skadet - og irret opp innvendig. så først se en grundig runde og se etter tegn på korrosjon på koblinger osv.

 

ellers kan du koble til pumpa og prøvd å la den gå, og så målt over deler av kretsen for å se om du finner synderen.

Er det for eksempel 12V over releet selv om det er lukket? - da er det dårlig kontakt der. på samme måte mellom - på pumpa og chassi etc.. Utfordringen er jo at de moderne hurtigpluggene ofte er klønete å få målt på uten å skade vanntettingen.

 

-Camarogeddon

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjørte jeg pumpa med ekstern strømforsyning og da fungerer pumpa og bilen fint. (bortsett fra at jeg kjørte den i feil retning først, og da starta såklart ikke bilen :p).

Så da gjenstår bare å finne ut hvorfor den ikke får nok strøm bak via kabelen.

 

Så lurer jeg på: skal pumpa gå kontinuerlig når bilen går? -Isåfall kan jeg jo enkelt lage en midlertidig fix..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Camarogeddon skrev:

Ja. pumpa skal gå kontinuerlig.

 

I normal drift så går pumpa, og sirkulerer diesel i systemet. Trykkregulatoren montert på siden av toppen på motoren håndterer trykkreguleringen, og sender overskudd tilbake til tank.

 

-Camarogeddon

Takker. Det var igrunnen det jeg regna med. Vet du hvor ledningsbunten til dieselpumpa går henne, så jeg vet hvir jeg skal begynne å lete?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat hvor kabelen går kan jeg desverre ikke hjelpe deg med, har bare skrudd Defender selv.

Koblings skjema finner du her (om du ikke allerede hadde funnet det) - se side 55. http://www.discovery2.co.uk/pdf_files/D2_circuit_diagrams_03MY.pdf

Tilførselen til pumpa er hvit / fiolett.

 

Drivstoffpumpe releet er i sikringsboksen under panseret. 

Det er en kobling på veien, der connector C0376 (pinne 2) kobles sammen med connector C0390 (pinne 2)

A4 på skjeamet er jeg ikke helt sikker på hva er - ser ut som et skjøtepunkt.

Ledningen ender i connector C0114 (pinne 1) - som er pluggen du dytter inn i pumpa.

 

Litt googling første till et og annet treff om at koblingen C0376 - C0390 er et kjent sted for problemer. Denne heter "Main harness to chassis harness" - og skal visstnok være plassert bak, på venstre side av bilen et sted (jeg klarte ikke finne noen bilder).

 

Jeg hadde kanskje begynt å se litt der - og se om du finner synderen...

 

-Camarogeddon

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...